bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بهره‌برداری از ۶ پروژه گردشگری در استان بوشهر همزمان با هفته دولت؛
الهام بهروزی: استان بوشهر تا پیش از آمدن کرونا، خیز خوبی در حوزه گردشگری برداشته و در این صنعت توانسته بود با ایجاد زیرساخت‌های لازم و شناسایی جاذبه‌های بکر طبیعی، صنعتی و تاریخی، نگاه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند.

الهام بهروزی

استان بوشهر تا پیش از آمدن کرونا، خیز خوبی در حوزه گردشگری برداشته و در این صنعت توانسته بود با ایجاد زیرساخت‌های لازم و شناسایی جاذبه‌های بکر طبیعی، صنعتی و تاریخی، نگاه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند و پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به‌ویژه در شش ماهه دوم سال باشد. در این راستا، با احداث و تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی در گوشه گوشه استان، ظرفیت خوبی برای مسافرپذیری در نقاط مختلف استان به‌خصوص در شمال، مرکز و جنوب آن ایجاد شد.

بومگردی‌هایی که با الهام از فرهنگ و اقلیم جنوب ساخته یا بازسازی شده‌اند نیز با ایجاد فضای نوستالوژیک و صمیمانه‌ای برای گردشگران و مسافران به رونق این صنعت در استان افزودند؛ ولی از اسفند سال ۹۸ با شیوع کرونا در کشور و در پی آن در استان، ‌صنعت گردشگری مانند سایر حوزه‌های دیگر تحت شعاع این ویروس با وضعیت بغرنج و رکودی غیرمنتظره روبه‌رو شد.

البته این صنعت نه تنها در استان بوشهر بلکه در سراسر کشور راکد شده و زیان بسیاری دیده است تا جایی که طبق برآورد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری خسارت وارد شده که علاوه بر این زیان هنگفت، کرونا موجب بیکاری ۴۴ هزار نفر در بخش گردشگری نیز شده است. قطعا جبران این میزان خسارت زمان‌بر است و نیازمند مدیریت صحیح و اصولی و تدبیر راهکارهای نجات‌بخش است.

بدیهی است گردشگری در استان بوشهر از سال ۹۸ تاکنون با توجه به اوج‌گیری کرونا در موج‌های گوناگون و پرخطر، با افت و خیز فراوانی همراه شده است تا جایی که بسیاری از اقامتگاه‌های بومگردی در این ایام بحرانی یا تعطیل شده‌اند و با حجم زیادی بدهی روبه‌رو شده‌اند یا به‌صورت کجدار و مریز به حیات خود ادامه داده‌اند به امید رسیدن به روزهای روشن در پساکرونا!

البته در این میان، کرونا نتوانسته مانع از افزایش ظرفیت اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در استان شود. در همین بازه زمانی که کرونا به شکل فزاینده و کشنده‌ای در حال جولان دادن است اما بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه توسعه سفره‌خانه‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان متوقف نکرده‌ تا جایی که روز گذشته همزمان با هفته دولت شاهد راه‌اندازی ۶ پروژه گردشگری د با اعتباری بالغ بر ۳۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در استان بودیم.

در این زمینه معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این پروژه‌ها شامل سفره‌خانه سنتی اشن، هتل آپارتمان فانوس، هتل سنتی ریحان، دفاتر خدمات مسافرتی چترسحر و نگین گشت و اقامتگاه بومگردی شیلو است.

سكينه سالاري در ادامه با بيان اينكه یکی از شاخصه‌های بارز حوزه گردشگری ایجاد اشتغال پایدار است که با فعالیت این مراکز به‌طور مستقیم برای ۴۶ نفر فرصت شغلی فراهم می‌شود، افزود: همه این پروژه‌های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند. قطعا اجرای این پروژه‌ها به توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان کمک کند.

وی در ادامه به افزایش چشمگیری هتل‌ها و مراکز اقامتی استان در دو سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در این بازه زمانی شمار هتل‌ها و مراکز اقامتی از ۱۸ به ۲۵ مرکز افزایش یافته است. در این میان، با برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰ اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر تا پایان سال به واحدهای اقامتی این استان افزوده می‌شود.

سالاری با اشاره به رشد و افزایش ظرفیت مسافرپذیری استان گفت: در زمان حاضر پنج هزار تخت در واحدهای اقامتی استان بوشهر وجود دارد که با توجه به پروژه‌های در دست اجرای این استان ۵۰۰ تخت دیگر نیز به این ظرفیت‌ها اضافه خواهد شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه در حال حاضر استان بوشهر دارای ۶۰ بوم‌گردِی، ۲۵ هتل و هتل آپارتمان، ۱۲ مهمان‌پذیر، ۳۷ آژانس مسافرتی و ۲۵ راهنمای گردشگری است، افزود: بی‌تردید صنعت گردشگری یک قابلیت برای رونق اقتصاد و اشتغال در استان است که ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد تا ارائه خدمات مطلوب و گردشگرپذیری توسعه پیدا کند.

به گفته وی، متاسفانه تاکنون کرونا خسارت‌های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری استان و فعالان و زیرساخت‌های این بخش وارد کرده است در این راستا مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات در دستور کار ما قرار گرفت تا بتوان به کمک آن بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری استان را مورد حمایت و همراهی قرار بدهیم.

سالاری در ادامه گفته‌های خود به راه‌اندازی رشته هتل‌داری در دانشگاه پیام استان بوشهر خبر داد و افزود: چالش‌هایی که در صنعت هتل‌داری وجود دارد نیاز به افراد متخصص داشته و با پیشرفت گردشگری و همه‌گیر شدن این صنعت، در آینده رشته هتل‌داری یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین دانشجویان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هتلینگ استان نیاز به آموزش‌های پایه دارد که با برنامه‌ریزی‌های بهتر می‌توان چشم‌انداز بهتری را برای این صنعت پیش‌بینی کرد، تصریح کرد: قطعا در زنجيره گردشگري يكي از حلقه‌هاي بسيار مهم هتل و هت‌لداري است. صنعت هتلداري از نظر اشتغال‌زايي، توليد و درآمد بخش بزرگي از صنعت گردشگري را تشكيل مي‌دهد و ميزان تسهيلاتي كه مهمان‌پذيرها ارائه مي‌دهند بازتابي از نيازها و سليقه‌هاي مختلف گردشگران است. بنابراین با استفاده از تجربه‌هاي كشورهاي پيشرو و موفق در صنعت هت‌لداري در كنار بهره‌گيري از تجربه و دانش كارشناسان اين صنعت در كشور مي‌توان به آينده روشن صنعت هت‌لداري در ايران اميدوار بود؛ البته اين اميدواري در سايه حمايت‌هاي دولت، همكاري مديران سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوط و مشاركت مردمي و بخش خصوصي يعني سرمايه‌گذران از اين حوزه ميسر خواهد شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بخش پایانی توضیحات خود به برگزاری وبینار آشنایی با رشته هتل‌داری در استان اشاره و تصریح کرد: این وبینار به‌منظور آشنایی دانشجویان علاقه‌مند به این رشته با همکاری دانشگاه پیام نور استان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد؛ چراکه رشته هتل‌داری، یکی از رشته‌های جدید در دانشگاه پیام نور استان است که در سال تحصیلی جدید به دیگر رشته‌ها اضافه شده و در شهرستان‌های بوشهر و گناوه تدریس خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: