bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
داستان یک تخلف بزرگ در صندوق ذخیره فرهنگیان و پتروفرهنگ؛
حسین قاسمی: این روزها در استان بوشهر شاهد انتشار خبرهای عجیبی هستیم که واکنش‌های متعددی را هم در پی داشته است. تغییر مدیرعامل بومی پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و انتصاب فردی که پیش از این در پتروشیمی شیراز بود و 13 نفر از مدیران زیرمجموعه او را به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت کردند.

حسین قاسمی

این روزها در استان بوشهر شاهد انتشار خبرهای عجیبی هستیم که واکنش‌های متعددی را هم در پی داشته است. تغییر مدیرعامل بومی پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و انتصاب فردی که پیش از این در پتروشیمی شیراز بود و 13 نفر از مدیران زیرمجموعه او را به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت کردند. مسائل و موارد به‌گونه‌ای است که همه مسوولان و مدیران در استان بوشهر دچار بهت و حیرت شده‌اند. در این گزارش تلاش داریم تا گوشه‌ای از ماجرای روی داده و اقدامات غیرقانونی صورت‌گرفته در این زمینه را به‌صورت روزشمار روایت کنیم.

چهارشنبه سوم شهریورماه 1400 بود، درست در همان روزهای ابتدایی دولت که وزرا داشتند معرفی می‌شدند و هنوز هیچ یک از اعضای کابینه مشخص نبودند، در روزهایی که بازمانده‌های دولت حتی در وزراتخانه‌ها همچنان در حال مهره‌چینی و جابه‌جایی بودند و همین مساله باعث شد تا معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه کند، بخشنامه‌ای خطاب به «وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های وابسته به دولت» از آن‌ها خواست تا استقرار دولت از هر گونه عزل و نصب و جابه‌جایی خودداری کنند. پس از این بخشنامه همه‌چیز تقریبا متوقف شد هر چند خیلی‌ها دلشان می‌خواست تغییر دهند...

دولت که معرفی شد، یک وزیر رای نیاورد، به عبارت بهتر دولت در یک وزارتخانه مستقر نشد و در طول صد روز گذشته این وزارتخانه با سرپرستی اداره شد. وزارت آموزش و پرورش؛ اما قرار شد هفته گذشته وزیر جدید خودش را بشناسد که باز هم نشد و این موضوع به هفته آینده موکول شد.

اما داستان به همین‌جا ختم نشد و موضوع به صندوق پرحاشیه و همیشه جنجالی آموزش و پرورش کشیده شد جایی که عده‌ای از دولت قبل باقی مانده بودند، صندوق ذخیره فرهنگیان، جایی بود که هم پول زیادی خوابیده و هم ده‌ها زیر مجموعه دارد که برخی‌ها در تلاش هستند تا آنجا را تصاحب کنند. یکی از زیرمجموعه‌های این صندوق، هلدینگ پتروفرهنگ است. با نگاهی به اعضای این هلدینگ چیزهای عجیبی می‌بینیم که همه نشان از قانون‌گریزی دارد، جایی که مثلا مدیرعامل آنجا برخلاف نص صریح قانون همزمان مدیرعامل یک هلدینگ و عضو هیات‌مدیره چند پتروشیمی و مجموعه دیگر است.

مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان که در واقع بالادستی هلدینگ پتروفرهنگ هستند و این هلدینگ هم در صنایع پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده و صاحب چند مجتمع است، در یک مورد صدها میلیون دلار ضرر به بازنشسته‌های آموزش و پرورش وارد می‌کنند و آن نیز در ماجرای نرسیدن اکسیژن به پتروشیمی سبلان بود که قرار بود از شرکت انرژی دماوند تامین شود. گفته می‌شود مسبب اصلی این ضرر چند صد میلیون دلاری، دخل و تصرف و اعمال نفوذ مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ بوده است و آن‌ها برای آنکه افکار عمومی و حساسیت‌ها را از این اقدام خود منحرف کنند، دست به یک کار اشتباه و غیرقانونی دیگر می‌زنند.

درست یک روز پیش از معرفی گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس در روز سه‌شنبه 25 آبان‌ماه، خبری منتشر می‌شود که مدیرعامل یکی از مجتمع‌های پتروشیمی وابسته به هلدینگ پتروفرهنگ به‌نام کیمیای پارس خاورمیانه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس عوض شده است!! درست شنیدید، درست یک روز پیش از معرفی وزیری که دست بر قضا نتوانست نظر موافق اهالی بهارستان را هم جلب کند. فیاضی با 150 رای مخالف بهارستانی‌ها، به کنار رفت تا فرصت برای گزینه بعد فراهم شود.

در حالی که در وزارت آموزش و پرورش هنوز نماینده دولت جدید مستقر نشده بود، اقدام مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ پتروفرهنگ در تغییر مدیر پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه بسیار خبرساز شد و واکنش‌های بسیاری در پی داشت. این واکنش‌ها تا جایی بود که هلدینگ دست به پاسخ شد و جوابیه‌ای به این تغییر داد که حساسیت‌ها را بیشتر هم کرد، چراکه مواردی را در این جوابیه آورده بود که بعد حتی ناچار به اصلاح برخی از کلمات آن شد. حتی گزینه معرفی‌شده هم حواشی خاص خود را داشت. گفته می‌شود در زمانی که او در یکی از پتروشیمی‌ها مدیرعامل بود، 13 نفر از مدیران و کارمندان زیرمجموعه او به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده بودند.

حالا سوال اینجاست چرا مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان دست به یک تغییر جنجالی درست یک روز پیش از حضور گزینه وزارت آموزش و پرروش زده‌اند؟ چرا آن‌ها به بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور تمکین نکرده‌اند؟ آیا آن‌ها قصد داشته‌اند ضرر چندصد میلیون دلاری در پتروشیمی سبلان را لاپوشانی کنند و به قول معروف حواس‌ها را پرت کنند یا اینکه بر آن بوده‌اند تا پیش از حضور وزیر جدید در جایگاه وزارت خود و تغییراتی که یحتمل در صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش روی خواهد داد، گزینه‌ مدنظر خود را در یک مجموعه اقتصادی مهم به‌کار بگمارند؟

هر چند شواهد و قرائن به ما می‌گوید که احتمالا هر سه مورد صحیح باشد، اما شنیدن خبرهایی مبنی بر ارجاع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، داستان را کمی پیچیده‌تر می‌کند، داستانی که متاسفانه در کشور ما بیداد می‌کند و خود از عوامل اصلی بروز فساد است. حالا باید دید که مسوولان امر، به‌ویژه نهادها و دستگاه‌های مسوول اجازه خواهند داد که گزینه معرفی‌شده برای پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه برود و به همین سادگی بر مسند مدیرعاملی این مجتمع تکیه بزند یا اینکه با ورود آن‌ها نه تنها جلوی این اقدام گرفته می‌شود بلکه سایر اقدامات آن‌ها نیز متوقف خواهد شد.

به‌زودی گزارشی در مورد هلدینگ انرژی سپهر خواهید شنید که از فاجعه‌ای بزرگ‌تر روایت می‌کند... این هلدینگ هم به‌صورت کامل مرتبط با پتروفرهنگ و صندوق ذخیره فرهنگیان است، جایی که عده‌ای بدون داشتن هیچ سابقه کاری و اداری موفق شدند تا بر بیت‌المال سیطره پیدا کرده و آنچه که نباید می‌کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: