bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
بلاتکلیفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در پیچ و خم عضویت در صندوق اعتباری هنر؛
الهام بهروزی: «هنر کارت» فرصتی است که در سال‌های اخیر به‌منظور ساماندهی جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور و حمایت از آن در شرایط مختلف ایجاد شده است. این کارت اعتباری که از سوی صندوق اعتباری هنر صادر می‌شود، همزمان با شیوع کرونا با امتیازات و مزایایی برای اعضای صندوق همراه شد

الهام بهروزی

«هنر کارت» فرصتی است که در سال‌های اخیر به‌منظور ساماندهی جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور و حمایت از آن در شرایط مختلف ایجاد شده است. این کارت اعتباری که از سوی صندوق اعتباری هنر صادر می‌شود، همزمان با شیوع کرونا با امتیازات و مزایایی برای اعضای صندوق همراه شد که این مساله موجب خیز برداشتن افراد بی‌شماری برای عضویت در این صندوق با عناوین مختلف هنری، فرهنگی و... شد. در ادامه متاسفانه با انفجار عضویت افراد در حوزه‌های مذکور در این صندوق روبه‌رو شدیم که البته در این میان شمار قابل توجهی شرایط لازم را برای عضویت نداشتند ولی به‌دلیل سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته موفق شدند که عضو شوند. همین امر موجب شد که مدیران امر، عضوپذیری صندوق اعتباری هنر را تا اطلاع ثانویه به تعویق بیندازند.

نتیجه این تصمیم، بلاتکلیفی افراد دارای شرایط برای عضویت در این صندوق و تحمیل هزینه گزاف به دولت در قالب حمایت‌های مالی از اصحاب فرهنگی، هنر و رسانه در ایام کرونا شد. شوربختانه این وضعیت همچنان ادامه دارد و به‌شدت موجب نارضایتی اهالی فرهنگ و هنر به‌ویژه جامعه روزنامه‌نگاری شده است که ماه‌هاست برای عضویت در صندوق اعتباری هنر اقدام کرده‌اند اما در این مدت هیچ اقدام موثری برای بررسی این مطالبه بحق آن‌ها صورت نگرفته است.

در این راستا، به‌تازگی فقط یک اطلاعیه‌ای از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص شرایط عضویت اصحاب رسانه در «سامانه جامع رسانه‌های کشور» و چگونگی بهره‌مندی اعضا از تسهیلات و خدمات جدید «صندوق اعتباری هنر» منتشر شده است. در این اطلاعیه آمده است: ««با توجه اینکه ارائه تسهیلات و خدمات صندوق اعتباری هنر به خبرنگاران و اصحاب رسانه مستلزم تائید معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی است، خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای که تاکنون در سامانه جامع رسانه‌های کشور عضو نشده‌اند، می‌توانند با ورود به سامانه e-rasaneh.ir و ثبت نام در بخش خبرنگاران و بارگذاری مدارک لازم به عضویت این سامانه درآیند.

از جمله شرایط لازم برای عضویت، داشتن حداقل یک‌سال سابقه خبرنگاری، بیمه یا معرفی نامه معتبر با امضای مدیرمسئول یا مسئول اداری و مالی رسانه محل اشتغال و داشتن حداقل شش اثر با نام خبرنگار در سه ماه اخیر است. خبرنگاران می‌توانند پس از طی مراحل یاد شده و تائید پرونده الکترونیک خود، معرفینامه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی را برای عضویت در صندوق اعتباری هنر دریافت کنند.

همچنین اصحاب رسانه که پیش از این عضویت آن‌ها در سامانه جامع رسانه‌های کشور و صندوق اعتباری هنر تائید شده است، برای بهره‌مندی از تسهیلات و خدمات جدید صندوق لازم است، نسبت به به‌روزرسانی پرونده الکترونیک خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور شامل بارگذاری معرفینامه جدید با امضای مدیر مسوول یا مدیر اداری رسانه محل اشتغال و ارائه شش اثر با نام خبرنگار در سه ماه گذشته اقدام کنند.

یادآوری می‌شود، دریافت معرفینامه اولیه برای عضویت در صندوق هنر و یا استفاده از تسهیلات جدید صندوق نظیر وام منوط به طی مراحل یاد شده است.» بنا بر انتشار این اطلاعیه‌ بایستی زمینه عضویت خبرنگاران فعال تسهیل شود حال باید دید که آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر!

یک روزنامه‌نگار بوشهری در این خصوص به بامداد جنوب گفت: برای عضویت صندوق هنر خردادماه امسال به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کردم ولی شخصی که مسوولیت این کار را برعهده داشت، بسیار کم‎‌اطلاع بود و خیلی واضح بگویم که اصلا اطلاعات درستی در خصوص چگونه عضو شدن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر نداشت فقط یک جواب مختصر داشت که بروید عضو سامانه جامع رسانه کشور بشوید؛ به عبارتی، خود این فرد از روند عضویت در این سامانه بی‌اطلاع بود. از این رو ما را به بخش مطبوعاتی این‌ اداره‌کل پاس داد. هرچند در این بخش مشاوره‌های خوبی به ما داده شد ولی پروسه‌ای که برای عضویت روزنامه‌نگاران تعریف شده بود، پروسه‌ای پردردسر بود و تنها اقدام موثری که صورت گرفت شماره مسوول تائید روزنامه‌نگاران در سامانه جامع رسانه کشور را به ما دادند.

وی که خواست هویتش فاش نشود، ادامه داد: خب، ما هم طبق راهنمای سامانه جامع رسانه کشور، روال ثبت نام و بارگذاری مدارک و مستندات مورد نیاز را طی کردیم و منتظر ماندیم که این درخواست بررسی و تائید شود. در این میان چند باری هم با مسوول تائید مدارک در سامانه جامع رسانه تماس ‌گرفتیم که هر بار می‌گفت: «پیگیری می‌شود. البته صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی به‌دلیل عضویت افراد غیرمرتبط در آن، عضوپذیری افراد را متوقف کرده بود تا پس از پایش و راستی‌آزمایی اطلاعات اعضای خود، اعضای جدید را که بنا به دلایلی موفق به عضویت در این صندوق نشده بودند، به عضویت بپذیرد که این پروسه موجب بلاتکیفی و دلسردی ما شد. این در حالی بود که پیش از این افرادی به‌عنوان خبرنگار یا روزنامه‌نگار بدون ثبت نام در سامانه جامع رسانه موفق به عضویت شده‌ بودند که حتی برخی از آن‌ها بعدها برای اینکه عضویت آن‌ها سلب نشود، به بارگذاری اخبار و گزارش‌های جعلی روی آوردند! که این مساله بسیار تاسف‌برانگیز است.

این فعال رسانه با تاکید بر اینکه متاسفانه در این چندماهی که مدارک را بارگذاری کردیم هیچ اقدامی از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی آن صورت نگرفت، افزود: ناچار شدیم به‌دلیل اینکه موعد زمانی گزارش‌های بارگذاری‌شده گذشته بود، همه را پاک و دوباره بارگذاری کنیم و امیدواریم که این بار به موقع به بررسی مدارک و مطالب مورد نیاز بپردازند. چون بارگذاری مطالب زمان زیادی را می‌طلبد و این کار برای ما که هر روز باید به تولید محتوا و بررسی چالش‌ها و مشکلات جامعه پیرامونی خودمان بپردازیم، آسان نیست و نیاز به تمرکز و وقت زیادی دارد.

وی در پایان یادآور شد: بخش مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این مدت سعی کرد راهنمایی‌ها و پیگیری‌های لازم را برای عضویت ما اصحاب رسانه در سامانه جامع رسانه و همچنین صندوق اعتباری هنری داشته باشد، منتها کوتاهی‌ها از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت البته معاون جدید فرهنگی وزارت ارشاد سعی کرده است که عضویت اصحاب رسانه را با انتشار اطلاعیه‌ای روشنگری و تسریع کند. امیدوارم که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با همراهی و همکاری متولیان امر هر چه زودتر از خوان هشتم صندوق اعتباری هنر بگذرند و به‌ عضویت رسمی این صندوق درآیند.

بدیهی است، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به‌عنوان یکی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه آنقدر درگیر سوژه‌ها و مشکلات و مصائب موجود در جامعه هستند که از برخورداری از کمترین حقوق خود بازمانده‌اند. بسیاری از آن‌ها نه تنها حقوق پایینی دارند، بلکه از سایر مزایای شغلی مثل وام مسکن، بیمه خبرنگاری، عائله‌مندی و ... بی‌بهره هستند. بی‌شک کار کردن با این شرایط فقط از روی وجدان و عشق است؛ چراکه زندگی در جامعه امروز ایران که با تورم و گرانی روزافزون روبه‌‎روست، درآمد بالایی را می‌طلبد که قطعا شغل خبرنگاری نمی‌تواند این مهم را برآورده کند. بنابراین انتظار می‌رود که متولیان فرهنگی، این قشر پرکار و سختکوش را که نقش شگرفی در اطلاع‌رسانی، آگهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در جامعه ایفا می‌کند، دریابد و با حمایت‌های مادی و معنوی بستر مناسبی را برای فعالیت آن‌ها فراهم کند.

قطعا تسهیل عضویت روزنامه‌نگاران در صندوق اعتباری هنر و صدور هنر کارت برای آن‌ها کمترین کاری است که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند برای دلگرمی اصحاب رسانه انجام دهد و پروسه ثبت و تائید اطلاعات آن‌ها را در سامانه جامع رسانه سرعت ببخشد و با دقت نظر و تمرکز بالا به راستی‌آزمایی و پایش اطلاعات افراد عضو در صندوق به‌عنوان خبرنگار بپردازد تا دیگر شاهد محرومیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حقیقی از حقوق ابتدایی خود و همچنین سوءاستفاده افراد سودجو از این امیتاز نباشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: