bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
نقشه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای آهوان خارگ و مند؛
داود علیزاده: در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت گونه‌های جانوری در استان بوشهر به‌ویژه گونه‌های در خطر انقراض و همچنین افزایش قاچاق پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس واگذاری هرگونه مجوز شکار در استان بوشهر ممنوع بوده است

داود علیزاده

در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت گونه‌های جانوری در استان بوشهر به‌ویژه گونه‌های در خطر انقراض و همچنین افزایش قاچاق پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس واگذاری هرگونه مجوز شکار در استان بوشهر ممنوع بوده است و یگان حفاظت از محیط‌زیست در ماه‌های اخیر نیز در برخورد با شکارچیان حتی چندین تن مجروح و زخمی داده است؛ با این وجود رئیس سازمان محیط‌زیست در سفر اخیر خود به بوشهر وعده اعطای مجوز شکار در برخی مناطق استان بوشهر را داده است و از وضعیت معیشت شکارچیان مجاز اظهار نگرانی کرده است که در نوع خود جای تعجب دارد! ضمن اینکه روز گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در دستورالعملی مجوز شکار چهارپایان در استان کرمان و یزد را صادر کرده است و پیش‌بینی صدور چنین دستورالعملی برای استان بوشهر دور از انتظار نخواهد بود.

بر اساس این خبر، در دستورالعملی با استناد به مفاد بند ب ماده ۳ قانون شکار و صید و ماده شش آیین‌نامه اجرایی آن، ضوابط و مقررات نحوه بهره‌برداری پایدار و تعدیل جمعیت در قرق‌های اختصاصی در استان‌های کرمان و یزد درقالب پروانه ویژه شکار چهارپا در چهارچوب دستورالعمل مذکور از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست تدوین و ابلاغ‌شده است.

دکتر علی سلاجقه در سفر به بوشهر به رسانه‌ها گفت: حیوانات شکاری موجوداتی هستند که در بخش‌های مختلفی از طبیعت وجود دارد که در این قسمت وظیفه سازمان محیط‌زیست حفظ شکار و حیوانات شکاری است.

وی از احتمال صدور مجوز شکار در استان بوشهر خبر داد و گفت: یکی از راهکارهای مدیریت شکار مربوط به جمعیت شکار است که جمعیت شکار بر اساس زیستگاه و واحد سطح بسته به نوع گونه جانوری ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در این راستا به‌طور حتم باید برای شکارچیان مُجازی که از راه شکار تأمین معاش دارند تدبیر لازم اندیشیده شود افزود: این مهم در گرو ظرفیت زیستگاهی است و در صورت ارائه مجوز باید این سهم به شکارچیان مجاز داده شود.

به گفته وی چنانچه این مهم رخ دهد شکارچیان غیرمجاز نیز جایگاهی نخواهند داشت و خود شکارچیان مجاز نگهبانان و پاسبانان محیط‌زیست خواهند بود که در قرق‌های اختصاصی کشور نیز تجربه موفقی در این زمینه حاصل‌شده است.

به گفته وی شکارچیان مجاز خودشان با شکار زندگی می‌کنند و برای حفظ شکار در سال‌های آینده نیز دغدغه دارند تا حیوانات شکاری زادوولد و تکثیر مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در کشور در مجموع نزدیک به ۳۰۰ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که مساحت آن‌ها ۱۰ درصد مساحت کل کشور است که بر اساس هنجار‌های بین‌المللی این نرم باید تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کند.

سلاجقه در ارتباط با صدور احکام سبز برای متخلفان حوزه محیط‌زیست افزود: در این زمینه فرهنگ‌سازی اهمیتی ویژه دارد و این موضوع نسبت به مسائل سلبی در اولویت قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: