bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۱ دی ۱۴۰۰
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر خبر داد:
داود علیزاده: اعتیاد به یکی از مسائل بحرانی روزگار کنونی در ایران مبدل شده است که افراد مختلف را فارغ از جنس و سن، تحصیلات و ... در خود می‌بلعد و اطرافیانش را نیز در شعله‌هایش می‌سوزاند.

داود علیزاده

اعتیاد به یکی از مسائل بحرانی روزگار کنونی در ایران مبدل شده است که افراد مختلف را فارغ از جنس و سن، تحصیلات و ... در خود می‌بلعد و اطرافیانش را نیز در شعله‌هایش می‌سوزاند. بر اساس اعلام رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به رسانه‌ها در روز گذشته طی ۹ ماه سال جاری، ۳۵۰ هزار و ۲۶۱ نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند.

به گفته فاطمه رضوان مدنی شایع‌ترین سوالات و درخواست‌ها مربوط به درخواست دستگیری معتادانی است که در منزل باعث آزار و اذیت خانواده می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که تا چه اندازه یک فرد معتاد می‌تواند تهدیدی برای آرامش و آسایش اطرافیان باشد.

بااین‌حال این آمار معتادانی است که در خانه و خانواده سکونت دارند. جامعه با بخش دیگری از معتادان نیز روبروست که از خانواده طردشده و به‌عنوان افرادی بی‌خانمان در جامعه منتشر شده‌اند. در همین زمینه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر از افزایش مهاجرت زمستانی معتادان بی‌خانمان به استان‌های گرمسیری از جمله بوشهر خبر داد.

به نقل از ایرنا ارسطو ترکمان منش در این خصوص گفت: افزون بر حضور افراد جویای کار و کارگران از اقصی نقاط کشور در شهرستان‌های جنوبی با شروع فصل سرما شاهد مهاجرت مصرف‌کنندگان بی‌خانمان از استان‌های سردسیر به استان بوشهر هستیم و آمار دستگیرشدگان غیربومی از مهرماه تا پایان اردیبهشت روبه افزایش و با شروع فصل گرما کاهش آمار غیربومی‌ها را شاهد هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر بابیان اینکه در ۹ ماه گذشته ۱۴ تن و ۱۲۶ کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف‌شده است افزود: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی در این مدت ۱۷ باند کلان مواد مخدر متلاشی و یکهزار و ۹۸۷ نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر دستگیرشده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد مخدر کشف‌شده در مسیر ترانزیت دریایی است و قبل از ورود به استان بوشهر در حوزه استحفاظی شهرستان‌های جنوبی در دریا و ساحل کشف‌شده است. تاکید کرد: از ابتدای امسال در راستای ساماندهی و صیانت از معتادان بی‌خانمان ۳۸۸ نفر با دستور قضایی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر تحویل مراکز ترک اعتیاد شده‌اند.

به گفته وی ۷۰ درصد افراد ساماندهی شده در مراکز شهرستان‌های جنوب پیرامون صنعت نفت و گاز و ۵۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز سایر شهرستان‌ها پذیرش‌شده‌اند، غیربومی هستند.

به گفته ترکمان منش نرخ شیوع اعتیاد در این استان کمتر از میانگین شیوع اعتیاد در کشور است بر این اساس آمارها نشان می‌دهد ۹۸.۵ درصد جمعیت استان بوشهر افراد سالم و یک و نیم درصد با آسیب‌های اجتماعی و سوءمصرف درگیر هستند.

ترکمان‌ منش در خصوص راهکارهای حل این مشکل افزود: همه دستگاه‌های دولتی با حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد، با جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده بیشتر از همه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی باید برای مهار آسیب‌های اجتماعی در قالب طرح یاریگران زندگی تلاش کنند.

به گفته وی هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد از جمله هدف‌های طرح یاریگران زندگی است و باید تلاش کرد با اجرای این طرح از افراد آسیب‌دیده حمایت و با مراقبت از نوجوانان و جوانان با کمک خانواده‌ها به‌عنوان اولین پایگاه اجتماعی نگذاریم افراد جدیدی وارد چرخه مصرف مواد مخدر شوند.

ترکمان منش با تاکید بر عمل به مسوولیت اجتماعی بخش دولتی و خصوصی گفت: همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مسئولان دولتی، بخش خصوصی و خانواده‌ها باید در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند.

به گفته وی مواد مخدر سن، جنس، مسئول، غیرمسئول، بیکار، شاغل، زمان و مکان نمی‌شناسد و باید مراقب باشیم چون آسیب اجتماعی و اعتیاد هیچ موقع تنها برای دیگران نیست و راحت‌تر ازآنچه فکر می‌کنید به سراغ ما و فرزندان ما می‌آید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان کلان و خرد مواد سنتی، صنعتی و روان‌گردان‌ها برای اینکه تجارت نامشروع و غیرقانونی خود را ادامه دهند هرروز به دنبال مشتری جدید هستند و برای داشتن مشتری جدید به‌طور حتم باید سلامتی را از فردی که به دام می‌افتد بگیرند و به‌جای آن مواد مخدر و اعتیاد به او هدیه دهند و در این مسیر بیشتر افراد جوان را نشانه گرفته‌اند.

به گفته وی در ۹ ماه گذشته به ۹ هزار و ۷۸۰ نفر آسیب‌دیده اجتماعی از طریق ۴۹ مرکز درمانی شامل ۲۳ مرکز سرپایی، ۱۶ مرکز اقامتی کمپ، چهار مرکز کاهش آسیب گذری، سه مرکز سرپناه شبانه، دو کانکس کاهش آسیب، موبایل ون و یک مرکز جامع درمان ترک اعتیاد و بازتوانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی خدمات‌رسانی شده است.

ترکمان منش با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی حوزه درمان ترک اعتیاد؛ برگشت دوباره بیماری اعتیاد به خاطر بیکاری و نداشتن اشتغال، حمایت، اعتماد به افراد بهبودیافته از سوی خانواده و جامعه است. تاکید کرد: تنها آن دسته از بهبودیافتگان مواد مخدر توانسته‌اند پاکی خود را بعد از ترک اعتیاد حفظ کنند که دوره فنی و حرفه‌ای را گذرانده و با کسب مهارت، شغلی برای آن‌ها فراهم‌شده و موردحمایت خانواده قرارگرفته‌اند.

در همین زمینه سخنگوی ناجا از دستور سراسری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر سراسر کشور با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوطه خبر داد.

سردار مهدی حاجیان در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در محل ستاد ناجا برگزار شد، درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهرها گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر برای پلیس کار سهلی است، اما نگهداری و بازپروری آنان سخت است و نیازمند تامین زیرساخت‌های کارآمد است. در این خصوص دستگاه‌های زیادی مسوول‌اند.

به گفته وی فرمانده کل نیروی انتظامی نیز دستوری سراسری برای کل کشور صادر کردند که جمع‌آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور انجام شود، البته لازم است دستگاه‌های مختلف نیز پای‌کار بیایند و زیرساخت‌ها را تامین کنند.

حاجیان با تاکید بر همکاری همگانی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: ما امیدواریم که با همکاری تمام شهرداری‌ها، سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و ... بتوانیم موضوع معتادان متجاهر را با نگاه درمانگر و رویکرد بازگرداندن این افراد به جامعه علاج کنیم و چهره شهر را از وجود افراد مبتلا به اعتیاد پاک کنیم.

سخنگوی ناجا در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه‌ای نیز برای جمع‌آوری معتادان متجاهر به پلیس اختصاص داده شد یا خیر؟ گفت: بودجه‌ای در خصوص جمع‌آوری معتادان به ما افزوده نشده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: