bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
همه نگاه‌ها به سوی مجلس برای گرفتن یک تصمیم بزرگ؛
بامداد جنوب: فیفا اصرار دارد، بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در ورزشگاه آزادی که می‌تواند جشن صعود به جام جهانی باشد، با حضور تماشاگران زن و مرد برگزار شود. موضوعی که به گفته وزیر ورزش در حال بررسی است و امکان وقوع آن نیز زیاد است. از طرفی گفته می‌شود که دراین رابطه مجلس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

بامداد جنوب: فیفا اصرار دارد، بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در ورزشگاه آزادی که می‌تواند جشن صعود به جام جهانی باشد، با حضور تماشاگران زن و مرد برگزار شود. موضوعی که به گفته وزیر ورزش در حال بررسی است و امکان وقوع آن نیز زیاد است. از طرفی گفته می‌شود که دراین رابطه مجلس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

فدراسیون فوتبال همزمان با مشکلات مالی و سخت‌افزاری مختلف در حوزه تیم‌های ملی و همین‌طور مسابقات باشگاهی و حوزه داوران، با برخی مشکلات قدیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند که با حساسیت‌های فیفا در این زمینه همراه است. همراه با اختلافات داخلی و خارجی بر سر ماهیت حقوقی این فدراسیون، مساله حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به محل مناقشه و کشمکش تبدیل‌شده و فیفا حساسیت بسیاری زیادی نسبت به رفع این معضل دارد، به‌طوری‌که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به‌طور مکرر و در دیدارهای خود با مقامات ایرانی و همین‌طور در فضای مجازی از تلاش برای حل‌وفصل این مشکل در ایران سخن می‌گوید. بحث ورود زنان به ورزشگاه با جدیت بالای فیفا همراه شده و فدراسیون فوتبال ایران بر اساس تعهدات خود بایستی تا پایان سال این موضوع را نهایی کند. در همین راستا صحبت‌هایی بین عزیزی‌خادم با اینفانتینو در قطر انجام شد و قرار است رئیس فیفا به‌زودی در تهران حضور پیدا کند. یکی از موضوعاتی که قرار است در حضور اینفانتینو در تهران مورد بررسی نهایی قرار بگیرد، موضوع حضور زنان در ورزشگاه خواهد بود و به گفته رئیس فدراسیون فوتبال ایران، ضرب الاجل فیفا به‌زودی به پایان می‌رسد و باید هر چه سریع‌تر تکلیف مشخص شود.

فیفا این نهاد بین‌المللی علاقه‌مند است به‌زودی حضور بانوان درفوتبال ایران به یک امر عادی تبدیل شود و در تمام مسابقات باشگاهی و ملی، زنان هم مانند مردان روی سکوهای ورزشگاه حضور داشته باشند.

از زمان روی کار آمدن اینفانتینو، حساسیت‌ها به این مساله افزایش یافته و قرار بود این حرکت از بازی ایران و کامبوج آغاز شود و به مرور شکل و رویه عادی به‌خود بگیرد؛ اما شیوع کرونا، جلوی عادی‌سازی این وضعیت را گرفت و از آن زمان، به علت شیوع کرونا تیم ملی هیچ دیدار رسمی و دوستانه‌ای با حضور تماشاگران نداشته است. این روند آزمایشی قرار بود در بازی ایران و کره‌جنوبی ادامه یابد که به علت برخی ملاحظات این اتفاق به‌وقوع نپیوست و تیم ملی هیچ تماشاگری نداشت ولی با نزدیکی به هفتم بهمن، زمان بازی ایران و عراق و حضور جیانی اینفانتینو در تهران، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه دربی تهران در واکنش به سوالات خبرنگاران در این زمینه به پاسخی کوتاه بسنده کرده و گفته بود: «در حال بررسی این قضیه هستیم». اما حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال جزئیات بیشتری از تلاش برای رفع دغدغه‌های زنان و همین‌طور فیفا ارائه کرده است. او در این رابطه گفته است: جدا از اتفاقات خوبی که در زمان حضور اینفانتینو در ایران می‌افتد، دو موضوع خیلی مهم است. بحث اول حضور تماشاگران و بانوان در ورزشگاه است و بحث دوم هم اساسنامه‌ فدراسیون فوتبال است که باید آن را هم نهایی کرده باشیم. فیفا روی این دو موضوع تاکید دارد و امیدوارم تا زمان حضور رئیس فیفا مشکلات مربوط به آنها را حل کنیم. من مطمئنم با نگاه خوبی که در مجلس شورای اسلامی در مورد فوتبال و ورزش وجود دارد، این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله با نگاه خوبی که وجود دارد بحث حضور بانوان هم حل خواهد شد.

عزیزی‌خادم در بخشی از صحبت‌های امروز خود در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد پرویز دهداری با اشاره به اهمیت بالای موضوع ورود زنان به ورزشگاه، از به یک ضرب‌الاجل اشاره کرده و گفت: دولت مصوب کرد و الان منوط کردند به مجلس و فیفا در تاریخ 10/12/1400 مصوبه نهایی را خواهد خواست. صحبت‌هایی در قطر هم انجام دادیم. فیفا ضرب‌الاجلی را از سال گذشته تعیین کرده بود. امیدوارم که تا دوازدهم اسفندماه، مجلس شورای اسلامی با درایت و عقلانیت خود تمتصمیمیصمی را بگیرد که کام ملت را شیرین کنیم. تیم ملی ایران بهمن‌ماه به لطف الهی به جام جهانی صعود خواهد کرد و این سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال ایران خواهد بود. بعد از آن دیگر تایم فیفا به پایان می‌رسد. بهمن‌ماه خود اینفانتینو به ایران خواهد آمد که ان‌شاءالله مصادف باشد با جشن صعود تیم ملی ایران که هدیه بزرگی به ملت ایران در شرایط سخت اقتصادی خواهد بود.

عزیزی‌خادم از مجلس شورای اسلامی خواست تا در تصمیم‌گیری خود در این موضوع حساسیت زیادی به خرج بدهد. او به‌صورت سربسته از عواقب سختی که در انتظار فوتبال ایران در صورت حل نشدن مشکل ورود زنان به ورزشگاه است صحبت کرده و گفت: امیدوارم هر کس که توانی دارد کمک کند تا فضا بی‌دلیل پیچیده نشود. سه تا خوان را گذراندیم؛ مجمع فدراسیون فوتبال و اساسنامه، فیفا و دولت؛ الان در مرحله چهارم، ان‌شاءالله مجلس تایید کند تا فوتبال ایران به سمت خدای نکرده مسائل بحرانی نرود.

در هر حال اینفانتینو انتظار دارد بعد از ماه‌ها فرصت به فوتبال ایران برای حل‌وفصل این موضوع، مطابق آنچه در فوتبال عربستان هم به وقوع پیوست، وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص شود و نیمی از جامعه هم مانند مردان از فوتبال بهره‌مند شوند. در واقع به‌نظر می‌رسد همزمان با رفع برخی نگرانی‌ها، باید سازوکار مناسبی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اندیشیده شود که در حضور آزمایشی تماشاگران در دیدارهای خانگی استقلال و سپس پرسپولیس کاملا رعایت نشد.

اینفانتینو پیش از این دیدارهایی را با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت ایران داشت که پس از آن یک گام مثبت و رو به‌جلو در دیدار ایران و کامبوج برداشته شد، ولی در نهایت با شیوع کرونا این پروسه به‌حال خود رها شد و حالا رئیس سوئیسی فیفا امیدوار است موانع موجود بر سر راه این موضوع برداشته شود. تیم ملی فوتبال ایران و عراق، هفتم بهمن در حضور رئیس فیفا در تهران و در ورزشگاه آزادی به میدان خواهند رفت که در صورت پیروزی شاگردان اسکوچیچ در این مسابقه، تیم ملی زودتر از موعد بلیت حضور در جام جهانی قطر را رزرو خواهد کرد و جشن صعود به این رقابت‌ها برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: