bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
لغو سفر وزیر نفت به پایتخت انرژی؛
ملیحه‌ مالکی: اوجی وزیر نفت به‌عنوان وزیر معین شهرستان عسلویه در سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر تعیین شده بود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید وارد عسلویه می‌شد و صبح دیروز از این شهرستان بازدید می‌کرد که متاسفانه با تصمیم ناگهانی، وزیر به‌جای عسلویه عازم بوشهر شد.

ملیحه‌ مالکی

مهندس اوجی وزیر نفت به‌عنوان وزیر معین شهرستان عسلویه در سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر تعیین شده بود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید وارد عسلویه می‌شد و صبح دیروز از این شهرستان بازدید می‌کرد که متاسفانه با تصمیم ناگهانی، وزیر به‌جای عسلویه عازم بوشهر شد.

عسلویه تا پیش از سال ۱۳۷۸ روستایی با جمعیتی کمتر از دو هزار نفر و از توابع شهرستان کنگان بود. با استقرار تاسیسات پالایشگاهی در این منطقه، این روستا به «بخش» ارتقا یافت و به جمعیت ساکن در این منطقه حدود ۶۰ هزار نفر نیروی کار که بیشتر آنها را کارگران مجرد تشکیل می‌دادند، افزوده شد. شروع استقرار تاسیسات صنعتی در این منطقه، باعث رفع مشکل بیکاری در منطقه استان بوشهر و حتی بخش‌هایی از استان‌های مجاور شد.

عسلویه در جنوب شرقی‌ترین نقطه استان بوشهر واقع شده است و یکی از مناطق مهم کشور در حوزه انرژی و به لحاظ داشتن ذخایر گازی است. ذخایری که هشت درصد گاز کل جهان و بیش از۴۸درصد گاز کل ایران را در خود جای داده است و در کنار بیست فاز و دو نیروگاه تولید برق نقش مهمی در تپش قلب اقتصاد ایران ایفا می‌کند. سال‌های سال است که مردم عسلویه میزبان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دودها حواله ریه می‌کنند به امید آنکه شاید روزی نصیبی از مزایای آن داشته باشند اما ثمره این صنعت برای مردم این دیار تاکنون هیچ بوده است. همین صنایع هستن که عسلويه را بهيكي از آلوده‌ترين نقاط ايران بدل کرده‌اند، با اين حال سهم مردم اين شهر از عوارض آلايندگي، تنها 58 درصد است، ساير شهرها و استان‌ها نيز از بلايي كه سر مردم عسلويه نازل شده است، سهم‌خواهي مي‌كنند.

بحران آب، یکی دیگر از مشکلات پایتخت انرژی کشور است. در شهر عسلویه و دیگر شهرها مانند نخل‌تقی و مبارک مشکل آب شهری وجود دارد این در حالی است که در روستاهایی چون «سهمو شمالی»، «زبار»، «بساتین» و «بستانو» وضعیت بسیار حادتری در جریان است. این روستاها همگی در مداری واقع شده‌اند که خط لوله طرح محرم از آن عبور می‌کند و فاصله زیادی تا آن ندارند؛ یکی از اهالی این روستاها به ایسنا می‌گوید: آب این خط لوله از کنگان به شرق می‌رود؛ اما در این میان روستاها و شهرهای ما بدون آب هستند.

ضعف اجرای مسوولیت‌های اجتماعی از دیگر مشکلات بوشهری‌‌هاست. صنایع نفتی در این استان هیچ‌گاه آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند مسوولیت‌های اجتماعی را عرصه ظهور بگذارند و همواره کمک‌هایشان در حد صدقه‌ای به بومیان بوده است.

در طول عمر بیست‌ساله صنایع پارس جنوبی، مردم این منطقه میزبان خوبی برای این صنایع بوده‌اند. متولیان این صنعت هم به این امر اقرار می‌کنند. مردمانی که با وجودسهمیه ۵۰ درصدی جذب نیروهای بومی عسلویه در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی؛ اما همچنان بابیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حقیقت این است که جوانان بومی این منطقه استراتژیک و پراهمیت کشور همواره با معضل بیکاری روبه‌رو هستند و در طول چند سال اخیر در رابطه با اشتغال جوانان تحصیل‌کرده عسلویه و بومیان بیکار، شاهد کم‌لطفی‌هایی از جانب مسوولان امر بودیم.جوانان عسلویه بارها از بیکاری انتقاد کرده‌اند؛ از تجمعات مختلف گرفته تا نوشتن طوماری که با آن بتوانند دردهایشان را به گوش مسوولان استانی و کشوری برساند.مشاغل اولیه ساکنان عسلویه با رشد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در این منطقه از بین‌رفته و چشم جوانان برای ارتزاق تنها به این صنایع دوخته شده است.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به استان بوشهربا اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان بوشهر در حوزه‌های کشاورزی، شیلات، نخیلات و بخش نفت، گاز و پتروشیمی، بر ضرورت فعال‌شدن اقتصاد دریا، کشاورزی، شیلات و نخیلات در این استان تاکید کرد و برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان گفت که باید در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گام‌های موثری برداشته شود.

سفر رئیس‌جمهور و پنج وزیر دولت سیزدهم فرصت خوبی بود که جوانان و مسوولان به‌طور مستقیم مشکلاتشان را با مقام ارشد کشور در میان بگذارند. به‌ویژه آنکه یکی از وزرایی که عزم سفر به بوشهر کرده، جواد اوجی وزیر نفت بود. جمعه‌شب به گفته استاندار بوشهر، وزیر نفت قرار بود به عسلویه سفر کند که متاسفانه روز سفر خبر لغو حضور وزیر نفت به عسلویه شنیده و جواد اوجی راهی شهرستان جم شد.تغییر به یکباره سفر با چنین اهمیتی نشان از مطالبه‌گری ضعیف در شهرستان عسلویه دارد. نماینده مجلس، مسوولان دولتی و محلی باید بیشتر از اینها مشکلات مردم را مطالبه کنند نه اینکه مردم شهرستان عسلویه همچنان گریبانگیر مشکلات اولیه خود باشند.حال باید دید آیا نماینده مجلس، فرماندار یا امام جمعه شهرستان در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، علت سفر نکردن وزیر نفت به عسلویه پایتخت انرژی کشور، را جویا شده‌اند؟! آیا کسی دیروز مشکلات و مظلومیت عسلویه را به اطلاع رئیس‌جمهور رساند؟

جواد اوجی صبح جمعه در بدو ورود به شهرستان جم در گلزار شهدا حضور پیدا کرد و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد سپساز ایستگاه آب جم، جاده جم-سیراف و جاده جم-فیروزآباد بازدید کرد


نام:
ایمیل:
* نظر: