bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بی‌عدالتی‌ها در پتروشیمی جم ادامه دارد؛
بامداد جنوب: بسیاری از کارگران پتروشیمی پادجم نسبت به اخراج خود و به کارگیری نیرو‌های جدید بدون داشتن تخصص و تنها به جهت داشتن پارتی یا آشنایی با نیرو‌های رسمی داخل مجموعه گلایه دارند.

بامداد جنوب: بسیاری از کارگران پتروشیمی پادجم نسبت به اخراج خود و به کارگیری نیرو‌های جدید بدون داشتن تخصص و تنها به جهت داشتن پارتی یا آشنایی با نیرو‌های رسمی داخل مجموعه گلایه دارند.

خبرمی‌رسد که مجمع اخیر پتروشیمی پادجم یکی از زیرمجموعه‌های پتروشیمی جم با حاشیه‌های بسیاری ناشی از زیر سوال بردن عملکرد فعلی این شرکت همراه بوده تا جایی‌که مدیرعامل پتروشیمی جم نیز در آن شرکت نکرده است؛ اما در این بین دغدغه‌های موجود در خصوص این مجموعه که به‌زودی مدیرعامل آن تغییر خواهد کرد به این نکته ختم نمی‌شود بلکه نگرانی اصلی نحوه رفتار مسوولان این مجموعه با نیروی انسانی فعال دراین مجموعه بوده که گویا مشکلات بزرگی را از شایعاتی در خصوص پارتی‌بازی‌های خاص برای عده‌ای ویژه و اخراج‌های ناعادلانه در راستای تامین خواسته برخی از نورچشمی‌ها ایجاد کرده است.

گویا تعدادی از کارکنان این مجموعه اخراج می‌شوند که این امر از سوی دادگاه محکوم و بازگشت به کار آنان تایید می‌شود، اما همچنان مسوولان این مجموعه از حضور آنان خودداری می‌کنند. ازسویی دیگر استخدام‌های جدید این مجموعه نیز با حرف‌وحدیث‌هایی همراه بوده که البته مصاحبه پایگاه خبری «نفتی‌ها» با یکی از مسوولان این مجموعه به‌نوعی حکم تاییدی براین ادعا زد.

گفته می‌شود افراد اخراج‌شده، حکم بازگشت به‌کار از طریق دادگاه را نیز دریافت کرده بودند؛ اما باز هم خلاف‌نظر دادگاه، با ممانعت مدیران پادجم از حضور دوباره این کارگران در این مجموعه جلوگیری شده است. از سویی دیگر به اذعان کارگران اخراج‌شده، بسیاری از کارکنان در این مجتمع از به‌کارگیری نیرو‌های جدید بدون داشتن تخصص و تنها به جهت داشتن پارتی یا آشنایی با نیرو‌های رسمی داخل مجموعه گلایه داشته‌اند.

دراین بین پس از پیگیری‌های پایگاه خبری «نفتی‌ها»، در گفتگو با یکی ازمقامات مسوول که نامش فاش نشده است بر این نکته تاکید شده است که اظهارات کارگران به واقعیت نزدیک‌تر است تا اظهارات ضدونقیض مسوولان این مجموعه!

این مقام مسوول در خصوص حاشیه‌های ایجادشده در مورد اخراج‌های اخیر در مجموعه پادجم و پذیرش‌نشدن کارکنان به‌‌رغم حکم بازگشت به کار از دادگاه گفت: مرجع رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی اداره کار است و این اداره بعد از طرح شکایت کارگر رای صادر می‌کند که این رای هم قابل اعتراض است و هر کدام از طرفین هم می‌توانند نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشند که عین این اتفاق در شرکت پادجم اتفاق افتاده و شرکت ما هم به رای صادرشده در دیوان عدالت اداری شکایت کرده و وقت رسیدگی به این موضوع به تاریخ اسفندماه ۱۴۰۰ موکول شده و به طبع تا این تاریخ طرفین باید صبوری داشته باشند تا تکلیف مشخص شود.

این در حالی بود که به گفته افراد اخراج‌شده رای دادگاه نهایی بوده و لازم‌الاجرا؛ و طبق قانون اعتراض به رای دادگاه نباید سبب اجرا‌نشدن رای نهایی شود و دادگاه هم هیچ اختیاری در اجرای رای صادره خود به شرکت پادجم نداده است. در ادامه، اما این مقام مسوول درباره نحوه قرارداد کارکنان اخراج‌شده در حالی که سابقه کاریشان از چهار ماه تا ۱۲ سال متفاوت بود تاکید کرد: برخی از این افراد که سابقه بالایی دارند در مجموعه خانواده جم و در شرکت جم صنعتکاران مشغول به‌کار بودند و در مجموعه جم سابقه کاری کمتری داشته‌اند بنابراین اخراج این کارکنان از مجموعه تنها به‌دلیل پایان مدت قراردادشان با مجموعه بوده است.

این مقام مسوول در رویارویی با سوالی که اگر شرکت مذکور اسناد پایان قرارداد با این افراد را داشت دادگاه هم رای مطابق با آن قراردادها را صادر می‌کرد که گویا این‌گونه نبوده؛ پس قراداد پایان کاری در کار نیست و احتمال می‌رود اخراج‌ها سلیقه‌ای بوده است.

از سویی دیگر نکته بعدی اینجا مطرح می‌شود که یکی از این افراد اخراج‌شده ادعا داشت که بعد از ارسال نامه به بخش منابع انسانی مجموعه در اعتراض به تجمل‌گرایی و استفاده شخصی برخی از امکانات مجموعه نامه پایان همکاری را دریافت کرده است این موارد را چگونه توضیح می‌دهید؟ متذکر شد: فردی که خود را انتهای راه ببیند ممکن است اقداماتی هم برای حفظ خود انجام دهد، در حالی که ارتباطی به او نداشته است، این‌گونه بگوییم که ما برای حفظ آبروی این افراد بسیاری از موضوعات را باز نکردیم که باز هم اسنادی در این خصوص وجود دارد که یکی از افراد اخراج‌شده تنها یک روز بعد از اعتراض به اینکه یکی از کارمندان از اموال شرکت استفاده شخصی کرده حکم اخراج خود را دریافت کرده است.

در ادامه، اما این مقام مسوول درمورد نحوه به‌کارگیری نیرو‌های جدید بدون تخصص و تنها به جهت داشتن آشنا در این مجموعه یا آشنایی با نیرو‌های رسمی مطرح‌شده توضیح داد و گفت: چنین چیزی وجود نداشته و در مورد نیرو‌های جدید حراست این موضوع طبیعی است که واحد‌های حراست نیرو‌های معتمد خودشان را به‌کار وارد می‌کنند و این افراد از قانون و روابط تشکیلاتی خودشان پیروی می‌کنند. این موضوع ارتباطی به پارتی بازی ندارد و در نهایت نیرو‌ها از طریق اداره اشتغال منطقه ویژه معرفی می‌شوند از سویی دیگر، چون عسلویه یک منطقه کوچک است خود به‌خود افراد در منطقه با هم فامیل هستند و شرایط محیطی با تهران و شهر‌های مختلف متفاوت است و من این آشنایی را کتمان نمی‌کنم، ولی می‌گویم احتمال این امر در منطقه زیاد است و گاهی هم تصادفی اتفاق می‌افتد که افراد فقط همنام هم باشند!

به‌نظر می‌رسد به جهت احتمال تغییر مدیریت در این مجموعه در روز‌های آینده باید امید داشت تیم جدید علاوه بر بازگرداندن نیرو‌های اخراج شده این مجموعه به کار، نسبت به جذب نیروی انسانی اخیر در این مجتمع کمی حساس‌تر ورود کنند؛ چراکه به‌نظر می‌رسد جذب نیروی انسانی در این مجموعه حکایت بسیار دارد که شاید خود گواه تشکیلات جدی باشد که باید ریشه آن در دوره مدیریت جدید این مجموعه زده شود! دراین بین شاید بد نباشد نیرو‌های نظارتی نیز به این موضوع ورود کنند و از حقوق کارکنان و کارگرانی دفاع کنند که روزی با هزاران امید به این مجموعه کوچ کرده‌اند و امروز جای خود را به نیرو‌هایی داده‌اند که با داشتن آشنا در بخش‌های کلیدی پتروشیمی پادجم، برصندلی آنان تکیه زده‌اند!


نام:
ایمیل:
* نظر: