bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰
ملیحه‌ مالکی: صنعت در هر جا به‌عنوان یکی از محور‌های توسعه و پیشرفت شناخته می‌شود و صنایع پتروشیمی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت نفت، موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی به‌شمار می‌روند.

ملیحه‌ مالکی

صنعت در هر جا به‌عنوان یکی از محور‌های توسعه و پیشرفت شناخته می‌شود و صنایع پتروشیمی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت نفت، موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی به‌شمار می‌روند. صنایع پتروشیمی همواره با تولیدات و صادرات محصولات، نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی و ملی دارند و بنابر این مسوولیت‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم صنعت نفت و پتروشیمی در هر منطقه محسوب می‌شود.

با فعالیت هر شرکت در جامعه پیرامونی آن سودی نصیب این شرکت‌ها می‌شود که ناشی از حضور و فعالیت آن‌ها در منطقه حوزه فعالیت آن‌ها است و این فعالیت در نوع خود به‌طبع می‌تواند مشکلاتی را برای مردم ساکن در حوزه فعالیت، به‌وجود آورد. آشکار است که مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها بر بهبود عملکرد سازمان تاثیرات فراوانی دارد از جمله آنها، تاثیرگذاری بر سلامت و رفاه اجتماعی، محیط زیست، آموزش و پرورش، امور خیریه و فقرزدایی، هنر و فرهنگ است.

شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس در کنار صنایع نفت و گاز پارس، مجتمع گاز پارس، منطقه ویژه اقتصادی پارس همواره سعی بر اجرای مسوولیت‌های اجتماعی به نحوی شایسته داشته استو از این‌رو بیشترین توقع را هم برای مردم مناطق پیرامونی عسلویه ایجاد کرده‌اند به‌طوری که انتظارات مردم گاهی فقط به شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس خلاصه می‌شود و کمتر پیش می‌آید که کسی از سایر صنایع نسبت به اجرای مسوولیت‌های اجتماعی انتقادی کند.

مسوول روابط‌عمومی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: هر چند شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس، اقدامات خوبی انجام داده است، لیکن با عنایت به نیاز موجود در سطح شهرستان‌های پیرامونی، لازم است تا بقیه شرکت‌های نفتی و ارگان‌های محلی نیز با یک عزم جدی برای زدودن فقر از چهره این شهر‌ها تلاش کنند.

مرتضی باشی با اشاره به اینکه مردم میزبانان خوبی برای صنعت بوده‌اند، افزود: شرکت‌های پتروشیمی منطقه، با درک این موضوع که اصل مهم در پایداری صنعت، توجه به جامعه است، بر خود لازم دانسته که یک تشکل غیر رسمی به نام شورای راهبردی را تاسیس کنند و با همکاری متقابل با ارگان‌های مختلف محلی، گامی کوچک برای مردم بزرگ منطقه بردارد.در همین راستا و با دید مساعد مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی، میزان سرمایه‌گذاری اعضا در سال ۹۹ نسبت به قبل رشد چشمگیر ۳۰۰ درصدی داشت که این مهم کمک شایانی به پیشبرد اهداف شورای راهبردی کرده است.

در روز‌هایی که کشور با ویروس منحوس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کرد باز همشرکت‌های پتروشیمی وارد عمل شدند تا بتوانند باری از دوش مردم بردارند.

وی تصریح کرد: در هنگام شیوع کرونا و با عنایت به فشار اقتصادی که به خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی وارد شده بود، شورای راهبردی تهیه بیست‌ویک هزار بسته معیشتی و دو هزار دستگاه تبلت‌های دانش‌آموزی را در دستور کار خود قرار داد و با همکاری کمیته امداد امام خمینی استان بوشهر و دیگر نهاد‌های منطقه ای، نسبت به توزیع آن‌ها اقدام کرد.

مسوول روابط‌عمومی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس در ادامه بیان کرد: اقدام قابل ذکر دیگر شورای راهبردی تامین و توزیع اقلام و تجهیزات بیمارستانی به‌منظور استفاده در مراکز درمانی استان با همکاری و نظارت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود که تجهیزات اصلی مانند تخت‌های آی سی یو، دستگاه‌های ونتیلاتور اکسیژن و ... به بیمارستان‌ها اهدا شد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حوزه ملی نیز در ایام کرونا شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس اکسیژن مورد نیاز را برای بیمارستان‌های سراسر کشور تامین کرد. از آنجا که یکی از محصولات میانی شرکت‌های پتروشیمی اکسیژن است در مقطعی که کشور نیاز مبرم به اکسیژن داشت پتروشیمی بوشهر که تولیدکننده اکسیژن بود از فروش این اکسیژن صرف نظر کرد و به ۱۸ استان اکسیژن ارسال کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: برای انجام این کار شرکت پتروشیمی کیمیای خاورمیانه نیز که از اکسیژن دریافتی از پتروشیمی بوشهر به‌عنوان خوراک استفاده و آن‌را تبدیل به متانول می‌کرد، از سود حاصل صرف نظر کرد تا اکسیژن را به بیمارستان‌های کشور اختصاص دهند.

خدمت دیگر شورای راهبردی مشارکت با کمیته امداد امام خمینی در ساخت ۲۳۰ واحد مسکونی برای نیازمندان شهرستان‌های جنوبی استان بود که این پروژه با پیگیری‌های مجدانه کمیته امداد، با پیشرفت خوبی در دست تکمیل است. مسوول روابط عمومی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس در ادامه گفت: البته موارد فوق تنها بخشی از خدمات شورای راهبردی بوده است و همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی منطقه علاوه بر عضویت در شورای راهبردی، خود نسبت به انجام اقدامات عام‌المنفعه کار‌هایی انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان به احداث مدرسه و خانه اشاره کرد.

یکی از انتقاداتی که همواره متوجه شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس می‌شود این است که اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری نیاز‌های منطقه از سوی کدام مرجع انجام می‌شود؟ آیا نمایندگان مردم در شورا‌ها و مجلس و نمایندگان عالی دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه مورد نظرخواهی قرار می‌گیرند یا مکانیزم و فرایند شفافی برای این مساله پیش‌بینی شده است؟

باشی با تاکید بر اینکه چهار شهرستان جنوبی در حیطه خدمات‌رسانی این شورا هستند، اظهار کرد: شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس در راستای تعامل حداکثری با مجموعه‌های حاکمیتی استان، مکاتبه‌ای با استاندار وقت به‌عمل آورد و خواستار معرفی نماینده استانداری به‌منظور کمک و همفکری با شورای راهبردی شده بود که فرماندار عسلویه به‌عنوان نماینده استاندار معرفی شد و خوشبختانه همکاری متقابل مطلوبی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه شورای راهبردی پتروشیمی خود عامل اجرایی نیست، از بقیه دستگاه‌ها انتظار می‌رود تا با سرعت بخشیدن به امور اداری و اجرایی کار، به شورا کمک کنند تا فعالیت‌های عام‌المنفعه زودتر به مر بنشیند. به‌عنوان مثال پروژه‌هایی وجود دارد که از زمان اختصاص بودجه از سوی شورا یکسال گذشته و دستگاه مسوول به هر دلیلی نتوانسته به‌موقع عملیات اجرایی را شروع کند و به همین علت و افزایش شدید قیمت‌ها، پروژه نیمه‌کاره رها شده است.

باشی در پایان اظهار کرد: شورای راهبردی به‌منظور اطلاع‌رسانی فعالیت‌های خود از این پس به‌صورت ماهانه و فصل‌نامه، گزارش‌های مستند و شفاف را به سمع و نظر مردم گران‌قدر و مسوولان محترم منطقه و استان خواهد رساند.


نام:
ایمیل:
* نظر: