bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه خبر داد:
حسین قاسمی: نشست مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با اهالی رسانه به‌مناسبت سالروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

حسین قاسمی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی است که سهم بسزایی را در محرومیت‌زدایی به‌ویژه در مناطق روستایی و کمتربرخوردار و همچنین بهسازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر بلایای طبیعی (سیل، زلزله و...) و بلایای انسانی مثل جنگ ایفا می‎‌کند. این بنیاد در 21 فروردین 1358 به دستور امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرد تا در زمینه تفکیک و واگذاری زمین روستایی، توزیع وام قرض‌الحسنه، تامین مسکن روستایی و شهری (شهرهای زیر 25 هزار نفر)، انجام مطالعات منطقه‌ای و بهسازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده فعالیت کند.

از اهداف شکل‌گیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌توان بهمطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسكن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشاركت، همكاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف،تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسكونی ارزان قیمت و اجرای آنها به‌طور مستقیم یا با مشاركت مردم و همكاری دستگاه‌های ذیربط در روستاها و شهرها، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده‌سازی آنه، كمك در جهت تأمین مصالح ساختمانی كشور از طریق تهیه، تولید و توزیع، تهیه طرح‌های ‌هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و اجرای آن با مشاركت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت، تهیه و ارائه طرح‌های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشاركت مردم و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط و مطالعه و برنامه‌ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسكونی روستایی در دو برنامه پنج ساله توسعه كشور (ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكونی روستایی) اشاره کرد که خوشبختانه در سال‌های اخیر توانسته در زمینه‌های مذکور گام‌های استواری بردارد.

در این میان، بنیاد مسکن استان بوشهر هم در این سال‌ها کوشیده با برنامه‌ریزی و همکاری خیران و دستگاه‌های مرتبط در برخی از شاخص‌های اشاره‌شده، در کشور پیشتاز باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در این خصوص روز گذشته در نشست با اهالی رسانه که به‌مناسبت سالروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، از پیشتازی این استان در مقاوم‌سازی واحد مسکونی در روستاها خبر داد و گفت: آمارها نشان می‌دهد با همکاری مردم و بانک‌های عامل ۵۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان بوشهر مقاوم‌سازی شده‌اند، این درحالی است که این آمار در کشور به صورت میانگین بین ۵۰ تا ۵۱ درصد است. البته در این میان بایستی ۳۱ هزار و ۲۱۵ واحد مسکونی دیگر در روستاهای این استان مقاوم‌سازی شوند.

علیرضا مقدم با اشاره به بیشترین و کمترین مقاوم‌سازی در روستاهای شهرستان‌های استان توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرستان جم با ۷۷ درصد مقاوم‌‌سازی واحدهای مسکونی روستایی بیشترین و بوشهر با ۴۲ درصد کمترین آمار مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند. البته براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود درصد مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی تا پایان کار دولت سیزدهم در این استان به ۸۰ درصد افزایش یابد. در حال حاضر مقاوم‌سازی در شهرهای دیگر استان نیز به این شرح است: کنگان 72 درصد، دیلم 65 درصد، گناوه 64 درصد، دشتی 60 درصد، عسلویه 58 درصد، دیر 57 درصد، تنگستان 57 درصد و دشتستان 54 درصد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات مقاوم‌سازی در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ پنج درصد است، یادآور شد: سهمیه مقاوم‌سازی مسکن روستایی این استان پارسال دو هزار و ۱۸۰ واحد مسکونی بود که این واحدها به بانک‌ها معرفی و عقد قرارداد صورت گرفته است. در این میان، برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) نیز اعتباراتی پرداخت می‌شود که سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان از این محل (هر واحد ۳۰ میلیون تومان) سهم استان بوشهر بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر همچنین با بیان اینکه علاوه بر روستاها تسهیلات مقاوم‌سازی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز قابل پرداخت است، گفت: انتظار می‌رود در شهرها نیز از طرح مقاوم‌سازی استقبال لازم صورت بگیرد و از این فرصت برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استفاده شود.

این مقام مسوول درباره فعالیت بنیاد مسکن در حوزه مسکن شهری تصریح کرد: تا سال گذشته ۵۱۰ واحد مسکونی ویژه محرومان در شهرها و در کنار آن هزار و ۳۶۰ واحد مسکن ویژه اقشار کم‌درآمد ساخته و تحویل شده است.

مقدم با اشاره به نهضت ملی جهش تولید مسکن افزود: در این راستا در زمان حاضر برنامه احداث دو هزار و ۵۳۹ واحد مسکونی در این استان در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آغاز شده‌است. از این تعداد، عملیات اجرایی هزار و ۵۷۷ واحد مسکونی در سال گذشته و همچنین عملیات اجرایی ۹۶۲ واحد مسکونی دیگر نیز امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر همچنین با اشاره به انجمن خیرین مسکن‌ساز استان توضیح داد: انجمن خیرین مسکن‌ساز استان بوشهر از فعال‌ترین انجمن‌هایی است که در کنار بنیاد مسکن در اجرای پروژه‌های خیرساز مسکن قرار دارد که تاکنون با همت خیران استان توانسته‌ایم ۹۵۰ واحد مسکونی در استان بوشهر احداث و تحویل جامعه هدف بدهیم. این واحدهای مسکونی به خانواده‌های دارای ۲ معلول، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و ایتام واگذار شده است.

به گفته مقدم، حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) در راستای جلب کمک خیرین از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی افتتاح شده است و در سال ۱۴۰۰، خیرین بوشهری ۴۷۸ میلیون تومان اعتبار کمک کردند. از این میزان، ۱۱۸ میلیون تومان به‌صورت نقدی از سوی خیرین به حساب ۱۰۰ امام (ره) واریز شده که معادل همین میزان اعتبار نیز از سوی بنیاد مسکن پردخت و در اختیار روستاهای محروم استان قرار گرفته است. همچنین خیرین، پیمانکاران و... به ارزش ۳۶۰ میلیون تومان مصالح ساختمانی در استان بوشهر برای ساخت واحدهای مسکونی محرومان به حساب ۱۰۰ امام کمک کردند.

وی همچنین به اهدای زمین از سوی خیرین استان برای ساخت واحدهای مسکونی برای خانواده‌های نیازمند و ایتام اشاره کرد و گفت: خیرین در روستاها و شهرهای استان بوشهر نیز یک قطعه زمین به ارزش ۸۰ میلیون تومان در روستا و ۱۲ قطعه زمین به مساحت دو هزار و ۲۰۰ مترمربع به ارزش ۸۸۰ میلیون تومان اهدا کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در ادامه با اشاره به بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی در سال‌های گذشته تصریح کرد: از ۷۴ هزار و ۱۱ واحد مسکونی روستایی در این استان تاکنون ۴۲هزار و ۷۹۶ واحد مسکونی بهسازی و بازسازی قرار گرفتند.

سپس مقدم به آسیب سیل 99 و زلزله 1400 به واحدهای مسکونی روستایی استان اشاره کرد و گفت: ۷۶۱ واحد مسکونی در سیل سال ۹۹ و زلزله سال ۱۴۰۰ در این استان دچار خسارت شدند که از این تعداد ۵۸۱ واحد مسکونی مربوط به سیل سال ۹۹ و ۱۸۰ واحد مسکونی نیز مربوط به زمین لرزه سال گذشته است. همچنین ۹۱۰ واحد مسکونی ناشی از سیل و ۱۲۶ واحد مسکونی ناشی از زلزله نیز در استان تعمیر و تحویل شده است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح هادی در مناطق روستایی استان توضیح داد: این استان ۸۱۶ روستا دارد که از این تعداد ۴۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که از این تعداد تاکنون برای ۳۹۲ روستا طرح هادی تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه براین اساس 3/98 درصد از روستاهای استان بوشهر از طرح هادی برخوردار هستند، افزود: همچنین به‌طور میانگین در ۸۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بوشهر نیز یک فاز طرح هادی برای هر روستا اجرا شده است.

مقدم همچنین با اشاره به اجرای طرح قیر رایگان در استان گفت: طرح قیر رایگان از سال ۹۴ در کشور اجرا شده که از سال ۹۴ تا ۹۹ به میزان ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار قیر رایگان به روستاهای استان بوشهر اختصاص یافت. این درحالی است که تنها در سال گذشته ۹۴میلیارد تومان در این زمینه به استان اعتبار اختصاص یافته است.

این مقام مسوول از رشد اعتبارات مناطق نفت‌خیز استان بوشهر در حوزه مسکن در سال 1400خبر داد و یادآور شد: همچنین از محل اعتبارات مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌های ۹۶ و ۹۸ به‌صورت سرجمع ۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان تخصیص یافت، این درحالی است که در سال گذشته به تنهایی ۶۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته وی، همچنین در سال‌های ۹۴ تا ۹۹ معادل ۱۶میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای اجرای طرح هادی استان بوشهر اختصاص یافت. این درحالی است که تنها در سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به این بخش اختصاص داده شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در پایان با بیان اینکه صدور سند مسکن در روستاهای استان و همچنین شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر برعهده بنیاد مسکن است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۳هزار و ۲۹۵ جلد سند مسکن روستایی و ۱۱هزار و ۵۶۹ جلد سند در حوزه شهری (شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت) در استان بوشهر صادر شده است. آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی و ۱۴ درصد واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان بوشهر سنددار هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: