bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
نماینده تشکل‌های مردم نهاد بوشهر در گفت‌وگوی با بامداد جنوب:
داود علیزاده: هر ساله چندین بار یک خبر تکراری تیتر یک رسانه‌های محلی بوشهر می‌شود. «جمع‌آوری سگ‌های سرگردان بوشهر آغاز شد.» خبری که در روز گذشته از سوی شهرداری بوشهر اعلام‌شده است

داود علیزاده

هر ساله چندین بار یک خبر تکراری تیتر یک رسانه‌های محلی بوشهر می‌شود. «جمع‌آوری سگ‌های سرگردان بوشهر آغاز شد.» خبری که در روز گذشته از سوی شهرداری بوشهر اعلام‌شده است و در آذرماه رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بوشهر، در مهرماه رئیس شورای شهر و پیش از آن در اردیبهشت‌ماه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر آن را اعلام کرده است. خبری که در پشت آن هزینه‌های میلیاردی از جیب شهروندان برای آن صرف شده است، چراکه هزینه زنده‌گیری، نگهداری در کمپ، واکسن و عقیم‌سازی پیامدهای آن است.

بر اساس اعلام رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بوشهر در هفته اول آذرماه پس از برگزاری مناقصه، یک پیمانکار به مدت شش ماه و در قبال دریافت ماهانه یک میلیارد ریال نسبت به زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های سرگردان در بوشهر اقدام خواهد کرد.

حمیده هلال بحر با اشاره حضور سگ‌ها در معابر شهری بندر بوشهر گفت: ازدیاد سگ‌های سرگردان یکی از مهم‌ترین دغدغه و نگرانی شهروندان بوشهری است که به یک معضل جدی برای شهروندان تبدیل‌شده و نارضایتی گسترده‌ای را در پی داشته است.

به گفته وی فراوانی سگ‌های سرگردان در بوشهر به نقطه‌ای رسیده که گاهی آسیب‌های جدی به رهگذران و به‌ویژه کودکان داشته که موجب رعب و وحشت آنان شده است.

در همین زمینه روز گذشته نیز جلسه‌ای به ریاست شهردار بندر بوشهر با حضور رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بوشهر و همچنین معاون اداره کل دامپزشکی و تنی چند از حامیان حیوانات و دیگر مدیران مربوطه شهرداری در محل دفتر معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر برگزار شد.

شهردار بندر بوشهر با اشاره به گلایه شهروندان و با عنایت به اهمیت موضوع و نگرانی‌های مردم در این خصوص؛ تمهیدات و سازوکارهای لازم را در مورد موضوع مطروحه به مسوولان ذی‌ربط ابلاغ کرد.

در این نشست پس از بحث و تبادل‌نظر پیرامون موارد مطروحه تصمیمات ذيل اتخاذ شد: تهیه واکسن‌های ضد هاری توسط اداره کل دامپزشکی، عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌ها برای استفاده گله‌ها و باغ‌ها، تشکیل NGO نهادهای مردمی (حامیان حیوانات بی‌پناه)، معرفی یک نماینده تام‌الاختیار جهت شرکت در جلسات از سوی تشکل‌های حامیان حیوانات بی‌صاحب، حمایت از سگ‌های بلاصاحب در چارچوب قوانین موضوعه و عقلایی و به دور از دستورالعمل‌های احساسی.

بااین‌حال مساله حضور سگ‌ها در معابر شهری بوشهر به اینجا ختم نمی‌شود. ایجاد کمپ سگ‌ها و جمعآوری و حتی معدوم کردن آن‌ها از فعالیت‌هایی است که هرساله با هزینه گزاف مدام تکرار می‌شود و پس از چند ماه قضیه با شدت بیشتری در شهر مشاهده می‌شود.

به‌عنوان مثال ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ مدیرعامل وقت سازمان مديريت پسماند شهرداري بندر بوشهر از زنده‌گیری 1300 قلاده سگ در یک سال گذشته خبر داد.

به نقل از ايرنا، حسن شجاعي در جمع خبرنگاران گفت: با هدف كاهش شمار سگ‌های بی‌صاحب دركوچه و معابر شهر بوشهر 1300 قلاده در یک سال گذشته زنده گيري شد.

به گفته وی به دنبال درخواست‌های مردمي و دستورالعمل ابلاغي از طرف شهرداري بندر بوشهر كه داراي مصوبه شوراي شهر است، زنده گيري سگ‌های ولگرد از يك سال گذشته در دستور كار قرار گرفت.

این آمار در سال‌های بعد نیز تکرار شده است و این سوال پیش می‌آید که آیا زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر به واقع تصمیمی اساسی و درستی است؟ اگر این تصمیم صحیح است، پس چرا این معضل مدام تکرار می‌شود و هر بار هزینه گزاف بیشتری بر دوش شهروندان می‌گذارد.

در همین زمینه بامداد جنوب با محمد مهدی طیاری نماینده تشکل‌های مردم نهاد بوشهر و نماینده حامی حیوانات گفت‌وگویی صورت داده است.

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد بوشهر با اشاره به نامه 267 ب 122 مورخ 31/3/1400 اداره کل حفاظت محیط‌زیست شهرستان بوشهر به سازمان پسماند شهرداری بوشهر از معرفی خود و رضا پرتوسنگی به‌عنوان نماینده حامی حیوانات خبر داد.

محمد مهدی طیاری با بیان اینکه در جلسه اخیر شهرداری از وی دعوت نشده است، تصریح کرد؛ البته پیش از این بارها در جلسات مشابه حضورداشته است و راه‌کارهای لازم در این خصوص را به مسوولان مربوطه ارائه داده است.

وی با انتقاد از تکرار طرح جمع‌آوری سگ‌ها در بوشهر گفت: این طرح هر ساله در بوشهر اجرا می‌شود و نتایج نشان داده است که موثر نبوده است.

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد بوشهر با بیان اینکه دست‌کاری تصنعی در چرخه طبیعت به مشکلات بیشتری در آینده منجر خواهد شد افزود: جای سگ در محیط شهری نیست و این سوال را باید مطرح کرد که چرا سگ‌ها باوجود اینکه جمع‌آوری می‌شوند دوباره به شهر برمی‌گردند و یا تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد؟

وی در ادامه بحث را با سوال دیگری ادامه داد. آیا حذف سگ‌ها به‌تنهایی می‌تواند مشکل را حل کند؟

طیاری با بیان اینکه وقتی مشکلی به‌صورت اساسی و ریشه‌ای حل نشود مدام تکرار می‌شود، تصریح کرد: امروز سگ‌ها را از شهر حذف می‌کنیم؛ اما بعد با مشکل افزایش موش و... روبرو خواهیم شد. چراکه همین سگ‌ها در حال حاضر در کنترل گونه‌های جانوری محیطی نقش موثری دارند. بعد از حذف سگ‌ها احتمالا مجبور می‌شویم گونه‌های دیگر را به‌صورت مصنوعی حذف کنیم که آن‌هم راهش نیست.

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد بوشهر با اشاره به دلایل ازدیاد جمعیت سگ‌ها در محیط شهری گفت: دلیل حضور و افزایش جمعیت سگ‌ها در بوشهر رعایت نشدن سازوکار تفکیک زباله، انجام نگرفتن مسائل مربوط به پسماند و به‌خصوص زباله تر است. زباله‌های تر منبع جاذبه برای حضور سگ‌هاست؛ بنابراین اگر قرار باشد مساله سگ‌ها حل بشود باید پیش از آن مساله زباله‌های تر در سطح شهر حل بشود.

وی در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله و پسماند در بوشهر گفت: در این زمینه با مسوولان بارها جلسه‌های متعددی برگزار کرده‌ایم و راه‌کارهای مستند و علمی در این خصوص ارائه داده‌ایم؛ اما متاسفانه این مساله همچنان نه تنها حل‌نشده بلکه به ابعاد آن نیز افزوده‌شده است.

وی با اشاره به عبارت «سگ ولگرد» در رسانه‌ها و کلام مسوولان گفت: باید اول نوع ادبیات مساله را حل کرد. این اصطلاح سگ ولگرد درباره این‌گونه جانوری درست نیست، این حیوان دارد به انسان خدمت می‌کند نه‌فقط سگ‌ها بلکه گربه و... هم دارد به انسان خدمت می‌کند؛ اما این سوال را باید بپرسیم این حیوانی که جایگاهش در شهر نیست چرا به شهر آمده است؟

به گفته طیاری راه‌حل کنترل جانوران، نه‌فقط سگ بلکه مابقی آن‌ها در این‌گونه موارد مدیریت پسماند شهری است. راهش تفکیک زباله است و باید فرهنگ‌سازی کرد که زباله تفکیک شود. در حال حاضر زباله‌ای که پیامدهای بسیاری از جمله آلودگی آب، خاک، هوا را دارد فقط جابه‌جا می‌کنیم. زباله از در منازل و ... جمع‌آوری می‌شود و در مکان دیگری دپو می‌شود که تبعات بسیاری برای سلامتی و محیط‌زیست و ... دارد. ضمن اینکه همین زباله تر در سطح شهر باعث جذب حیوانات می‌شود.

به گفته طیاری دو سه هفته پیش ما جلسه این در این خصوص با شورای شهر و مسوولان داشته‌ایم. به همراه آقای پرتوسنگی این مساله را گفتیم. چرا باید کاری که برای شهر هزینه گزاف دارد و به حل مساله هم منجر نمی‌شود بارها و بارها تکرار کرد. همین هزینه‌ای که از جیب شهروندان هرساله برای جمع‌آوری سگ‌ها هزینه می‌شود در زمینه پسماند به سرمایه‌گذار کمک شود تا پروژه پسماند بوشهر به نتیجه نهایی برسد.

وی با بیان اینکه بوشهر بیش از هر زمان دیگر نیازمند فرهنگ‌سازی در خصوص پسماند است، تاکید کرد: مساله فرهنگ‌سازی هم یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد؛ اما باید وقت صرف کرد. کار کرد و ترویج کرد. باید طرح تشویقی و تنبیهی در خصوص پسماند اجرا شود. در زمینه مهندسی ساختمان به این مساله توجه شود و تدابیر برای تفکیک زباله در معماری ساختمان لحاظ شود.

طیاری در ادامه با تاکید بر ترویج روش‌های صحیح حل مساله زباله شهری افزود: من به‌عنوان کسی که دارم از تفکیک زباله حرف می‌زنم، خبرنگاری که در این حوزه دارد قلم می‌زند، مسوول شهری و به‌ویژه سازمان پسماند چقدر به این مسائل در زندگی شخصی خودمان اهمیت می‌دهیم؟ چقدر بحث تفکیک زباله را به روش علمی و صحیح اجرا می‌کنیم. آیا در این زمینه به مردم نشان داده‌ایم که خودمان چگونه رعایت می‌کنیم که مردم هم رعایت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم مساله حضور سگ‌ها در شهر را حل کنیم، ابتدا باید مساله تفکیک زباله و پسماند را در شهر حل کنیم، چراکه تا زمانی که مساله پسماند در بوشهر حل نشود، هرسال باید با هزینه گزاف سگ‌ها را جمع کنیم و بار هم دوباره سال بعد شاهد همان وضع باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: