bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۱۳ دی ۱۴۰۰
کریم جعفری: امروز دیدم که حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی، مطلبی در مورد روابط ایران و روسیه قلمی کرده است.

کریم جعفری

امروز دیدم که حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی، مطلبی در مورد روابط ایران و روسیه قلمی کرده است. در این مطلب که در 15 ماده و به بهانه «تمدید انعقاد قرارداد بیست‌ساله ایران با روسیه که در دستور کار سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو» نوشته شده مطالب و موارد و به زبانی دیگر، ادعاهایی مطرح شده که ضرورت دیدم که در وهله نخست به منظور روشن شدن ذهن آقای علایی و برخی از کسانی که خوشحال از این نوشته در حال دست به‌دست کردن آن هستند و در وهله دوم برای پاسخ به شبهاتی این چنین که به وفور در کشور ما توسط افراد ناآگاه، آنگلوفیل‌ها و امریکوفیل‌ها مطرح می‌شود، نکاتی چند را بنویسم.

اما پیش از آنکه این موارد را بنویسم باید عرض کنم که به‌شخصه برای سردار علایی احترام قائل هستم، او را فردی دغدغه‌مند و دوست‌دار ایران و پیشرفت کشور می‌دانم که متاسفانه به‌دلیل مطالعه بد، داشتن اطلاعات ناکافی و البته قرار گرفتن در بازی رسانه‌ای که توسط دشمنان کشور مطرح می‌شود، گرفتار شده است. این را هم بنویسم که بنده نه دوستدار روسیه هستم و نه اصولا کشوری به‌جز «ایران عزیزتر از جان» برایم مهم است. بر این باور هستم که باید منافع ملی کشورم از همه‌چیز ارجح‌تر و مهم‌تر باشد و این مطلب برای روشن شدن شبهات است.

آقای علایی در بند اول نوشته: «روسیه تاکنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است!» از فردی که ادعای تحلیل‌گری سیاسی دارد و خود را صاحب‌نظر می‌داند بعید است که چنین حرفی بزند! اگر روسیه خودش را متحد استراتژیک ایران فرض نکرده، مگر ما این کشور را متحد استراتژیک خودمان می‌دانیم؟ برای رسیدن به «اتحاد استراتژیک» زیرساخت‌هایی لازم است که برای هر دو کشور فراهم نیست. همه ما می‌دانیم که تهران و مسکو بیشتر «شرکای استراتژیک» هستند. متاسفانه این نگاه غلط را به‌جز سردار علایی در بسیاری از افراد دیگر هم دیده‌ایم.

دوم نوشته‌ است: «روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با امریکا استفاده کرده است!» جناب علایی، شما کدام روسیه را می‌گویید؟ در کدام کتاب سیاست نوشته‌اند که دوست و دشمن دائمی وجود دارد؟ روسیه چه نفوذی در ایران دارد که بخواهد از برگ ایران استفاده کند؟ از پشت پرده سیاست چه خبر دارید؟ اگر روس‌ها به قول شما از برگه ایران که به‌زعم شما این همه بزرگ است، استفاده کرده‌اند پس چرا امروز در مرز اوکراین برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند؟ یعنی مشکلات روسیه و امریکا این اندازه کم است که صرفا با معامله بر سر ایران به پایان می‌رسد؟ از شما بعید است...

در ادامه نوشته است: «روسیه در حوزه نفت و گاز رقیب ایران است و موافق انتقال گاز ایران به اروپا نیست زیرا آنجا را بازار خود می‌داند!» شما که اول نوشته‌اید روسیه خودش را متحد استراتژیک ایران نمی‌داند، وقتی نمی‌داند، خب به‌صورت مشخص رقیب ایران می‌شود! چرا پدر بزرگوار من دقت نمی‌کنید؟ ما کی خواستیم گاز به اروپا صادر کنیم که روس‌ها مانع شده‌اند؟ شما اول چهار خریدار اروپایی پیدا کن تا بعد روس‌ها مانع شوند. مگر امریکا و اروپا در ناتو با هم متحد نیستند، پس چرا امریکا گوش فرانسه را بر سر فروش زیردریایی به استرالیا برید!!

در بند چهار نوشته است: «روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران رای داده و در زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد که بیشترین قطعنامه‌‌ها علیه ایران صادر شد، برخی از آنها را دولت روسیه پیشنهاد داده است!» بالاتر عرض کردم، کدام روسیه را می‌گویید؟ چرا روسیه در چند سال اخیر به هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران رای نداده است؟ اگر اطلاع هم ندارید خدمت شما باید بگویم همان قطعنامه‌هایی هم که رای داده، روس‌ها و چینی‌ها وقتی رای دادند که تغییرات کلی در محتوای قطعنامه صورت گرفت و اصلا مورد رضایت غربی‌ها نبود...

بند پنجم که نوشته است: «روسیه موافق داشتن چرخه غنی‌سازی در ایران نیست و گسترش دانش هسته‌ای در ایران را به‌نفع خود نمی‌داند». اصلا سزوار پاسخ دادن هم نمی‌دانم!! نوشتن چنین مطلبی بدون سند از عجیب هم عجیب‌تر است. بند ششم و هفتم دیگر افتضاح است و نشان می‌دهد که سردار از دهه شصت بیرون نیامده: «شوروی در جریان جنگ تحمیلی، مهم‌ترین حامی صدام حسین بود و بیشترین تسلیحات از جمله موشک‌های زمین به زمین و انواع هواپیماهای میگ را در اختیار ارتش بعثی قرار داد»؛ «شوروی در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از نفتکش‌های کویتی را به منظور حمایت از عراق تحت پرچم خود قرار داد و از آنها با کشتی‌های جنگی خود در خلیج فارس محافظت می‌کرد».

در بند هشتم هم نوشته است: «روسیه علاقه‌مند است ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. اکثر قراردادهایی که تاکنون با آن کشور منعقد گردیده بیشتر منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است. با توجه به هزینه نگهداری بالای جنگ‌افزارها و تسلیحات روسی، این قراردادها درآمد مستمری را برای روس‌‌ها ایجاد کرده است». واقعا سرم درد گرفت! خوب ما از روس‌ها سلاح نخریم از کجا بخریم؟ از چین که باز هم شما علیه‌اش مطلب می‌نویسید، اروپا و امریکا هم که به ما نمی‌فروشند و بعد، کدام درآمد مستمر؟ از چه درآمدی صحبت می‌کنید؟ لااقل چهار تا مستند می‌آوردید... از این نوشته شما مرغ پخته هم خنده‌اش می‌گیرد...

اما بند نهم: «روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس‌تبارها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند و آنها همواره در چتر حمایتی روسیه قرار داشته‌اند. ازسوی دیگر روسیه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره اسرائیل مخالف است و برای امنیت و بقای اسرائیل تلاش می‌کند.» آدم چه جوابی به این بهانه بنی‌اسرائیلی بدهد؟ پدر من، رابطه روسیه با اسرائیل مربوط به امروز و دیروز نیست و بعد هم به ما چه که روس‌‌تبارها آنجا هستند... ده‌ها هزار ایرانی هم در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند روس‌ها باید بیایند بنویسند که فلان...

در بند دهم آمده است: «روسیه در جریان بحران قره‌باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آنها شرکت داشت به بازی نگرفت». وقتی دوستان شما در وزارت خارجه دولت قبل سرشان به مذاکرات وین گرم بود و هر چه ما داد و بیداد کردیم که بابا حواستان باشد، چرا چیزی ننوشتید که بعدا عباس عراقچی را با آن طرح مسخره به‌عنوان ایلچی فرستادند؟ بر خلاف نظر جنابعالی، روسیه با موضع اصولی ایران در مورد قره‌باغ مبنی بر حفظ ژئوپلتیک منطقه و تغییر نکردن مرزها کاملا! موافق است. وقتی چیزی را ندانی و بنویسی خیلی بد است...

هر چه به بندهای بعدی می‌رسیم، آدم از حجم بی‌اطلاعی و ناآگاهی نویسنده حیرت می‌کند. در بند یازدهم نوشته است: «روسیه به کشورهایی که دارای روابط خوب با امریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک‌های ضد هوایی اس400 واگذار کرده است ولی تاکنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است». اول آنکه ما کی اس400 خواستیم و آن‌ها ندادند! شما اصلا اطلاع داری همان سامانه‌ای که به اسم اس300 تحویل ایران شد، آن هم چهار گردان چه ویژگی‌هایی دارد؟ و بعد هم روسیه دارد تجارت خودش را می‌کند، اس400های ترکیه در رمپ یکی از پایگاه‌های این کشور خاک می‌خورد و در مورد هند هم چرا نپرسیده‌ای به چه دلیل هندی‌ها به جای پاتریوت امریکایی سراغ اس400 روسی رفته‌اند و چرا امریکایی‌ها به متحد ترکیه‌ای خود پاتریوت نفروختند که رفتند از روس‌ها خریدند؟

در مورد بند 12 پیشتر، بسیار نوشته‌ام و نیازی به توضیح جدید نیست، اما در مورد بند 13 که گفته: «روسیه در برابر الحاق سرزمین‌های جولان سوریه به اسرائیل هیچگونه واکنش موثری انجام نداده است». ای کاش آقای علایی که به این سادگی تر و خشک را با هم سوزانده کمی مطالعه می‌کرد، متاسفم که بیشتر می‌نویسد تا بخواند. نکته بعد، بلندی‌های جولان خاک ایران نیست، صاحب و مالک دارد و ما قرار نیست در مورد خاک سوریه کاسه داغ‌تر از آش باشیم. در مورد بند 14 هم به‌نظرم نیازی به گفتن نیست. هر کشوری دارای پروتکل‌های خاص خود در حوزه دیپلماتیک است.

اما در مورد بند 15 که نوشته: «روسیه دارای یک حکومت غیردموکراتیک است که مردم آن کشور نمی‌توانند فرد دیگری را به‌جای پوتین به ریاست‌جمهوری برگزینند و او هم از روسای جمهور مادام‌العمر دنیا است» خدمت سردار کاتولیک‌تر از پاپ باید بنویسم که بهانه دیگری نداشتی پدر من؟ شما چرا دارید به‌جای مردم روسیه تصمیم‌گیری می‌کنید، خودشان که راضی هستند، شما ناراضی هستی؟ جای شما بودم پلاکاردی دستم می‌گرفتم و می‌رفتم درب سفارت روسیه در تهران تحصن می‌کردم. روسیه غیردمکراتیک است یا عربستان و امارات و اردن و مصر که دوستان صمیمی امریکا هستند؟ نعل وارونه زدن هم حدی دارد.

در پایان باید بنوسیم که جای آقای علایی بودم به جای نوشتن این لاطائلات چند پیشنهاد راهبردی به رئیس‌جمهور در سفر به مسکو می‌کردم تا این سفر به بهترین نحو برگزار شود و منافع کشور از خلال آن تامین گردد. روس‌ها داری بنیه قوی علمی و تکنولوژیک هستند که به‌عنوان همسایه ما و عضو شورای امنیت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امیدوارم از این به بعد مطلبی را اگر از نامبرده می‌خوانیم چیزی به دانسته‌هایمان اضافه کند نه اینکه بهانه‌ای باشد برای پاسخ دادن به شبهات مطرح‌شده توسط ایشان.


نام:
ایمیل:
* نظر: