bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
بامداد جنوب:یکی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی در دنیا گروه محصولات الفینی است که فرآیند‌های متنوعی برای تولید آن در جهان وجود دارد. اهمیت این گروه از محصولات سبب‌شده فناوری‌های زیادی برای تولید این محصولات به‌وجود بیاید.

یکی از مهمترین محصولات پتروشیمی در دنیا گروه محصولات الفینی است که فرآیند‌های متنوعی برای تولید آن در جهان وجود دارد. اهمیت این گروه از محصولات سبب‌شده فناوری‌های زیادی برای تولید این محصولات به‌وجود بیاید. الفین‌های سبک بیش از ۶۰ درصد از تولیدات مواد پایه پتروشیمی در دنیا را به‌خود اختصاص داده‌اند و به‌دلیل کاربرد بسیار متنوع محصولات الفینی در زندگی روزمره، تقاضای این دسته از محصولات در دنیا همواره رو به افزایش است.

از هفت محصول پایه اصلی پتروشیمی سه محصول یعنی پروپیلن، اتیلن و بوتادین جزء محصولات الفینی هستند که در مجموع سهم ۵۷ درصدی را از محصولات پایه تولیدی در دنیا را شامل می‌شود. لوله‌های آب، انواع پلیمر‌ها برای مصارف پزشکی، انواع محصولات مورد استفاده بسته‌بندی، قطعات لازم در صنایع خودروسازی و بسیاری از اشیائی که ما به اسم پلاستیک آن‌ها را می‌شناسیم بر پایه اتیلن و پلی‌اتیلن‌ها هستند که همه آن‌ها الفینی هستند.

گاز طبیعی بهترین و پاک‌ترین روش دستیابی به محصولات الفینی است که ارزان‌تر و به صرفه‌تر از موارد دیگر است. در بین کشور‌های دارای گاز طبیعی، قطر سرمایه‌گذاری سنگینی در تولیدات پتروشیمی کرده است و می‌توان گفت کشورمان هنوز فضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش دارد و محصولات الفینی می‌توانند صادرات محصولات پتروشیمی ایران را متحول کنند.

پتروپالایش کنگان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تامین خوراک پتروشیمی‌ها سالانه یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی دارد. ۱۰۰ درصد طراحی و مهندسی و راه‌اندازی همه واحد‌ها و بخش‌ها اعم از مهندسی پایه و مهندسی تفضیلی ازسوی شرکت‌های ایرانی انجام‌شده و در اجرای این طرح تلاش حداکثری برای استفاده از کالا‌های ایرانی انجام و ۶۵ درصد از تجهیزات از داخل کشور تامین شده است.

اجرای این طرح برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغالزایی داشته است، عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان در بهمن ۹۴ آغاز و در کمتر از پنج سال تکمیل شد وفاز دوم نیز که طرح الفین پتروشیمی کنگان است قرار است امسال به بهره‌برداری برسد. همجواری با پالایشگاه نهم فاز ۱۲ پارس جنوبی از ویژگی این طرح است که آن را نسبت به طرح‌های مشابه متمایز می‌کند. همچنین دسترسی به خوراک و تولید متنوع محصولات از ویژگی‌های این طرح در مسیر افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید است.

میزان خوراک دریافتی واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان سالانه 5/21 میلیون تن از فاز ۱۲ پارس جنوبی است؛ 5/3 میلیون تن فرآورده‌های گازی شامل یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان در این واحد تولید می‌شود. بیشتر محصول اتان تولیدی این واحد، صرف خوراک پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه و همین‌طور طرح توسعه الفین این شرکت می‌شود و پروپان، بوتان و پنتان نیز هم‌اکنون برای مقاصد صادراتی برنامه‌ریزی شده است.

بیش از دو سال است که یک واحد الفین به ظرفیت یک میلیون تن و سه واحد پلی‌اتیلن به ظرفیت مجموع یک میلیون تن در حال اجراست، ساخت این واحد الفین در قالب فاز دوم شرکت پتروپالایش کنگان قرار است و به گفته حمید قادری، مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان در (۱۱ اسفند ۹۹)، ساخت واحد الفین در قالب فاز دوم شرکت پتروپالایش کنگان تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان سهامدار اصلی شرکت پتروپالایش کنگان است. سرمایه این طرح از سوی سرمایه‌گذار اصلی و تسهیلات بانکی تامین شده است.

روز گذشته (جمعه ۱۹ فروردین) در دهمین نشست شورای عالی پروژه‌ها، روند پیشرفت ماهانه طرح‌های توسعه پتروشیمی کنگان (الفین) و پایین‌دست آن، پتروشیمی آلای مهستان، مقدار و نحوه فروش محصولات تولیدی پتروپالایش کنگان ارزیابی شد و قرار شد روند طرح الفین پتروشیمی کنگان سرعت بگیرد.

در این نشست همچنین رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در دهمین نشست شورای عالی پروژه‌ها ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: پس از برگزاری ۱۰ نشست شورای عالی پروژه‌ها، بازدید‌های میدانی نشان می‌دهد طرح‌های بررسی‌شده در این شورا، همسو با اهداف توسعه‌ای فعال شده‌اند. رویکرد مدیریت متمرکز، هوشیار، مستمر و همسو با اهداف توسعه‌ای باید به زیرمجموعه‌ها نیز تسری داده شود.

عبدالحسین بیات درباره پروژه مایع‌سازی گاز گفت: طرح ایران ال‌ان‌جی به پیش از یک‌دهه پیش باز می‌گردد، اما دارای تاخیر و عقب‌ماندگی است، بنابراین شرکت‌های مربوطه روش‌های اجرایی و عملیاتی نو را به شورا ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در انتظار پایان تحریم‌ها ماندن نتایج گذشته را تکرار می‌کند، افزود: درباره طرح ایران ال‌ان‌جی با سرمایه‌گذاران و دیگر هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری گفت‌وگو خواهد شد. گزارش کنترل پروژه طرح موید آن است که ساخت طرح الفین متناسب با برنامه زمان‌بندی پیش برود بنابراین روند ساخت همچنان در شورا پایش می‌شود تا طرح در موعد مقرر سال ۱۴۰۳ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.توسعه زنجیره ارزش از راهبرد‌های گروه صندوق‌ها به‌شمار می‌آید، بنابراین هم‌زمانی پیشرفت پروژه‌ها در سه کانون (هاب) عسلویه، ایلام و ماهشهر با اهمیت است.


نام:
ایمیل:
* نظر: