bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
اعلام فهرست ۵۸ دانشگاه برتر ایرانی در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲؛
داود علیزاده: دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی جنوب در سال‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای در تولید مقالات علمی و پژوهشی داشته است. این دانشگاه باوجود و حضور دانشجویان خارجی در حال تحصیل توانسته است

داود علیزاده

دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی جنوب در سال‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای در تولید مقالات علمی و پژوهشی داشته است. این دانشگاه باوجود و حضور دانشجویان خارجی در حال تحصیل توانسته است با مجامع علمی بین‌المللی نیز تعاملات مطلوبی داشته باشد، به‌طوری‌که در سال گذشته ۱۱۶ مقاله مشترک با همکاران بین‌المللی در این دانشگاه تولیدشده است. به تازگی فهرست رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ اعلام شد و دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر برای اولین بار در فهرست ۵۸ دانشگاه برتر ایرانی ثبت‌شده در این رتبه‌بندی قرار گرفت.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به اعلام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ از حضور دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در این رتبه‌بندی خبر داد.

محمدجواد دهقانی در خصوص دانشگاه‌ها ایرانی افزوده‌شده به رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ گفت: با حضور ۱۲ دانشگاه جدید از ایران تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ به ۵۸ مورد افزایش یافت.

به گفته وی در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی ارومیه، آزاد اسلامی نجف‌آباد، علوم بهزیستی و توان‌بخشی، علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، علوم پزشکی زنجان، خلیج‌فارس، علوم پزشکی کاشان، دامغان، صنعتی سهند، علوم پزشکی سمنان و مراغه که سال گذشته در این رتبه‌بندی حضور نداشتند، امسال توانستند حضورداشته باشند.

دهقانی با اشاره به افزایش چشمگیر دانشگاه‌ها ایرانی در این رتبه‌بندی بین‌المللی خاطرنشان کرد: در پایگاه رتبه‌بندی تایمز، در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه‌بندی حضور یافتند و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به هشت مورد رسید.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: همچنین تعداد دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۳، در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ و در سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲۹، ۴۰ و ۴۷ دانشگاه افزایش یافت.

به گفته وی در سال ۲۰۲۲ با ورود ۱۲ دانشگاه جدید، شاهد حضور ۵۸ دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع هزار و ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور هستیم که این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است.

دهقانی با اشاره به جدول رتبه دانشگاه‌های ایران در جدول رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ نیز تصریح کرد: دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها در بازه یکسان هستند، همگی هم‌رتبه هستند و ترتیب اسامی ذکرشده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه‌بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است. دانشگاه‌هایی که با علامت نشان داده‌شده‌اند، دانشگاه‌هایی هستند که برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور پیداکرده‌اند.

وی در خصوص اعتبار پایگاه رتبه‌بندی تایمز تاکید کرد: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در جهان ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

همچنین بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در رتبه ۴۹ دانشگاه‌های کشور جای گرفته بود.

در این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شش حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است که هرکدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به‌صورت جداگانه ارزیابی می‌شود.

رئیس دانشگاه خلیج‌فارس نیز در همین زمینه بر حرکت این دانشگاه به سمت تعامل با جامعه علمی جهان تاکید کرد.

عبدالمجید مصلح در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص روند تولید مقالات علمی مشترک با همکاران بین‌المللی گفت: در سال گذشته ۱۱۶ مقاله مشترک با همکاران بین‌المللی تولید شده‌است و در حال حاضر نسبت مقالات مشترک دانشجویان و استادان دانشگاه خلیج‌فارس با همکاران بین‌المللی در سال گذشته به‌کل مقاله‌های منتشرشده در این دانشگاه 5/37 درصد است.

رئیس دانشگاه خلیج‌فارس با بیان اینکه بیشترین همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس در تهیه مقاله‌های علمی در سال گذشته با کشور ایتالیا با نگارش ۱۸ مقاله مشترک بوده است. تاکید کرد: همچنین ۸۲ دانشجوی خارجی تحصیل خود را در دانشگاه خلیج‌فارس آغاز کردند و هم‌اکنون 5/1 درصد از دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند.

مصلح در ارتباط با فعالیت پژوهشی این دانشگاه گفت: در سال گذشته ۳۱۰ مقاله از دانشجویان و استادان این دانشگاه در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است و قراردادهای علمی و پژوهشی متعددی نیز با بخش خصوصی و دولتی منعقد کرده است.

به گفته وی ۶۷ قرارداد همکاری علمی و پژوهشی در زمینه‌های مسائل دریایی و زیست‌محیطی منطقه، نفت، آب و برق، هوشمند سازی، کشاورزی، گردشگری و خدمات آزمایشگاهی میان دانشگاه خلیج‌فارس و ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی، سایر دانشگاه‌ها، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد نخبگان بوشهر منعقدشده است.

رئیس دانشگاه خلیج‌فارس با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان گفت: در این زمینه می‌توان به حمایت پایانه‌هایی برای تولید سوخت زیستی از جلبک‌های بومی خلیج‌فارس با استفاده از روش مایع‌سازی هیدروترمال، ساخت سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه‌های استخراج شده از گیاهان بومی حوزه خلیج‌فارس بر پایه نانوالیاف الکتروریسی شده و ساخت و تجاری‌سازی دوچرخه دریایی اشاره کرد.

مصلح یادآور شد: برگزاری سومین دوسالانه نفت، گاز و انرژی با حضور ۱۵ کشور و ارائه ۱۸۰ مقاله از دستاوردهای ارزشمند دانشگاه خلیج‌فارس در سال گذشته بود که به اشتراک دانش و تجربه و فناوری‌های نوین در حوزه نفت و گاز و تقویت شبکه متخصصان ایرانی و خارجی و برندسازی علمی این دانشگاه می‌انجامد.

یادآوری می‌شود که دانشگاه خلیج‌فارس در سال تحصیل ۱۳۹۹_۱۴۰۰، دارای هفت هزار و ۲۵۶ نفر دانشجوی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.


نام:
ایمیل:
* نظر: