bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴
هشدار حسینی بوشهری‌ به‌مداحان؛
سخنان آیت‌الله حسینی بوشهری در حالی بیان می‌شود که در طول چند سال گذشته سبک‌های جدید مداحی که درست تقلیدی از خوانندگان قدیم و جدید ایران است،
بامدادجنوب: مرکز شهرستان دشتستان دو روز گذشته میزبان دوازدهمین همایش میثاق با عاشوراییان بود که حضور برخی از مقامات استانی و همچنین مهمان ویژه خود، یعنی مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد. هر چند این همایش حاشیه‌های متعددی داشت که شاید مهم‌ترین آن درخواست اهالی برازجان از استاندار برای رسیدگی به مشکلات موجود به‌خصوص در مورد خروجی این شهر بود که گفته می‌شود با پاسخ‌های نه‌چندان خوشایند سالاری مواجه شد، همراه بود اما سخنانی که از سوی آیت‌الله حسینی بوشهری بیان شد، حائز نکات بسیار مهمی بود که باید مداحان به آن توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) باید مملو از معارف دین، بصیرت افزایی و امام شناسی باشد و از انجام رفتارهای سلیقه‌ای در هیات‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری و همچنین تقلید از آوازخوان‌ها در مداحی و ورود آلات موسیقی به مجالس عزاداری پرهیز شود.

این سخنان آیت‌الله حسینی بوشهری در حالی بیان می‌شود که در طول چند سال گذشته سبک‌های جدید مداحی که درست تقلیدی از خوانندگان قدیم و جدید ایران است، وارد مراسم‌ها شده و عملا سنت‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان را زیر سوال برده است. 

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان در ادامه با بیان این‌که یکی از اهداف مهم قیام حضرت امام حسین (ع) امربه معروف و نهی از منکر بود که این بر اساس یک استدلال قوی عقلی و منطقی است، گفت: حادثه عظیم کربلا حادثه‌ای است که با وجود گذشت سال‌ها از این واقعه ارتباط قلبی، زبانی و رفتاری عمیقی با ما برقرار کرده و این عشق و ارادت و اشک و حزن در عزای اباعبدالله نشان می‌دهد که هیچ فاصله قلبی میان ما وجود ندارد. حسینی بوشهری با تاکید بر این مساله که یکی از عوامل تاثیرگذار در رفتار اجتماعی استدال‌های تجربی است، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های قیام امام حسین(ع) این است که در تمامی کلام و رفتار امام حسین(ع) منطق، استدلال و برهان آشکار است و این موضوع تجلی عنصر منطق در قیام عاشورا است.

امام جمعه موقت همچنین با ورود به مسائل مهم عزاداری با اشاره به این مهم اینکه جنبه‌ها و مراحل مختلف مجاهدت اباعبدالله(ع) همراه با عزت بود و این ویژگی عزتمداری امام حسین(ع) در عین مظلومیت به عنصر حماسه این قیام بزرگ مربوط می‌شود، گفت: امروزه از نظر روانشناسان ثابت شده که اگر تاثیر عاطفه بر رفتار اجتماعی افراد بیشتر از منطق نباشد کمتر نخواهد بود و قیام عاشورا سرشار از عطوفت و عشق و دلدادگی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان تاکید کرد: آن زمانی که زینب کبری و امام سجاد(ع) در کوفه و شام خطبه می‌خواندند و کلام آنها مبتنی بر منطق و حماسه بود و عزتخواهی درآن موج می‌زد مرثیه نیز می‌خواندند.

نام:
ایمیل:
* نظر: