bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
پروژه‌های عمرانی بوشهر در گروه تعامل پایگاه دریایی ارتش؛
بامداد جنوب: شهردار بندر بوشهر از تشکیل کارگروه تخصصی تعامل بین مدیریت شهری و نهادهای نظامی در راستای پیشبرد اهداف مدیریت شهری در بندر بوشهر خبر داد.

داود علیزاده

یکی از ویژگی‌های خاص بندر بوشهر هم‌جواری محیط شهری و مناطق نظامی است. وجود چندین پایگاه نظامی پایگاه ششم شکاری، منطقه دوم نیروی دریای سپاه، نیروی دریایی ارتش، نیروی زمینی سپاه و... و محدودیت‌های خاص باعث شده تا پروژه‌های عمرانی این بندر در گروه همکاری و تعامل با این نهادها قرار بگیرد. مساله‌ای که روز سه‌شنبه در نشست شهردار بوشهر و فرمانده پایگاه دریایی ارتش به‌وضوح قابل درک بود. پروژه‌هایی نظیر تکمیل جاده خروجی بوشهر به سمت عالیشهر، توسعه خیابان طالقانی، ترمیم پیاده‌رو بلوار شهید یاسینی و حتی توسعه فضای کارگاهی برای پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی بوشهر همه در راستای تعامل پایگاه نیروی دریایی با مدیریت شهری بوشهر است، اگرچه فرمانده پایگاه دریایی بوشهر آزادسازی زمین در محدوده این پایگاه را منوط به پیگیری در سطح ملی دانست، بااین‌حال در گذشته نیز برخی مساعدت‌ها باعث انجام برخی پروژه‌های عمرانی شده است.

در همین زمینه شهردار بندر بوشهر از تشکیل کارگروه تخصصی تعامل بین مدیریت شهری و نهادهای نظامی در راستای پیشبرد اهداف مدیریت شهری در بندر بوشهر خبر داد.

حسین حیدری روز سهشنبه در نشست با امیر دریادار دوم احسان نصیری، فرمانده پایگاه دریایی بوشهر گفت: کارگروه یاد شده ظرفیتی ایجاد می‌کند تا شهرداری بتواند در جای مورد نیاز به تعامل نهادهای نظامی کار را با روند و سرعت بیشتری پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در بوشهر با همه ظرفیت‌ و توانهای بالایی که وجود دارد آن‌طور که باید و شاید کاری در آن صورت نگرفته است. ادامه داد: در این شهر می‏توان در تعامل با نهادهای نظامی کارهای قابل‌توجه و بزرگی را انجام داد.

شهردار بندر بوشهر با اشاره به پروژه‌هایی که با همکاری نهادهای نظامی صورت گرفته گفت: نمونه این تعامل با شهرداری در خیابان آزادگان است که با تعامل پایگاه هوایی نسبت به آزادسازی زمین برای احداث جاده سلامت اقدام شده است.

حیدری با اشاره به پیشینه همکاری پایگاه دریایی ارتش و مدیریت شهری در بوشهر افزود: با توجه به وجود این تعامل در مسوولان پایگاه دریایی ارتش انتظار است این پایگاه نیز همچون ادوار گذشته زمینه‌ساز پیشبرد اهداف مدیریت شهری در بوشهر شود.

فرمانده پایگاه دریایی ارتش بوشهر نیز در این نشست گفت: در ارتباط با آزادسازی زمین در محدوده این پایگاه تمام اختیارات آن نیاز به پیگیری در سطح ملی داشته و فرمانده پایگاه در این حوزه اختیار لازم را ندارد.

ناخدا یکم احسان نصیری با بیان اینکه پایگاه دریایی ارتش در بوشهر همواره در تعامل با مدیریت شهری بوده تاکید کرد: در چارچوب قانون و ظرفیتهای نهایت همکاری با شهرداری بندر بوشهر را خواهد داشت.

فرمانده پایگاه دریایی ارتش بوشهر با اشاره به مشکل شبکه فاضلاب پایگاه دریایی تصریح کرد: این پایگاه نیز درخواست دارد تا در موضوع ساماندهی شبکه فاضلاب پایگاه دریایی ارتش همکاری لازم صورت گیرد.

نصیری در خصوص زمینه‌های همکاری پایگاه دریایی ارتش بوشهر و شهرداری خاطرنشان کرد: همکاری در بحث استفاده از امکانات ورزشی و همچنین احداث پارک بانوان از جمله ظرفیتهای قابل توجه پایگاه نیروی دریایی ارتش برای ارتباط دوسویه با شهرداری بندر بوشهر است.

به گفته وی در ارتباط با هدایت آبهای سطحی در جوار پایگاه دریایی ارتش نیز انتظار است با همکاری شهرداری ساماندهی پیرامون آن صورت گیرد.

نصیری با اشاره به خطرات نبود پل هوایی در بلوار شهدای نیروی دریایی تاکید کرد: برای بلوار شهدای نیروی دریایی نیز انتظار است شهرداری نسبت به احداث پل هوایی در مقابل درب جدید این پایگاه اقدام کند چراکه در این محدوده چندین مورد تصادف گزارش‌شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری بندر بوشهر نیز که در این نشست حضور داشت گفت: در راستای سرعت بخشی به روند اجرا پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی بوشهر انتظار است، پایگاه دریایی ارتش در بوشهر همچون گذشته با تداوم رویکرد تداوم تعاملی شرایطی فراهم سازد تا از زمین واقع در محدوده پروژه برای تجهیز کارگاه استفاده شود.

آرمین پژمان در خصوص دیگر زمینه‌های مساعدت پایگاه دریایی ارتش در بوشهر افزود: در راستای تکمیل جاده خروجی بوشهر به سمت عالیشهر انتظار است به موازات جاده سرتل-تنگک در کنار موزه دریانوردی شرایطی فراهم شود تا جاده دسترسی به طول 8/1 کیلومتر احداث و مستقیم به جاده خروجی بوشهر متصل شود.

بلوار طالقانی بوشهر (صلح‌آباد) و بار ترافیکی به دلیل محدودیت ظرفیت این مسیر نیز از موضوعات دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری بندر بوشهر در این خصوص با در خواست همکاری از فرمانده پایگاه دریایی ارتش بوشهر تصریح کرد: بلوار طالقانی بوشهر نیز اکنون بار ترافیکی بسیار بالایی دارد که انتظار میرود مجموعه پایگاه دریایی ارتش در بوشهر برای احداث گذر جدید در بین اراضی متعلق به خود تعامل لازم را داشته باشد.

البته همان‌طور که اشاره شد این درخواست خارج از حوزه اختیارات فرمانده پایگاه دریایی بوشهر بود و امیر آن را به پیگیری در سطح ملی ارجاع داد.

پیاده‌رو بلوار شهید یاسینی در محدوده شهرداری منطقه دو بوشهر نیز برای اجرای پروژه در گرو تعامل منطقه دو شهرداری بندر بوشهر و پایگاه دریایی ارتش بوشهر است که در این زمینه نیز مهدی وفا، شهردار منطقه دو گفت: پیاده‌رو بلوار شهید یاسینی که از مقابل تالار دریادلان عبور میکند بخشی از آن اجرایی شده و انتظار است با همکاری پایگاه دریایی زمینه تداوم آن اجرایی شود.

پایگاه دریایی بوشهر در گذشته دومین منطقه بزرگ نیروی دریایی ارتش بوده که از نظر زیرساخت‌ها و تجهیزات از مهم‌ترین مناطق نیروی دریایی ارتش به‌حساب می‌آید هرچند با ایجاد منطقه دوم دریایی ولایت در بندر جاسک، عمده نیروهای عملیاتی این منطقه به بندرجاسک اعزام شده و نهایتا از عنوان منطقه به پایگاه تنزل یافت، اما این پایگاه همچنان با داشتن زیرساخت‌های لازم، محلی جهت پشتیبانی از یگان‌های عملیاتی منطقه دوم ولایت نداجا بوده و علاوه بر آن جهت آموزش‌های تکمیلی افسران نیز توسعه‌یافته است.

یادآوری می‌شود که بیشتر از ۵۰ درصد اراضی شهر بوشهر در اختیار مجموعه‌های نظامی، بندر و بخش‌های دولتی است و محدودیت‌های موجود باعث افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن شده است و با توجه به انتقال منطقه دوم نیروی دریایی ارتش از بوشهر به بندر جاسک، آزادسازی این زمین‌ها ظرفیت خوبی برای تامین سرانه خدمات عمومی و تعدیل قیمت زمین و مسکن در بوشهر خواهد بود و لازم است در این راستا طرح جامع بوشهر مورد مطالعه و بازنگری قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: