bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰
حسین احمدی: برجام راه به‌جایی نبرد، ترامپ از آن خارج شد و همه‌چیز به خانه اول بازگشت. در واقع، هنگامی که مذاکرات هسته‌ای با سیاست نرمش قهرمانانه ایران در حال رسیدن به یک توافق بود، بدخواهان مردم به هر تلاشی دست زدند

حسین احمدی

برجام راه به‌جایی نبرد، ترامپ از آن خارج شد و همه‌چیز به خانه اول بازگشت. در واقع، هنگامی که مذاکرات هسته‌ای با سیاست نرمش قهرمانانه ایران در حال رسیدن به یک توافق بود، بدخواهان مردم به هر تلاشی دست زدند تا مانع از تحقق آن شوند؛ اما پس از آنکه تلاششان بی‌ثمر ماند و شکست خورد، کوشیدند تا دولت ضد برجامی و نژادپرست ترامپ را برای خروج از آن تحریک کنند.

جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از اجماع‌سازی شوم که قصد اصلی دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت بود، برای یکسال در رایزنی با دیگر طرف‌های برجام، صبر استراتژیک کرد و از دیگران خواست تا این نقض فاحش طرف امریکایی را جبران کنند. بایدن که روی کار آمد، ایران تلاش کرد تا شاید راهی پیدا کند، ایران در شش دور از این مذاکرات حضور یافت و تاکید کرد که تمام تحریم‌های اعمال‌شده در دوره ترامپ باید برداشته شود و تهران هم پس از راستی‌آزمایی، تعهدات خود را با آنچه در برجام بوده است، منطبق خواهد کرد.

اکنون که دولت جدید در ایران مستقر شده است، موضوع بازگشت به مذاکرات مطرح است؛ اما این‌بار هم مخالفان جدی توافق هسته‌ای بار دیگر به ائتلافی شوم رسیده‌اند و تلاش دارند واشنگتن را از مسیر مسالمت‌آمیز خارج کنند.

مهم‌ترین مخالفان برجام را باید رژیم صهیونیستی و برخی متحدان منطقه‌ای امریکا دانست که به‌تازگی هم با همتایان واشنگتننی خود دیدار داشته‌اند. یائیرلاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی به واشنگتن رفتند و با آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن درباره مساله هسته‌ای ایران صحبت و البته تهدید کردند.

لاپید در نشست خبری مشترک با بلینکن و بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی هم ادعاهای ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو را که هیچ خریداری نداشت، دوباره مطرح کرد و گفت: در مرکز سفر من اینجا نگرانی در مورد حرکت ایران در زمینه توان هسته‌ای است. ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای است. هر روز که می‌گذرد، هر تاخیر در مذاکرات، ایران را به بمب هسته‌ای نزدیک می‌کند.

وی که دولتش از دارندگان غیرقانونی و نامشروع سلاح اتمی است و نظارت هیچ نهاد بین‌المللی را بر این فعالیت‌ها نپذیرفته است، وقیحانه مدعی شد: ایرانیان به وضوح فرصت‌سوزی دارند و سعی می‌کنند با فریب جهان، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند و برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه بخشند.

وزیر خارجه و نخست‌وزیر دوره‌ای رژیم صهیونیستی که دستشان به خون صدها هزار فلسطینی بی‌گناه آلوده است

از گزینه دیگری به‌جز دیپلماسی هم رونمایی کرد و افزود: اگر دیپلماسی شکست بخورد گزینه‌های دیگری روی میز خواهد بود و با بیان گزینه‌های دیگر، فکر می‌کنم همه در اینجا، در اسرائیل، در امارات و در تهران متوجه منظور ما هستند.

اما این اظهارات خصمانه فقط مربوط به وزیر صهیونیست نبود و آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هم در قالب دستکش مخملین، اینگونه گفت: ما در دیدار با همتایان اسرائیلی و اماراتی فرصتی برای تمرکز بر برخی از چالش‌های امنیتی منطقه‌ای داریم که با هم با آنها روبه‌رو هستیم، از جمله چالش ناشی از ایران و برنامه هسته‌ای آن و سایر فعالیت‌هایی که برای هر دوی ما و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه و سراسر جهان نگران‌کننده است. ما در این مساله متحد هستیم که نمی‌توان به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد و رئیس‌جمهوری بایدن نیز به این پیشنهاد متعهد است. ما معتقدیم که راه دیپلماتیک موثرترین راه برای اطمینان از عدم وقوع آن است.

با این حال، وزیر خارجه امریکا با فراموشی از نزدیک به چهار سال خروج یکجانبه آنها از برجام، ادعا دارد که «زمان رو به پایان است زیرا، همانطور که فرصتی برای گفت‌وگو با هم داشتیم، به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به پایبندی به برجام به‌خودی خود مزایای برجام را برنمی‌گرداند».


نام:
ایمیل:
* نظر: