bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۲۰ دی ۱۴۰۰
کریم جعفری: دو سال پیش موشک‌های ایرانی در راستای تفهیم منطق بازدارندگی کشورمان مواضع ارتش تروریستی امریکا در پایگاه عین‌الاسد را در هم کوبید. ۱۱ فروند مو

کریم جعفری

دو سال پیش موشک‌های ایرانی در راستای تفهیم منطق بازدارندگی کشورمان مواضع ارتش تروریستی امریکا در پایگاه عین‌الاسد را در هم کوبید. ۱۱ فروند موشک این پایگاه را از مرحله عملیاتی خارج کردند تا ایران اراده خود را به دشمن امریکایی ثابت کند و به کاخ سفید یادآور شود که این توانمندی را دارد که از خودش دفاع کند. هرچند رئیس‌جمهور تروریست امریکا تهدید کرده بود که اگر ایران دست به عملیات انتقام‌جویانه بزند ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار خواهد داد؛ اما او نه‌تنها این کار را نکرد، بلکه برای ثبت در تاریخ در حالی‌که مثل بید می‌لرزید تلاش در ماستمالی کردن قضیه داشت.

حمله به عین الاسد بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین حمله به مواضع ارتش امریکا بعد از جنگ جهانی دوم بود اقدامی که هیچ کشوری در طول این چند سال جرات انجام آن را نداشت؛ اما ایران با قدرت به امریکا تفهیم کرد اگر بخواهد پایش را بیش ازین از گلیمش درازتر کند اوضاع متفاوت‌تر خواهد شد. پس از این حمله مقامات سیاسی و نظامی امریکا به این نتیجه رسیدند که بهتر است پا روی دم ایران نگذاشته و مراقب باشند؛ چراکه ایران به هیچ عنوان شوخی ندارد.

در شب حمله به عین‌الاسد یک اتفاق دیگر هم افتاد که برای همیشه به حاشیه رفت و هیچ‌وقت درمورد آن حرفی زده نشد. چند فروند موشک به مرکز اطلاعاتی و امنیتی امریکا و انگلیس در پایگاه الحریر در شهر أربیل مرکز استان أربیل عراق اصابت کرد خبری که حتی بامداد آن روز از زبان سخنگوی سپاه که در مراسم خاکسپاری حاج‌قاسم شهید حضور داشت اعلام شد ولی بعدها در میان خبرها گم و هیچکس به آن اشاره نکرد. این نکته را هم اضافه کنم که حتی لاشه موشک‌ها که سر جنگی آنها جدا شده بود هم در شمال عراق پیدا شد.

بعدها یکی از دوستان آگاه و بسیار مطلع به من گفت که حمله به پایگاه الحریر اهمیت بسیار بالاتری از عین‌الاسد داشت و امریکایی‌ها هیچ‌وقت نتوانستند درد انهدام زیرساخت‌های جاسوسی و خبرچینی خود در این پایگاه را فراموش کنند. به گفته او آنچه در این حمله اتفاق افتاد برای امریکایی‌ها هیچ‌وقت قابل بازسازی و جبران نبود و این موضوعی است که نقش بسیار بالاتری در بازدارندگی کلی و جلوگیری از هرگونه اقدام عملیاتی امریکا علیه کشورمان داشت.

هرچند این دوست آگاه و مطلع حاضر نشد ابعاد بیشتری از این موضوع را برای من باز کند؛ اما به‌صورت واضح پایگاه الحریر محل استقرار افسران اطلاعاتی و امنیتی سازمان آدمکش سیا و همچنین اطلاعات ارتش امریکا بود که وظیفه مهم کنترل و هدایت تیم‌های عملیاتی و همچنین حمله به اهداف مختلف در منطقه را برعهده داشتند. به زبان دیگر در پایگاه الحریر مشخص می‌شد که پهپادهایی که از همه پایگاه‌های امریکا در منطقه بلند می‌شوند باید به کجا حمله کنند.

دیگر آنکه در عین‌الاسد یکی از گرانقیمت‌ترین و بزرگ‌ترین سیستم‌های ارتباطی امریکا در منطقه قرار داشت که منهدم شد. این سیستم ارتباطی که پیونددهنده تمام پایگاه‌های امریکا به هم در منطقه بود، یک دارایی راهبردی برای ارتش امریکا به‌شمار می‌رفت. من چیز زیادی در این مورد نمی‌دانم؛ اما به‌صورت واضح دوستان مطلع به من گفتند که موشک‌ها به‌صورت دقیق بر روی عصب این پایگاه فرود آمده و تمام ارتباطات امریکایی‌ها قطع و آن‌ها هیچ اقدامی نمی‌توانستند انجام دهند.

هرچند دو سال از آن شب گذشته، اما ابعاد حمله به عین‌الاسد و الحریر به‌عنوان یک اقدام راهبردی با در نظر گرفتن همه پیامد‌های آن نشان داد که تصمیم‌گیران ایران دارای یک هوش استراتژیک هستند. این حمله هرچند انتقام خون حاج قاسم و ابومهدی المهندس نبود، اما ارزش بازدارندگی بسیاری داشت و ایران بدون آنکه به امریکا اجازه دهد وارد یک جنگ تمام‌عیار شده و ترامپ را در موضعی قرار دهد که ناچار به جنگیدن گردد، این عملیات مهم را انجام داد. جایگاه ایران در میان کشورهای جهان از جمله تحلیل‌گران و استراتژیست‌ها بعد از این حمله بسیار بالا رفت و همه متوجه شدند که یک قدرت نوظهور که از اراده کافی برای دفاع از خود و تثبیت اراده‌اش برخوردار است در جهان شکل گرفته است و امریکایی‌ها متوجه شدند که نباید در مورد ایران ریسک کنند...

باید رابطه ایران و امریکا را به بعد و قبل از حمله به عین‌الاسد تقسیم کرد، امریکا؛ اسرائیل و سعودی‌ها تلاش داشتند تا رابطه خود با ایران را به قبل و بعد از ترور حاج قاسم تبدیل کنند ولی ایران این اجازه را به آنها نداد و با موشک‌‌باران پایگاه مهم این کشور در منطقه، صحنه بازی را به‌طور کامل عوض کرد. هر چند ما رستم ایرانشهر را از دست دادیم و هیچ‌وقت نخواهیم توانست او را جایگزین کنیم؛ ولی برای امریکا هم این بازی بسیار پرهزینه به پایان رسید و بسیاری از کشورهای جهان متوجه شدند که امریکا یک ببر کاغذی بیشتر نیست.

مهم‌ترین اثرات این اقدام ایران خیلی زود خود را عیان کرد که می‌توان آن‌ها را اینگونه مورد اشاره قرار داد: چینی‌ها تهدید خود علیه تایوان را جدی‌تر کرده و عملا با طرف امریکایی وارد تنش رسمی شدند، روس‌ها به تجمیع نیرو در مرزهای اوکراین پرداختند، کره شمالی تمام بازی خود با ترامپ را به‌هم زد و در منطقه نیز نوچه‌های امریکا عملا غلاف کردند. ترک‌ها سفارش اس۴۰۰ را باوجود تهدیدهای امریکا تحویل گرفته و طالبان در افغانستان عزم را برای جنگ نهایی با امریکا جزم کرد، گروه‌های مقاومت حمله را متمرکز کرده و‌ ارتش امریکا هنوز هم زیر سایه این حمله زندگی می‌کند...


نام:
ایمیل:
* نظر: