راضیه علی
زاده
اختلالات یادگیری، گروهی از اختلالات روانی
هستند که سادهترین تواناییها مانند خواندن، نوشتن، حل مسائل ریاضی را برای
کودکان مختل و دشوار میکنند. متاسفانه بسیاری از کودکان که با اختلالات یادگیری
مواجه هستند قبل از تشخیص این اختلال بدون اینکه در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند
یا در مورد آن صحبت کنند، به مبارزه با آن میپردازند. این اختلال باید از راه
درست تشخیص داده شود تا با بهترین راهکار ممکن برای معالجه آن اقدام شود اختلال
یادگیری بهطور مستقیم برخی از مهارتهای یادگیری مانند خواندن، نوشتن و محاسبه را
تحت تأثیر قرار میدهد. اختلال یادگیری ناتوانی ذهنی و فیزیکی نیست و بههیچعنوان
نشاندهنده ضعف هوشی کودکان نیست. اما در عوض، این اختلال تمرکز کودک در مدرسه و
توانایی او در انجام و اتمام کارها را تحت تأثیر قرار میدهد. در این یادداشت به بررسی علتهایی که ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری تأثیر بگذار و نشانههای اختلال یادگیری در کودکان پرداختهایم.
محیط همواره
یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی وضعیت سلامتی فرد است. تولد زودرس کودک، وزن کم
هنگام تولد، تغذیه ناسالم یا نامناسب (مثل وجود مسمومیت با سرب)، پرورش در محیط با
استرس و اضطراب، کمرنگ بودن رابطه عاطفی مادر و پدر با فرزند، عدم توجه مربی یا
معلم به فرزند میتوانند زمینهساز ناهنجاریهای رفتاری به شکل اختلال در عملکرد
یادگیری در کودک باشند. اطلاعات ژنتیکی هر فرد، ماده ژنتیکی است که هر فرد از
والدین خود به ارث میبرد. این ماده ژنتیکی اطلاعات کل بدن ما ازجمله صفات فیزیکی
(رنگ چشم، قد، وزن و …) روحیات اخلاقی
ما (هوش، توانایی حل مسئله، همدلی و …) و همچنین اطلاعات
مربوط بهسلامت و نحوه عملکرد اجزای بدن ما با یکدیگر را کد میکند. این اطلاعات
در هر فرد منحصر به خودش است و تفاوتهای افراد روی کره زمین به دلیل تفاوت کدهای
ژنتیکی آنهاست
اطلاعات
مربوط به پیامرسانی سیستم عصبی و یادگیری و حافظه نیز توسط محتوای ژنتیکی هر فرد
تعیین میشود. حالتهای مختلفی از بیماریها و ناهنجاریهای ژنتیکی وجود دارد که
از علائم آن اختلال در یادگیری بهخصوص در سنین پایین است. مطالعات ثابت کرده است
که این اختلالات هر چه در سنین پایینتر شناسایی شوند، درمان و مدیریت آنها نیز موفقیتآمیزتر
است. شناسایی یک
اختلال یادگیری میتواند دشوار باشد. فرزند شما در صورتی ممکن است اختلال یادگیری
داشته باشد که در مورد درک و فهمیدن راهنماییها و دستورالعملها، دچار مشکل شود در
یادآوری سخنان دیگران نسبت به او دچار مشکل شود در راه رفتن، ورزش کردن و مهارتهایی
مانند در دست گرفتن مداد، هماهنگی لازم را نداشته باشد. در انجام تکالیف کتابهای
مدرسه یا موارد دیگر دچار مشکل میشود و یا در سادهترین مسائل اشتباه کند در برنامهریزی
و زمانبندی مشکل داشته باشد
تمایلی به انجام تکالیف یا فعالیتهایی شامل
خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی میشود، نداشته باشد بهطور مداوم نتواند تکالیف
خود را بهتنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد مقاومت یا واکنش بیشازحد عاطفی در
مدرسه یا در حین انجام فعالیتهای تحصیلی مانند درس خواندن
کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، اضطراب
عملکرد، افسردگی و عزتنفس پایین را تجربه میکنند و همین موارد باعث کاهش انگیزه آنها
میشود. بعضی از کودکان نیز ممکن است تلاش کنند تا توجه خود را از مسائل دورنگه
دارند
اگر شما یا معلم فرزندتان احتمال میدهید که
فرزندتان دچار اختلال یادگیری شده است، حتماً همراه کودک به روانشناس یا روانپزشک
مراجعه کنید و یا با حضور در مراکز روانسنجی، با تستها و آزمونهای مخصوص
اختلالات یادگیری، زودتر در صدد تشخیص این اختلال برآیید.
اختلالات یادگیری میتواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند؛ اما بااینحال امید وجود دارد. تشخیص اولیه و درمان میتواند بهطور کامل برخی از اختلالات یادگیری را بهبود بخشد. خانواده و معلمان همچنین میتوانند به کودکانی که مشکلات مداوم دارند با برنامهریزی و معالجه درست موفقیت در مدرسه و دیگر حوزههای زندگی کمک کنند.