bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
تمرین دریایی سه قدرت جهانی در شمال اقیانوس هند؛
ابوعلی زرین‌قلم: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از بامداد روز گذشته در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

ابوعلی زرین‌قلم

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از بامداد روز گذشته در شمال اقیانوس هند آغاز شد. این رزمایش پس از برگزاری نشست‌های توجیهی، با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با اعلام این خبر، گفت: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته انواع تمرینات تاکتیکی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده‌شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص دریایی در شب و روز از جمله تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی‌شده برای اجرا توسط یگان‌های سه کشور ایران، چین و روسیه در این رزمایش است.

دریادار دوم تاج‌الدینی منطقه شمال اقیانوس هند را به‌دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از این سه تنگه به‌عنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود و همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز از جمله مناطق حیاتی تجارت جهانی است؛ ازاین‌رو تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود.

وی با اشاره به برگزاری این رزمایش برای سومین سال متوالی، افزود: پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود.

تمرین تیراندازی و خاموش کردن آتش

روز جمعه و در یکی از مراحل رزمایش مشترک دریایی، پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های مورد ربایش قرار گرفته، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌جو قرار گرفت و سپس ناوشکن جماران که سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشت، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد.

همچنین نیروهای عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیروهای عملیات ویژه چین و روسیه، پس از عملیات اطفای حریق کشتی، با فرود آمدن از هوا و سطح بر روی عرشه شناور ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.

در ادامه رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که به محل اجرای ماموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، اقدام به تیراندازی به سمت اهداف تعیین‌شده، کردند. در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام‌ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر 20 میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین‌شده در دریا تیراندازی کردند.

توان حمایت از شمال اقیانوس هند را داریم

در همین رابطه معاون هماهنگ‌‌کننده ارتش در مورد این رزمایش گفت: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیک‌تر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی از آن جمله است.

دریادار سیاری همچنین تصریح کرد: برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت‌افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده‌اند و می توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند.

کار مشترک با قدرت بالا

فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در حاشیه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با بیان اینکه کشورهای چین و روسیه، کشورهایی هستند که در سطح جهان در همه حوزه‌ها حرف برای گفتن دارند و در حوزه دریا نیز به‌عنوان قدرت دریایی شناخته می‌شوند، گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و امروز نیز تمام تلاش هر سه کشور در حوزه دریا بر پایه این بوده که امنیت و ایمنی دریانوردی را تامین کنند.

دریادار شهرام ایرانی با بیان اینکه سه کشور ایران، چین و روسیه، تامین امنیت و ایمنی دریانوردی را فارغ از ائتلاف‌های غربی و به‌صورت مستقل انجام می‌دهند، افزود: در کنار هم قرار گرفتن این سه کشور همراه با احترام متقابل بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، با توجه اینکه طی دو سال گذشته روند به‌گونه‌ای بوده که امروز هماهنگی سه کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد، کشورهای چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شده‌اند و این باعث‌شده که پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی ‌بالاتر برود و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز افزایش یافته است.

گزارش روس‌ها از این رزمایش

وزارت دفاع روسیه هم دیروز در بیانیه‌ای درباره رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، نوشت: ناوهای جنگی روسیه، ایران و چین در رزمایش مشترک دریایی خود در دریای عرب، عملیات‌های امداد و نجات دریایی و مبارزه با دزدی دریایی را تمرین کردند.

در این بیانیه آمده است، در مجموع، ۱۴ کشتی جنگی و امدادی[روس] از سه ناوگان مختلف در این رزمایش شرکت دارند. به گفته وزارت دفاع روسیه، گروهی متشکل از ناو موشکی «واریاگ»، کشتی ضد زیردریایی «ادمیرال تریبیوتس» و کشتی پشتیبانی «بوریس باتوما» از ناوگان پاسیفیک[اقیانوس آرام] روسیه در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

پایان رزمایش

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با رژه یگان‌های سطحی شرکت‌کننده در رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی ارتش، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.

در این مراسم کلیه شناورهای شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: