bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
بازدید وزیر نفت از سرمایه‌های نفتی استان بوشهر و سوالی که ذهن فوتبالدوستان را درگیر کرده است؛
علی پورتنگستانی: زیر نفت سفر دو روزه‌ای به استان بوشهر داشت و در این سفر از مناطق و میدان‌های گازی و نفتی و سرمایه‌های بزرگ این استان دیدن کردند. حالا تنها انتظار ورزش‌دوستان و فوتبالدوستان استان بوشهر این است که اگر نمایندگان استان نمی‌توانند حق ورزش این استان از سرمایه‌های نفتی و گازی بگیرند، حداقل وزیر جدید این کار را انجام دهد.

علی پورتنگستانی: زیر نفت سفر دو روزه‌ای به استان بوشهر داشت و در این سفر از مناطق و میدان‌های گازی و نفتی و سرمایه‌های بزرگ این استان دیدن کردند. حالا تنها انتظار ورزش‌دوستان و فوتبالدوستان استان بوشهر این است که اگر نمایندگان استان نمی‌توانند حق ورزش این استان از سرمایه‌های نفتی و گازی بگیرند، حداقل وزیر جدید این کار را انجام دهد.

همانطور که در خبرها خواندید، جواد اوجی وزیر جدید نفت کشورمان برای دو روز راهی استان بوشهر بود تا از سرمایه‌های بزرگ این استان دیدن کند. او در بازدید بار دیگر سرمایه نفت و گاز استان بوشهر را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و تاکید کرد که 70 درصد گاز کشور از بوشهر تامین می‌شود. این تاکید نشان می‌دهد که چقدر استان بوشهر برای کشور مهم است. ولی سوال اصلی این است که آیا به همان اندازه که این استان برای کشور مهم است، مردم این استان به حق خود از سرمایه بزرگی که دارد، رسیده‌اند؟ آیا با وجود منطقه ویژه پارس در استان بوشهر، ورزش این استان سر و سامان گرفته است؟ در ادامه برای رسیدن به جواب این سوال نگاهی به صحبت‌های وزیر جدید نفت خواهیم داشت.

جواد اوجی در پایان سفر دو روزه به منطقه پارس جنوبی در گفت‌وگویی با خبرنگاران با اشاره به نقش مهم تاسیسات پارس جنوبی در تامین گاز مصرفی و خوراک صنایع پتروشیمی و تاسیسات پایین‌دست اظهار داشت: از پالایشگاه فازهای پارس جنوبی در شبانه‌روز ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید و به شبکه سراسری گاز کشور منتقل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه پارس جنوبی در اقتصاد و درآمدهای ارزی نقش مهم و قابل توجهی دارد یادآور شد: علاوه بر تولید انواع ‌محصولات از صنایع پارس جنوبی، عمده محصولات جانبی صادر می‌شود که در این راستا تقویت و افزایش زنجیره ارزش برای جلوگیری از خام‌فروشی در اولویت قرار گرفته است.

وی از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: توجه به محیط‌های پیرامونی و مسوولیت‌های اجتماعی صنایع گاز، پتروشیمی و تاسیسات پایین‌دست مورد توجه قرار دارد که امید می‌رود در راستای مطالبات مردم این مناطق طرح‌ها و برنامه‌های مهمی اجرا شود.

همانطور که آقای اوجی می‌فرمایند، منطقه ویژه انرژی-اقتصادی پارس سرشار از منابع گاز و نفت است و هر دو مورد می‌تواند برای استان بوشهر سرمایه‌های پولی زیادی را فراهم کند. از این مساله بگذریم که این سرمایه بیشتر در استان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حرف ما چیز دیگری است. همانطور که گفتیم، منطقه ویژه چند سال پیش پروژه بزرگی در زمینه پیشرفت ورزش در منطقه جنوبی استان انجام داد و در رشته‌های مختلف تصمیم به تیم‌داری کرد. حالا با گذشت سال‌ها از آن تصمیم ببینید ورزش ما در چه وضعیتی قرار گرفته است. تیم‌های مهم استان در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته‌اند که حتی با وجود کمک‌های ناچیز منطقه ویژه، وضعیت مالی آنها به این راحتی‌ها به حالت نرمال برنمی‌گردد. در دیگر رشته‌های ورزشی هم منطقه ویژه دیگر علاقه چندانی به فعالیت ندارد و بهانه اصلی مدیران این منطقه برای این تصمیم، تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی علیه نفت و گاز کشورمان است. ولی در اینجا یک سوال به‌وجود می‌آید همان اندک سرمایه‌ای که به‌گفته مسوولان از منطقه ویژه پارس به‌دست می‌آید به‌کجا می‌رود؟ دقیقا چقدر از این سرمایه برای ورزش استان بوشهر کنار گذاشته می‌شود یا اصلا چیزی برای ورزش استان باقی می‌ماند که آن را کنار بگذارند؟ یک نفر، یک مسوول یا یک وزیر به ما بگوید سهم ورزش و به‌خصوص فوتبال استان بوشهر از این همه ثروت خدادادی چیست؟

به‌طور مثال کافی است نگاهی به کرمان و صنعت مس این استان داشت باشید. همانطور که بسیاری از فوتبالدوستان می‌دانند، مدیران این صنعت قسمتی از سرمایه صنعت مس را برای پیشرفت ورزش استان کرمان به‌خصوص فوتبال آن کنار گذاشته‌اند. هم‌اکنون هم بسیاری از باشگاه‌های فوتبال فعال در این استان زیر نظر صنایع مس هستند و از نظر مالی هیچ مشکلی هم ندارند. آن وقت در استان بوشهر با این همه سرمایه و پول، منطقه ویژه پارس حتی از حمایت از یک تیم فوتبال عاجز است، البته به گفته مسوولانش. مدیران این منطقه در این سال‌ها نه تنها کمکی به فوتبال بوشهر نکرده‌اند بلکه با انتخاب‌های غلط خود، تیمی مثل پارس جنوبی را (که به سختی راهی لیگ برتر شده بود) به پایین کشاندند. از طرفی دیگر، نمایندگان استان در مجلس هم چه در دوره پیش و چه در این دوره هیچ تلاشی برای رسیدن بخشی از سرمایه‌های نفت و گاز استان بوشهر به فوتبال این استان نکرده‌اند. نکته جالب ماجرا این است که حتی یکی نفر از آنها در هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس است ولی همچنان این مساله نامشخص است که چرا برای استفاده شدن سرمایه نفت و گاز بوشهر در این استان تلاشی نکرده است. در این سال‌ها هواداران فوتبال در استان بوشهر بارها از نمایندگان مجلس درخواست کردند حق ورزش این استان را بگیرند ولی مشخص نیست چرا آنها نمی‌توانند مانند دیگر نماینده‌های استان‌های دیگر حق استان را از سرمایه نفت و گاز بگیرند. بگذریم، اگر قرار بود کاری صورت بگیرد، تا الان انجام شده بود ولی با این وجود، از وزیر جدید نفت انتظار می‌رود که حق ورزش بوشهر از سرمایه‌های دریافتی از نفت و گاز این استان را کنار بگذارد. فوتبال بوشهر که اکنون سه لژیونر در آن سوی آب‌ها دارد (طارمی، قایدی و محبی) گناهش چیست که مانند اصفهان و خوزستان نمی‌تواند حقش را از این فوتبال بگیرد. شاید مدیران توانمندی نداشته و نداریم، هر چه هست از ماست که برماست!


نام:
ایمیل:
* نظر: