bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
وعده رئیس‌جمهور برای عدالت بودجه‌ای؛
ابوعلی زرین‌قلم: رئیس دولت سیزدهم که به همراه هیاتی از کابینه به استان بوشهر سفر کرده بود. شامگاه گذشته در جمع نخبگان، علما، ایثارگران و خانواده‌های شهدا نکات مهمی را در مورد استان بوشهر و معضلات و مشکلات آن برشمرد که به‌نظر می‌رسد که به‌خوبی به اطلاع حرئیس‌جمهور رسیده بود.

ابوعلی زرین‌قلم

رئیس دولت سیزدهم که به همراه هیاتی از کابینه به استان بوشهر سفر کرده بود، شامگاه گذشته در جمع نخبگان، علما، ایثارگران و خانواده‌های شهدا نکات مهمی را در مورد استان بوشهر و معضلات و مشکلات آن برشمرد که به‌نظر می‌رسد که به‌خوبی به اطلاع حرئیس‌جمهور رسیده بود.

وی در این دیدار با بیان اینکه بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱بر اساس توسعه آمایش سرزمنیی استان‌ها است و در این راستا اجرای عدات به‌عنوان محوری‌ترین و مبنای امور اجرایی دولت سیزدهم است، گفت: نکات و مسائلی که مسوولان و نخبگان این استان مطرح کردند مورد توجه و بررسی جدی قرار خواهد گرفت.

رئیسی با بیان اینکه امروز جامعه ما به‌شدت نیازمند امید است و باید اعتماد به جامعه بازگردد، گفت: هرکسی که القای ناامیدی و یاس در جامعه کند خواسته و یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده است. سنگ بنای مهم برای ساختن انسان‌های بزرگ عدالت، عقلانیت، اخلاق و معنویت است که با این‌ها جامعه توام با سلامت می‌شود.

رئیس دولت با بیان اینکه سند توسعه استان بوشهر به‌طور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد و با بهره‌گیری از نظریه‌ها و پیشنهادهای نخبگان این استان در کم‌ترین زمان ممکن تدوین و تهیه خواهد شد، گفت: استانداران و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها باید تدوین سند توسعه و آمایش سرزمینی بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی منطقه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در دستور کار قرار دهند.

رئیسی گفت: همچنین رای دولت سیزدهم بر این امر استوار است که اختیارات استانداران را نیز افزایش دهد و استاندار و مدیران شجاع، پرتلاش و کاردان با دادن اختیارات بیشتر در خدمت به مردم پرتلاش‌تر ظاهر شوند؛ این مهم از شعارهای محوری دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم تا نسبت به سهم استان بوشهر در بهره‌مندی از ظرفیت‌های متنوع به‌ویژه در زمینه صنعت گاز و نفت و پتروشیمی گام‌های محکمی برداریم، گفت: استاندار بوشهر این موضوع را به‌طور جدی در دستور کار قرار دهد نه تنها در بخش آلایندگی بلکه در همه حوزه‌ها باید نیازمندی‌های استان در این راستا به شکل جدی، علمی و با نگاه کارشناسی احصا شود و دولت نیز به‌طور حتم همراهی خواهد کرد.

وی با تاکید بر بودجه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمینی استان‌ها گفت: مناطقی که روی منابع عظیم نفت و گاز نشسته‌اند و به‌ظاهر محروم و غیر برخوداری هستند (استان بوشهر مصداق عینی ‌این مهم است) باید در نحوه تخصیص منابع و بودجه‌ریزی بر مبنای عدالت و با پیش‌بینی اینگونه ظرفیت‌ها اعتبارات این استان‌ها دیده شود. اقتصاد دریا و گردشگری و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی این استان می‌تواند محور توسعه همه‌جانبه استان باشد.

از سیاست بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از نیرگاه اتمی بوشهر گفت: سیاست اصلی و قاطع جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. البته برای رسیدن به این مهم و دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه نیازمند برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته‌ای بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی هستیم که سازوکار و مکانیسم این کار نیز به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دانش هسته‌ای در آینده، توسعه علمی و پیشرفت شگرف کشورها را رقم خواهد زد و ما نباید از کاروان حرکت علمی جهان عقب بمانیم. رشد و توسعه معنادار دانش هسته‌ای، ارتقای سطح سایر فناوری‌ها و فنون را به‌دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: امروز نیروگاه اتمی بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود مشغول فعالیت است و بیش از هزار مگاوات برق تولید می‌کند که این میزان، در فازهای توسعه‌ای آن به سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم سازمان انرژی اتمی افزایش ظرفیت تولید برق کشور به بالای ۱۰ هزار مگاوات است این امر ظرف سه سال آینده محقق خواهد شد.

مشکل کم‌آبی بوشهر اساسی برطرف می‌شود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تامین بخشی از آب بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن هسته‌ای، یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم، تصریح کرد: دولت ضمن آنکه برنامه‌ای محوری برای فعالیت و اجرای طرح‌های کارشناسانه آب‌شیرین‌کن‌ها در این استان دارد، برخی طرح‌های مهم برای رفع این مشکل را با همکاری مسوولان و نخبگان استانی در دستور کار جدی قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای دیگر برای تامین آب شرب بوشهر نیز استفاده از ظرفیت نیروگاه اتمی است که در گام نخست به میزان ۷۰ هزار مترمکعب و در فاز دوم نیز به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار مترمکعب آب از طریق این نیروگاه برای رفع چالش کم‌آبی در این استان طراحی و پیش‌بینی شده است.

مطالعه بس است؛ اجرا باید کرد

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه استان بوشهر علاوه بر ظرفیت‌های متنوع و عظیم در بخش‌های مختلف در صنعت نفت و گاز و دریا یک ویژگی برجسته و ممتاز دیگری نیز دارد؛ این استان دارای افتخارات و مردمانی سختکوش، ولایتمدار و جهادی، جوانان نخبه، و زنان و مردان با کفایتی است و فقر و مشکلات اقتصادی در این استان هیچ توجیهی ندارد. این دولت دیگر نمی‌خواهد به برخی اشتباهات و کارهای تکراری و ناکارآمد و هزینه‌بر گذشته روی بیاورد؛ مطالعه دیگر بس است و باید با قاطعیت و امید به آینده در صحنه حاضر شد و اجرا کرد.

در ششمین سفر استانی هیات‌دولت به استان بوشهر شش وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه‌وشهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: