bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰
کریم جعفری: نبردها در یمن به شکل بسیار سنگینی میان ارتش و کمیته‌های مردمی از یک‌سو و مزدوران سعودی، شامل اخوانی‌ها، سلفی‌های تکفیری، القاعده و شبه‌نظامیان وابسته به منصور هادی در جبهه‌ها مختلف به‌ویژه مأرب ادامه دارد. این نبردها در حالی شکل و شمایل بسیار پیچیده‌ای به‌خود گرفته‌اند

پیام روشن ارتش یمن به اماراتی‌ها

کریم جعفری

نبردها در یمن به شکل بسیار سنگینی میان ارتش و کمیته‌های مردمی از یک‌سو و مزدوران سعودی، شامل اخوانی‌ها، سلفی‌های تکفیری، القاعده و شبه‌نظامیان وابسته به منصور هادی در جبهه‌ها مختلف به‌ویژه مأرب ادامه دارد. این نبردها در حالی شکل و شمایل بسیار پیچیده‌ای به‌خود گرفته‌اند که تلاش‌های صورت‌گرفته توسط طرف امریکایی برای وادار کردن انصارالله جهت متوقف کردن حملات به سمت مأرب تا این لحظه راه به‌جایی نبرده است. با همه این فشارها، اما یگان موشکی ارتش یمن بیکار ننشسته و دست به اقدام بسیار مهمی زد.

در همین راستا روز گذشته در سه نوبت بندر المخاء که در اشغال مزدوران وابسته به طارق صالح (حقوق‌بگیر امارات) است هدف حمله موشکی قرار گرفت. هر بار به فاصله یک ساعت پایگاه مرکزی مزدوران زیر حملات موشک‌های سنگین قرار گرفت. هنوز از تلفات احتمالی خبری منتشر نشده؛ اما مهم این است که انصارالله به اماراتی‌ها یادآور شد که اجازه کلنی‌سازی در خاک یمن را نخواهد داد. چندی پیش هم بندر تازه ساخته‌شده توسط اماراتی‌ها و دو سوله متعلق به سران ابوظبی در این بندر منهدم شد.

همانگونه که در بالا گفته شد، این حمله برای هشدار به اماراتی‌ها است که به شدت تلاش می‌کنند تا از آن پلی برای قانونی جلوه‌دادن اقدامات خود کنند. این حمله بدون شک بی‌ارتباط با دیدار فرستاده سوئدی سازمان ملل به این بندر نیست. او که در طول روزهای گذشته مشغول دلداری دادن به مزدوران بوده تا از درد شکست‌های چند هفته اخیر کم کند، به المخاء رفت تا آنجا هم برای مزدوران طارق صالح لالایی بخواند.

نکته دیگر این است که امریکایی‌ها قرارداد استفاده از این بندر را با دولت منصور هادی بستند، بهانه هم ارسال کمک‌های!! بشردوستانه است! به هر حال حمله موشکی به این بندر پیام چندان خوبی برای مزدوران و حامیان آن‌ها نخواهد بود. انصارالله به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که امریکا و انگلیس جای پای اساسی در قلمرو یمن پیدا کنند.

در همین زمینه روز گذشته هانس گروندربرگ فرستاده سوئدی سازمان ملل در بندر المخاء به دیدار طارق صالح فرمانده شبه‌نظامیان مزدور امارات رفت. برخی منابع یمنی نوشته‌اند ساعتی پس از ورود این فرستاده موشک‌ها به پایگاه شبه‌نظامیان وابسته به صالح اصابت کرد. طارق صالح که به‌خوبی می‌داند پس از پایان کار مأرب انصارالله به سراغ استان تعز و به‌ویژه مناطق ساحل خواهد آمد، این روزها به‌شدت نگران است و دنبال نوعی آتش‌بس می‌رود. او در این دیدار هم به فرستاده سازمان ملل گفته بود که باید!! جنگ در مأرب متوقف شود.

پایگاهی که هدف قرار گرفته به‌نام پایگاه پدافند هوایی شناخته می‌شود. این پایگاه در فاصله اندکی با شهر قرار دارد. برخی منابع یمنی می‌گویند هدف این حمله انهدام سامانه‌های پدافندی مستقر در این پایگاه بوده است. از سوی دیگر، در این پایگاه یک کمپ آموزشی هم قرار داشته که صدها تن از نیروهای وابسته به طارق صالح در زمان حمله موشکی در آنجا حضور داشته‌اند.

برخی دیگر هم می‌گویند این نیروها هنگام ورود مقامات دولت غیرقانونی عبدربه منصور هادی به المخاء به این پایگاه فراخوانده شده بودند تا یک رژه نظامی برگزار کنند هم رژه زهرمارشان شد و هم فرستاده سازمان ملل فهمید که حضرات سوراخ تشریف داشته و عرضه دفاع از خود را هم ندارند. موشک‌ها هر یک از ماموریت‌ها و اقدامات برشمرده شده را انجام داده باشند، کار بزرگی انجام داده‌اند.

این اتفاقات در حالی می‌افتد که معاون وزیر خارجه امریکا در امور غرب آسیا در دولت دونالد ترامپ گفت که پیروزی انصارالله (دولت نجات ملی) بر شهر مأرب مساله چند ساعت یا چند روز است. دیوید شنکر با بیان اینکه نبرد در اطراف این شهر تمام‌شده تلقی می‌شود، اظهار داشت: «جنگ در مأرب نقطه عطفی خواهد بود و سقوط این شهر یعنی پیروزی حوثی‌ها در جنگ». به‌گفته وی این پیروزی در آن طرف برای عربستان سعودی و امریکا شکست است.


نام:
ایمیل:
* نظر: