bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۲۱ دی ۱۴۰۰
سهام‌داران نوری بخوانند؛
مژده پاینده: قرار نیست حتما بازیگر حرفه‌ای سرمایه‌گذار بورس باشی؛ برای یک بازیگر صفر کیلومتر بورس، ساده‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین تحلیل این است که تصور کند شرکت‌های پتروشیمی محصول صادراتی دارند و بهای محصول خود را به دلار و یورو می‌گیرند؛

مژده پاینده: قرار نیست حتما بازیگر حرفه‌ای سرمایه‌گذار بورس باشی؛ برای یک بازیگر صفر کیلومتر بورس، ساده‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین تحلیل این است که تصور کند شرکت‌های پتروشیمی محصول صادراتی دارند و بهای محصول خود را به دلار و یورو می‌گیرند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها در شرایط کنونی که بهای ارز به اوج رسیده، سودآور و این سود تضمین شده است.

یکی از این شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بازار سرمایه «نوری»است که تا پایان شهریورماه امسال به ازای هر سهم سودی بیش از ۸۰۰ تومان ساخته است. سود خالص این شرکت در نیمه اول امسال بیش از ۷۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال بوده که رشد ۷۲‌درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده، این شرکت در کدال درآمد‌های عملیاتی شرکت در نیمه اول امسال بیش از ۳۱۱ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال بود که رشد ۱۲۰درصدی را ثبت کرده است. سود ناخالص شرکت نیز با ۱۵۲درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۸۳ هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال رسیده است. این شرکت در سال ۹۹ توانست ۹‌درصد بالاتر از ظرفیت اسمی خود تولید کند به‌طوری که با تولید ۱۰۶‌درصد پارازایلین و تولید ۱۱۱درصد بنزن رکورد تولید خود را شکست.

پتروشیمی نوری در اسفندماه سال ۹۲ در بازار دوم فرابورس پذیرش شده بود؛ اما در خردادماه سال۹۷ در تابلوی دوم بورس اوراق بهادار پذیرش و در تیرماه سال ۹۸ عرضه ۱۰‌درصدی سهام آن برای نخستین‌بار انجام شد.

شرکت پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی ۴۴۸۵ هزار تن در سال در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار داشته و شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیمی بندر امام و شرکت پتروشیمی اصفهان به ترتیب در رده‌های بعدی این صنعت قرار دارند. شرکت پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان یکی از وزنه‌های مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در شرکت پتروشیمی خلیج فارس است.

مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال پارازایلین، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید مواد آروماتیک در جهان است. بازار اصلی فروش‌های شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولید کنندگان صنایع پایین‌دستی واقع در سایر کشور‌ها از قبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور، هند و تایوان است. بیشترین درصد مالکیت شرکت مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۸ درصد است و همچنین ۹ درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد قرار دارد.

خوراک پتروشیمی نوری شامل 5/4 میلیون تن معاینات گازی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی و همچنین ۲۷۰ هزار تن بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم تامین می‌شود. توسعه سبد محصول از شاخص‌ترین اهداف استراتژیک نماد نوری است که این کار با طرح‌های توسعه آینده شرکت انجام می‌شود. تهیه و تولید پلی استر‌ها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها، رزین‌ها، بطری‌ها یکبار مصرف، شوینده‌ها، ترکیبات دارویی، سموم دفع آفات و حلال‌های صنعتی کاربرد دارد و در صنایع پایین‌دستی این شرکت استفاده‌های زیاد و گوناگونی دارد.

کل فروش شرکت در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۱۲۹۴۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته است، مهم‌ترین دلیل افزایش آن نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است. کلیه محصولات پتروشیمی نوری در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا از طریق عقد قرارداد‌های بلندمدت با کلیه شرکت‌های پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی به فروش می‌رسد. ترکیب مبلغی فروش محصولات این شرکت در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است.

همچنین پتروشیمی نوری در شش ماه اول سال جاری ۷۲۴۹۵ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده است (۸۰۹۸ ریال برای هر سهم) که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد. حاشیه سود ناخالص شش ماه امسال 9/26 درصد است که نسبت به سال قبل 4/3 درصد رشد داشته است.

کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سایر درآمد‌های عملیاتی (سود تسعیر ارز و برگشت زیان کاهش موجودی در سال قبل) باعث‌ شده رشد سود خالص شرکت کمتر از رشد فروش و سود ناخالص شود. شرکت در آذرماه سال جاری ۵۲۹۸۹ میلیارد ریال فروش داشته که ۲۸ درصد نسبت به فروش آبان‌ماه افت داشته است.

شرکت در آذر ۳۳۱ هزار تن محصول فروخته که ۲۲ درصد نسبت به فروش ۴۲۰ هزار تن در آبان کاهش داشته است. نرخ فروش برش سبک هشت درصد کاهش داشته است. نوری از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نزدیک به ۵۱۷۹۲۰ میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است. مقدار فروش شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۵ درصد افت داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: