bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰
ملیحه مالکی: اگر چه جهان همچنان تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا است، اما انتظار می‌رود اقتصاد جهانی باکنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین تسریع تولید و توزیع گسترده واکسن کرونا بهبود یابد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد جهان در سال ٢٠٢١ با رشد چهار درصدی و در سال ٢٠٢٢ با رشد 8/3 درصدی همراه باشد.

ملیحه مالکی

اگر چه جهان همچنان تحت تاثیر همهگیری ویروس کرونا است، اما انتظار می‌رود اقتصاد جهانی باکنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین تسریع تولید و توزیع گسترده واکسن کرونا بهبود یابد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد جهان در سال ٢٠٢١ با رشد چهار درصدی و در سال ٢٠٢٢ با رشد 8/3 درصدی همراه باشد. طبق برآورد‌های این نهاد، اقتصاد‌های پیشرفته ٣/٣ درصد، اقتصاد‌های درحال توسعه و توسعه‌یافته پنج درصد در سال ٢٠٢١ رشد خواهند داشت.

در این میان اقتصاد‌های پیشرفته منفی 4/5 درصد و اقتصاد‌های درحال توسعه و توسعه‌یافته منفی 6/2 درصد در سال ٢٠٢٠ افت داشته است. همچنین بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که ‌در خاورمیانه تولید ناخالص داخلی 1/2 درصد در سال جاری نیز افزایش یابد که این میزان بهبودی بعد از انقباض پنج درصدی در سال ٢٠٢٠ است. علاوه بر این، بانک جهانی در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در صورت کنترل شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون گسترده و به‌دنبال آن رونق کسب‌وکار‌ها و صنعت گردشگری داخلی و همچنین افزایش بهای نفت خام و صادرات نفتی، در سال‌های ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ به ترتیب با رشد 5/1 و 7/1 درصدی همراه خواهد شد. این در حالی است که اقتصاد ایران در سه سال گذشته همواره رشد منفی داشته است. رشد اقتصادی ایران در سال‌های٢٠١٨، ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به ترتیب منفی ۶، منفی 8/6 و منفی 7/3 درصد بوده است.

اقتصاد ایران به تاثیر از جهان در آخرین روز‌های سال ١٣٩٨ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. همانطور که آمار‌ها نشان می‌دهد اقتصاد جهان به‌دلیل گسترش این اپیدمی زیان قابل‌توجهی را متوجه خود کرد. در چنین شرایطی سیر تحول چرخه صنعت پتروشیمی با کاهش تقاضا روبه‌رو شد. همچنین، قیمت‌های پایین نفت خام، شرایط را برای احیای شرایط اقتصادی سخت و دشوار کرد. صنایع بسته‌بندی، تجهیزات بهداشتی، کالای پزشکی ساخته‌شده از مواد پلیمری شاهد روند رشد کوتاه‌مدت برای تقاضا در بازار‌های جهانی بودند، اما دیگر بخش‌های مصرف‌کننده محصولات پلیمری شامل مواد موردنیاز در صنایع خودروسازی و ساختمان باکاهشی قابل توجه روبه‌رو شدند. با شروع واکسیناسیون عمومی در جهان و بازگشایی اقتصاد کشورها، وضعیت تولید در جهان بهبود‌یافته و تقاضا برای محصولات پلیمری افزایش یافت. به‌گونه‌ای که قیمت این دست از محصولات روند رو به‌رشدی را تجربه کردند.

شرکت پلیمر آریا ساسول یکی از ده‌ها شرکت پتروشیمی واقع در عسلویه است. این شرکت پتروشیمی با بهره‌مندی از امکانات روز و پیشرفته دنیا، سالانه یک میلیارد و صد میلیون تن اتیلن در واحد الفین، ۳۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن سبک (۹ گرید تحت لیسانس استامی کربن هلند) در واحد LDPE و ۳۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین (۱۰ گرید تحت لیسانس بازل آلمان) در واحد MD/HDPE خود تولید می‌کند. روند رو به رشد این شرکت به‌خوبی نشان داده است که به هیچ عنوان کرونا برای این شرکت مانعی نبوده است و فعالیت‌های اقتصادی این شرکت با قدرت ادامه دارد.

برای اولین‌بار در اقتصاد ایران، شرکت پلیمر آریاساسول موفق به کسب رتبه اعتباری بلندمدت AA شد و عنوان معتبرترین شرکت کشور را برای دومین سال پیاپی از آن خود کرد. البته سال گذشته نیز کمیته رتبه‌بندی اعتباری شرکت رتبه‌بندی «پایا» بالاترین رتبه اعتباری بلندمدت کشور یعنی AA- را به شرکت پلیمر آریا ساسول اختصاص داده بود، در سال جاری نیز رتبه اعتباری بلندمدت این شرکت را با یک پله صعود به AA ارتقا داد که بالاترین رتبه اعتباری کشور تاکنون به‌شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، شرکت رتبه‌بندی اعتباری «پایا» بر اساس بررسی داده‌های کمی شامل صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، نسبت‌های مالی مستخرج از آن و همچنین ویژگی‌های کیفی شامل ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت، وضعیت حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تامین مالی، وضعیت طرح‌ها و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب‌وکار و صنعت مربوطه، رتبه اعتباری بلندمدت AA با دورنمای با ثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدتA ۱+ را به شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام) تخصیص داد که بالاترین رتبه اعتباری بلندمدتی است که تاکنون یک شرکت ایرانی به‌خود اختصاص داده است.

در این طبقه از رتبه اعتباری بلندمدت، ظرفیت ایفای تعهدات مالی در سطح بسیار بالایی برآورد می‌شود و واژه دورنمای باثبات نیز بدین مفهوم است که رتبه اعتباری در آینده قابل پیش‌بینی بعید است تغییریداشته باشد که که حکایت از ثبات سرمایه‌گذاری و چشم‌اندازی بسیار مثبت برای سهامداران دارد.

لازم به ذکر است که شرکت رتبه‌بندی «پایا» تاکنون اقدام به اعتبارسنجی شرکت‌های متعددی کرده است که به استناد گزارش‌های رتبه‌بندی منتشر‌شده رتبه‌های بالای کسب‌شده پس از شرکت پلیمر آریاساسول با رتبه AA، به شرکت پتروشیمی پارس با رتبه AA-، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، و گروه توسعه مالی مهر آیندگان با رتبه A+، شرکت‌های گروه بهمن، صنایع کاغذ پارس و شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با رتبه A و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری صباتامین و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با رتبه A- اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است که همه تحلیل‌های کمی بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و یادداشت‌های همراه آن برای سال‌های مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و سایر اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام) انجام شده است.

یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه سرمایه‌گذاران و ارتقای شفافیت در بازار‌های مالی ایران است.


برچسب ها: آریاساسول
نام:
ایمیل:
* نظر: