bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰
دردسرساز شدن کدبه‌کدها برای نیروهای مدت‌موقت در نفت؛
ملیحه‌ مالکی: طبق اعلام وزارت نفت، با پیگیری‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه، ضمن اصلاح اشتباه صورت‌گرفته در واریز حقوق کارکنان عملیاتی قرارداد مدت‌موقت، به‌زودی شاهد اقدامی موثر در پرداخت مابه‌‌تفاوت ناشی از کاهش حقوق آن‌ها خواهیم بود.

ملیحه‌ مالکی

طبق اعلام وزارت نفت، با پیگیری‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه، ضمن اصلاح اشتباه صورت‌گرفته در واریز حقوق کارکنان عملیاتی قرارداد مدت‌موقت، به‌زودی شاهد اقدامی موثر در پرداخت مابه‌تفاوت ناشی از کاهش حقوق آن‌ها خواهیم بود.

از یک‌سو کارفرمایی قرار دارد که تمام ابزار‌ها و قدرت‌ها را در اختیار دارد و در سوی دیگر، کارگرانی که از ترس تمدید نشدن قرارداد در پایان ماه، فصل یا سال، لب‌ها را به‌هم دوخته‌اند و بار کار سنگین که چیزی شبیه به بیگاری است را به‌دوش می‌کشند.

قرارداد‌های موقت یکماهه یا سه‌ماهه، کارت بازی‌ای است که کارفرما در دست گرفته است؛ گفته می‌شود ۹۵ درصد کارگران شاغل ایران قرارداد موقت هستند؛ حتی در مشاغل مستمری که یک جایگاه شغلی برای سال‌ها و حتی دهه‌ها بدون هیچ تغییری به قوت خود باقی‌ست، بازهم کارگران قرارداد دائم ندارند و انگار کارفرما آینده‌ شغلی کارگران را با این فن ناعادلانه گروگان گرفته است که اگر اعتراض یا نافرمانی‌ای مشاهده شود برگ خداحافظی را دریافت می‌کنید وهمین نیمچه کار را هم از دست می‌دهید.

در حالی که این مشکلات در صنعت پولدار نفت بعید به‌نظر می‌رسد، اما به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین سوژه خبری چند ماه اخیر صنعت نفت کشور، به اعتراضات گسترده و دومینووار کارکنان بخش‌های مختلف این صنعت اختصاص دارد. این اعتراضات که ابتدا از اعتراض کارکنان رسمی به حقوق و مزایای دریافتی در سال جاری کلید خورد، در ادامه به اعتراض نیرو‌های قرارداد موقت و نیرو‌های پیمانکاری هم کشیده است، به‌طوری که کمیسیون انرژی مجلس در جلسه‌ای با وزیر نفت در نهایت تصمیم به حل این مناقشات از طریق مصوبه شورای سران قوا گرفت.

۲۲ مهرماه مهدی علی‌مددی معاون وزیر نفت گفته بود که در چارچوب برنامه ساماندهی وضع پرداخت فوق‌العاده‌های کارمندان قراردادی مدت‌موقت، در سال ۹۹ مصوبه شورای اداری و استخدامی صنعت نفت مبنی بر پرداخت بعضی از فوق‌العاده‌ها به نیرو‌های قراردادی مدت‌موقت تصویب شده استکه حسب شرایط همسان نوع برنامه کاری، شرح فعالیت، وظیفه محوله، محیط کار و خدمت، مواردی از آن‌ها در شماری از شرکت‌های اصلی اجرایی نشده بود؛ با پیگیری‌های معاونت توسعه مدیریتو سرمایه انسانی، موضوع به‌صورت مکانیزه و سیستمی به مرحله اجرا رسید و اصلاحات اعمال‌شده از یکم شهریورماه سال ۱۳۹۹ قابل اجرا و پرداخت است؛ هم‌اکنون رمز‌های افتتاح شده جدید در سامانه حقوق و دستمزد کارکنان بارگذاری شده و مطابق ابلاغیه اداره‌ کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، رمز‌های پیشین در سیستم غیرفعال شده است.

پس از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی پرسنل قراردادی مدت‌موقت و تغییر بعضی از کدرمز‌ها، پرسنل قراردادی مدت‌موقت نفت بالاخص پرسنل عملیاتی می‌گویند میزان حقوق دریافتی آن‌ها در مهرماه دچار کاهش شد! نکته عجیب آن‌که قرار بود با مصوبه ساماندهی پرسنل قراردادی مدت‌موقت به وضعیت معیشتی آن‌ها رسیدگی شود؛ اما متاسفانه حقوق نه تنها بیشتر نشد بلکه کمتر شد! مطابق گفته‌ها کد‌های ۲۲۲، ۲۲۴، ۳۶۷، ۳۷۱، ۳۷۲، ۳۷۳ حذف و کد‌های ۴۰۱۴، ۴۰۲۲، ۴۰۳۴، ۴۰۴۰، ۴۰۴۱ جایگزین آن‌ها در فیش‌های حقوقی پرسنل قراردادی شده است.

در روز‌های گذشته و همزمان با انتشار خبر استخدام فرزند عضو کمیسیون انرژی در وزارت نفت، به‌طور موازی خبری مبنی بر کاهش حقوق کارمندان عملیاتی قرارداد مدت موقت وزارت نفت در رسانه‌ها منتشر شد. این کاهش حقوق در حالی عنوان شد که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اعلام کرده بود که با تغییر کد‌های فیش حقوقی این دسته از کارمندان، به‌دنبال افزایش و بهبود حقوق آن‌ها است، اما در عمل با تغییر کدها، حقوق کارمندان عملیاتی قرارداد موقت کاهش پیدا کرد.

کاهش حقوق کارکنان عملیاتی و همزمانی آن با انتشار اخبار استخدام دختر یک نماینده مجلس، نگرانی از بروز تبعیض را در بین کارکنان صنعت نفت ایجاد کرد. حال پس از دستور جواد اوجی، وزیر نفت، مبنی بر لغو استخدام فرزند عضو کمیسیون انرژی مجلس، خبر می‌رسد که وزارت نفت به‌دنبال اصلاح اشتباهات صورت‌گرفته در واریز حقوق کارکنان عملیاتی قرارداد مدت‌موقت است.

پیگیری‌ها از وزارت نفت نشان می‌دهد که نوسانات پدید آمده در آیتم مربوط به مزایای حقوق مهرماه تعدادی از کارکنان قرارداد مدت‌موقت، ناشی از تغییر کد‌های پرداخت قدیم به کد‌های پرداخت جدید بود که در اعمال این تغییرات مشکلاتی پدید آمد، بدین‌صورت حسابداری برخی شرکت‌ها نتوانستند در این مدت نسبت به اعمال کد‌های جدید برای کارکنان مدت‌موقت اقدام کنند.

در نتیجه با پیگیری‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، مقرر شد واحد‌های مربوطه در اسرع وقت نسبت به کنترل دوباره کد‌های پرداختی اقدام کنند، بدین‌صورت به‌زودی شاهد اقدامی موثر در پرداخت مابه‌تفاوت‌های ناشی از کاهش حقوق کارکنان عملیاتی قرارداد مدت‌موقت در صنعت نفت خواهیم بود.

بنا بر اخبار واصله حداکثر تا ٢۴ ساعت آینده، مابه‌تفاوت‌های مذکور از مبلغ‌های جزئی تا 5/3 میلیون تومان به حساب همکاران قرارداد مدت‌موقت واریز خواهد شد.

طرح ساماندهی کارکنان دولت (تبدیل‌وضعیت نیرو‌های قراردادی و شرکتی) باعث حفظ کرامت انسانی، امنیت شغلی، رضایتمندی و بالا بردن روحیه خدمت و نشاط اجتماعی و بروزرسانی عدالت است.


برچسب ها: وزارت نفت
نام:
ایمیل:
* نظر: