bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
نارضایتی ساکنان « درّ یتیم خلیج فارس» از وضعیت رفاه و تردد؛
داود علیزاده: جزیره خارگ به‌عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود و نقش آن در صادرات نفت و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. روز گذشته یکی از ساکنان جزیره خارگ با ارسال نامه‌ای از وضعیت رفاهی، تردد، درمانی جزیره خارگ گلایه‌مند بود.

داود علیزاده

جزیره خارگ به‌عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود و نقش آن در صادرات نفت و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. روز گذشته یکی از ساکنان جزیره خارگ با ارسال نامه‌ای از وضعیت رفاهی، تردد، درمانی جزیره خارگ گلایه‌مند بود. اگرچه این شهروند اصرار دارد که نامش فاش نشود؛ اما با این حال بسیاری از مواردی که در متن نامه به آن اشاره شده است از موضوعاتی است که در چندین سال اخیر در رسانه‌ها از جمله بامداد جنوب نیز به آن پرداخته شده است. از سوی دیگر در چند روز اخیر خبرنگار بامداد جنوب با یکی از اعضای شورای شهر جزیره خارگ قرار گفت‌وگویی داشته است و سوالاتی مطرح شد که متاسفانه پاسخ‌های آن به وقت تنظیم این گزارش نرسید و در روزهای آینده منتشر خواهد شد. با همه این احوال اهم موضوعات مطرح شده در این نامه این شهروند جزیره خارگ را در ادامه می‌خوانید.

به گفته این شهروند ساکنان جزیره خارگ به علت موقعیت خاص این جزیره در صادرات نفت با مسائل و محدودیت‌های مختلفی روبرو شده‌اند. محدودیت در رفت‌وآمد یکی از اساس‌ترین این محدودیت‌ها برای کنترل و همچنین ایجاد امنیت در این جزیره است.

در این نامه آمده است: «شاید باور این موضوع که برای ورود به این جزیره نیاز به اخذ مجوز (روادید) آن‌هم با شرایط خاص و ویژه است برای دیگر هم‌وطنان سخت و غیرقابل‌باور باشد و سخت‌تر از آن اینکه شاید باور نکنید که گاهی اقوام درجه‌یک ساکنین این جزیره نیز حق ورود به جزیره برای دیدوبازدید از اقوام خود را نیز ندارند.»

از سوی دیگر مشکل در تردد با توجه به امکانات محدود درمانی از نکات دیگر مورد توجه این شهروند است: شاید باور این موضوع برای شما غیرممکن باشد که مردم این دیار در لحظات حساس زندگی من‌جمله مریضی به‌ویژه در این ایام کرونا با توجه به کمبود امکانات شدید بیمارستانی که خود نتیجه عدم توجه مسئولین به این جزیره است برای نجات جان خود علاوه بر اینکه بایست نگاهشان به آسمان و هوا باشد و دست نیاز به درگاه خداوند بردارند که هوا و دریا قدری آرام گیرد تا بلکه شرایط برای تردد ناوگان دریایی مهیا شود.

حذف اورژانس هوایی موضوع دیگر مطرح شده بود: در حوزه اورژانس قبل از دو دولت قبل یک پرواز اورژانس به‌صورت آماده‌باش در جزیره خارگ مستقر بوده که همه‌روزه و در هر شرایطی آماده ارائه خدمات به مردم در شرایط اضطراری بود که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نه‌تنها این پرواز برداشته شد بلکه اورژانس هوایی مستقر در بوشهر (که این خود ازنظر پدافند غیرعامل یک ضعف برای مدیریت بحران در خارگ است.) نیز هیچ‌گونه خدماتی به موارد اورژانسی در این جزیره نداده و در مواقع ضروری با پیگیری‌های موردی و حضوری و گاهی خارج از ضابطه مسئولین در جزیره نسبت به اعزام بیمار به خشکی آن‌هم در شرایطی که بالگرد شرکت نفت فلات قاره در حال انجام مأموریت نباشد با تأخیر زیاد که ثانیه‌ها در زنده ماندن یا نماندن بیمار نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

در حوزه تردد دریایی پیش‌ازاین دولت شرکت کشتی‌رانی والفجر با پیش‌بینی دو کشتی مسافربری با ظرفیت تقریبی 300 نفر و ایمنی و تجهیزات بالا در مسیر بوشهر به خارگ و بالعکس خدمات‌رسانی می‌کرده و مسئولین وقت به جهت بهبود شرایط حمل‌ونقل با مصوبه هیئت دولت مقرر شد کشتی جدیدی را به مسیر بوشهر و گناوه از مبدأ خارگ نیز افزوده شود که این امر به بدترین شکل ممکن اجرایی شد و با رفتن کشتیرانی والفجر از مسیر مردم این جزیره شهد شیرین سفر ایمن و منظم را به خاطره‌ها سپردند.

اکنون بر روی کاغذ دو کشتی در مسیر تردد دارند که به‌سختی می‌توان هر دو را در مسیر دید و همواره در حال تعمیرات و خرابی هستند و با بررسی آمار می‌توان دریافت که نزدیک به نیمی از سال هیچ‌گونه ترددی در این مسیر وجود ندارد که این آمار تقریباً بیش از دو برابر شرایط مشابه در گذشته است و گواه این مدعا اینکه در این شرایط سخت بیماری کرونا که شهروندان خارگ گاهی برای یک تصویربرداری ساده که در خارگ موجود نیست و این در جای خود بسیار مایه شرمساری مسئولین باید باشد که نیست مجبور به تردد به بوشهر هستند که امروز سه روز متوالی است که هیچ‌گونه ترددی جهت مسافر به خشکی وجود ندارد.

وضعیت پایداری برق و کیفیت آب این جزیره مبحث دیگری است که این شهروند به آن اشاره کرده است: این موضوع را نباید فراموش کرد که نگاه در خدمات دادن به این جزیره نبایست اقتصادی باشد و باید به فرموده رهبر معظم انقلاب که بایست سکونت در جزایر را تقویت کرد از نظر اقتصادی و صرفه و صلاح نبایست به این مقوله نگریست و ایجاد بسترهای خدمات اولیه برای این جزیره نظیر آب، برق، بهداشت، درمان، تردد و ... از الزامات و از نظر مؤلفه‌های پدافند غیرعامل از ضروریات آن است.

وی البته در بخش دیگر از نامه روی سخن را به سوی رئیس‌جمهور داشته و گفته است: «مردم این جزیره سال‌هاست که شاهد حضور رئیس‌جمهور در جمع خود نبوده‌اند و بسیار مشتاق حضور شما در این جزیره هستند این جزیره نقش بسزایی را در پیروزی انقلاب اسلامی پیش، حین و پس‌ازآن داشته و دارد. این جزیره میزبان مجاهدینی چون حضرت آیت‌الله جنتی در طول تبعید در خارگ بوده است، مردمان این جزیره با بستن شیرهای نفت موجب تضعیف نظام ستم‌شاهی شده و موجبات پیروزی انقلاب را فراهم نمودند امری که در طول هشت سال دفاع مقدس باوجوداینکه به تعداد روزهای جنگ این جزیره مورد هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت مانع از قطع صادرات نفت حتی برای یک روز آن‌هم در زیر آتش دشمن شدند.»

این شهروند با اشاره به تردد خطرناک مردم جزیره تصریح کرده است: در این چند روز گذشته مردم این جزیره در کنار تره‌بار و گاهی با دام با قایق‌ و لنج‌های باری تردد می‌کنند که این امر زیبنده مردم غیور این دیار، دیاری که هلندیان را از خلیج‌فارس راند، دیاری که میزبان دریانوردان بوده و است، دیاری که دروازه ورود اسلام به سرزمین پارس بوده، این دیار در استانی قرار دارد که زادگاه و خواستگاه دلیرمردانی چون شهید رئیس‌علی دلواری است، شهید مهدوی، شهید آباش و دیگر شهدا این دیار همگی نشان از غیرت و مردانگی مردمان آن است که کاش ذره‌ای از آن را در وجود مدیرانی که هشت سال بر کرسی مدیریت این جزیره و شهرستان نشسته بودن می‌دیدیم.

این مسئولین تنها کاری که برای این جزیره انجام دادن البته آن‌هم از روی کج‌فهمی تحقق بخشیدن به نام کتاب جلال آل احمد بود که خارگ را «در یتیم خلیج‌فارس» نامید که یتیمی آن نشان از بی‌همتایی آن در مروارید گران‌بهایی بود که خواستگاهش این جزیره بوده است ولی این مسئولین به‌مانند دیگر برداشت‌های غلط خود از مفاهیم و دردهای جامعه جهت تثبیت این عنوان مردم را به یتیمی و بی‌نوایی رسانده‌اند که اکنون هیچ غمخواری ندارند.

در پایان نیز آمده است: روی سخنم در آخر با مسئولین دولت قبل که در آخرین روزهای به‌ظاهر خدمت خود در این جزیره و شهرستان است. آقایان مسئول کلاهتان را قدری بالاتر بگیرید مردم این جزیره زمان آمدنتان پرواز اورژانس داشتند و دو کشتی در مسیر و ... امروز نه پرواز دارند و نه کشتی، با لنج و قایق آن‌هم در هم‌نشینی با بار و دام تردد می‌کنند می‌توانی تصور کنی خود و خانواده‌ات با این شرایط سفر کنند آن‌هم نه سفری برای تفریح سفری برای نجات خود و خانواده‌اش از دست بی‌تدبیری تو که حتی یک دستگاه سی‌تی‌اسکن هم در این جزیره نتوانستی مستقر کنید.

...................................................................................................................

کارت واکسن برای خدمات بانکی و سفر اجباری می‌شود

بامداد جنوب: وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم واکسیناسیون عمومی کرونا از اجباری شدن کارت واکسن کرونا برای خدمات بانکی و سفر در آینده خبر داد.

دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه بازدید از بیمارستان گلستان اهواز گفت: در آینده ملاک برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.

به گفته وی سیاست عمده ما این است که در رابطه با بهداشت بیشتر کار کنیم زیرا بهداشت، کار پایه‌ای است و هر چه در این خصوص کار شود، نتیجه خوبی حاصل می‌شود.

عین‌اللهی با اشاره به کاهش مرگ‌ومیر در مناطق واکسیناسیون شده تاکید کرد: در هر جای دنیا که واکسیناسیون انجام‌شده، میزان مرگ‌ومیر کاهش‌یافته است بنابراین سیاست اصلی ما این است که با سرعت و قدرت این کار را انجام دهیم.

به گفته وزیر بهداشت بعضاً دیده می‌شد که برخی واکسن خاصی را می‌گفتند اما هر واکسنی که وزارت بهداشت وارد کند خوب است و مردم به مارک خاص واکسن توجه نکنند. در هفته آینده واکسن بیشتری وارد خواهد شد و بنا داریم تا دهه فجر واکسیناسیون در کشور به اتمام برسد و همه مردم واکسینه شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: