bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کریم جعفری: رئیس‌جمهور ترکیه به امارات رفته و به‌صورت ویژه مورد استقبال محمد بن‌زاید قرار گرفته است. دیدار دو طرف در کاخ الوطن صورت گرفته و بن‌زاید تلاش بسیاری کرده، بتواند در فضای فعلی بیش‌ترین بهره را از حضور اردوغان ببرد.

کریم جعفری

رئیس‌جمهور ترکیه به امارات رفته و به‌صورت ویژه مورد استقبال محمد بن‌زاید قرار گرفته است. دیدار دو طرف در کاخ الوطن صورت گرفته و بن‌زاید تلاش بسیاری کرده، بتواند در فضای فعلی بیش‌ترین بهره را از حضور اردوغان ببرد. سفر اردوغان به ابوظبی در واقع پاسخی است به نیازهای امروز ترکیه که به لحاظ اقتصادی دچار بحران بسیار شدیدی شده است. امارات در کنار عربستان اصلی‌ترین حامیان کودتای سال 2016 در ترکیه بودند و پس از این کودتا، بسیاری از افسران وابسته به آن به دبی و ابوظبی فرار کرده و هنوز در این دو شهر زندگی می‌کنند.

فردی کینه‌ای مانند اردوغان چیزی را فراموش نمی‌کند؛ اما آن اندازه منفعت‌گرا هست که فعلا فراموش کند تا اگر فرصتی به‌دست آورد، تلافی کند. این سفر برای شخص اردوغان که از سال 2016 تا همین شش هفت ماه پیش چپ و راست به اماراتی‌ها بدوبی‌راه می‌گفت و آن‌ها را دشمن ترکیه می‌خواند بسیار گران تمام شده؛ چراکه در داخل این کشور مخالفانش دارند او را مسخره می‌کنند که او به سمت کسانی می‌رود که بدترین رفتارها را با دولت او داشته و بیش‌ترین تلاش را برای سرنگونی حکومت او کرده‌اند.

در نظر داشته باشید که وضعیت امروز ترکیه تا چه اندازه به‌هم ریخته شده که اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی دعوت می‌کند تا به آنکارا سفر کند و پیش از آن هم خودش یک هیات تجاری را به فلسطین اشغالی می‌فرستند تا با این رژیم رایزنی تجاری کنند. در واقع، اردوغان امیدوار است که سفر رئیس رژیم صهیونیستی و نزدیکی بیش از پیش به رژیم صیهونیستی این فرصت را در اختیار او قرار دهد تا روابط خود با واشنگتن را تنظیم کند. این موضوع همچنان در نگاه بسیاری از سران منطقه وجود دارد که از تل‌آویو می‌شود به واشنگتن رسید.

سفر رئیس‌جمهور ترکیه به امارات را می‌توان در همین قالب هم تحلیل کرد، قالبی که به ما می‌گوید روابط حسنه‌ای که فعلا میان اولاد زاید و صهیونیست‌ها وجود دارد، می‌تواند نقطه عزیمت مهمی برای حزب اخوانی عدالت و توسعه باشد تا خود را از شرایط بغرنج اقتصادی فعلی برهاند و از سوی دیگر، فضا را برای انتخابات ریاستی که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود، فراهم کند. شرایط بغرنج اقتصادی، شکاف سیاسی و انزوای بین‌المللی که اردوغان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند او را وادار به واکنش کرده است.

محمد بن‌زاید که دخالتش در کودتای سال 2016 برای ترک‌ها بسیار مشخص بود، به‌خوبی دمدمی مزاج بودن اردوغان و حس او برای تعریف و تمجید را می‌داند و به همین دلیل تلاش شد تا در سفرش به ابوظبی بیش‌ترین و بهترین استقبال از او صورت بگیرد. در واقع، بن‌زاید دنبال آن بود تا با این استقبال ویژه، ضیافت شام و حتی امضای توافقاتی که برخی از آن‌ها نیاز به پیش‌زمینه بسیار و کار کارشناسی دقیق داشتند اردوغان را تحت تاثیر قرار داده و خاطره کودتا را از ذهن اردوغان پاک کند.

کاخ امیری ابوظبی و هتل امارات پالاس محل اقامت نیز در این زمینه به رنگ‌های پرچم ترکیه نورپردازی شدند. برج خلیفه دبی هم با پرچم ترکیه و با مضمون «خوش آمدید ترکیه» نورپردازی شده بود. همچنین جملات‌ «خوش آمدید» به زبان‌ ترکی و «روابط راهبردی امارات متحده عربی و ترکیه» به زبان‌های انگلیسی و عربی منعکس شده بودند. ترکیه و امارات متحده عربی در بین حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حواث غیرمترقبه ۱۳ سند همکاری امضا کردند که برای اردوغان برای مصرف داخلی برگ برنده مهمی به‌شمار می‌رود.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشتی و پزشکی توسط امور خارجه ترکیه و وزیر بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی به امضا رسید. چاووش اوغلو و سلطان بن احمد الجابر، نماینده ویژه امارات متحده عربی در حوزه تغییرات اقلیمی یادداشت تفاهم همکاری طرح اقدام اقلیمی بین وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه و این نمایندگی را امضا کردند. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه صنایع و فناوری‌های پیشرفته بین وزارتخانه‌های صنایع و فناوری دو کشور نیز توسط مصطفی وارانک، وزیر صنایع و فناوری ترکیه و سلطان بن احمد الجابر همتای اماراتی وی منعقد شد.

محمد نوری ارسوی و نورا الکعبی وزرای فرهنگ و گردشگری دو کشور یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی را امضا کردند. بکر پاکدمیرلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه و مریم المهیری، وزیر تغییرات اقلیمی و محیط زیست امارات متحده عربی یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی را منعقد کردند. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه حمل‌ونقل زمینی و دریایی توسط عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه و ثانی بن احمد زیودی، وزیر مسوول از تجارت خارجه دولت امارات متحده عربی انعقاد شد و چندین سند دیگر به امضا رسید.

همانگونه که ملاحظه کردید، اسناد امضاشده میان دو طرف بسیار گسترده بود و به‌نظر می‌رسد بخشی از این اسناد امضا شده در حد و اندازه امارات هم نیست؛ چراکه اماراتی‌ها پتانسل و ظرفیت کار در این حوزه‌ها را ندارند و عموما خریدار دانش هستند. با این حال، همانگونه که گفته شد، هدف نهایی محمد بن‌زاید راضی نگه داشتن اردوغان در شرایط فعلی است و خودش هم می‌داند که بسیاری از این توافقات و تفاهمات اجرا نمی‌شوند و صرفا یک امضای مقدماتی هستند با این حال اماراتی‌ها تلاش دارند ذهنیت ضداخوانی خود را نزد مقامات ترکیه پاک کنند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سفر اردوغان روی داد، صحبت‌های او در جمع تجار، بازرگانان و سرمایه‌داران اماراتی بود نشستی که به درخواست شخص بن‌زاید در عالی‌ترین سطح برگزار شد تا اردوغان بتواند حرف‌هایش را بزند. آنچه که رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست گفت، ملغمه‌ای از راست و دروغ بود؛ اما به‌صورت واضح نشان داد که او همچنان در برج عاج خود نشسته و تصوری که از اقتصاد کشورش دارد و تصویری که از این تصور به خورد تجار کارکشته اماراتی داده عجیب است.

برای آنکه با بخشی از دروغ‌هایی که اردوغان تحویل تجار و بازرگانان اماراتی داد (البته این اعداد ارقام به‌نظر خودش درست است، ما اگر تحلیل سایر منابع ترکیه‌ای را با دقت بررسی کنید شاکی آن هستند) بخشی از حرف‌های او را در ادامه بخوانید: ما با ثبات سیاسی، مکانیسم‌های تصمیم‌گیری سریع و رویکرد مدیریتی‌مان که تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری را تشویق می‌کند، فرآیند همه‌گیری را به‌طور موفق مدیریت کردیم. در سال ۲۰۲۰ میلادی، زمانی که اقتصاد جهانی 4/3 درصد کاهش یافت، به نرخ رشد 8/1 درصدی دست یافتیم. در همان دوره تولید صنعتی ما در جی۲۰ بالاترین میزان را داشت. سال گذشته را با ۳۳ درصد افزایش صادرات به بیش از ۲۲۵ میلیارد دلار رسانده و حجم تجارت خارجی را با ۵۰۰ میلیارد دلار به پایان رساندیم. امیدوارم موفقیت خود را با ارقام رشد سال ۲۰۲۱ که معتقدیم به نرخ‌های دو رقمی می‌رسد، مزین کنیم.

به‌صورت مشخص، اردوغام چشمش دنبال صندوق سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری امارات است که کلیدش هم در دست بن‌زاید قرار دارد. او امیدوار است که بخشی از منابع این صندوق را به ترکیه بیاورد تا در کوران رقابت‌های انتخاباتی برگ برنده‌ای داشته باشد!!


نام:
ایمیل:
* نظر: