bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
بامداد جنوب:تعمیرات اضطراری راکتور با توجه به شرایط عملیاتی واحد دوم در اسفندماه ۱۴۰۰، به‌دلیل سوراخ شدن تعداد زیادی از لوله‌های آن که منجر به کاهش تولید به کمتر از سه هزار و 500 تن در روز شده بود؛ آغاز شد.

تعمیر اضطراری راکتور سنتز پتروشیمی زاگرس آغاز شد

در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازار‌های جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول، شرکت پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد. شرکت پتروشیمی زاگرس یکی از پنج شرکت بزرگ تولیدکننده متانول در دنیا است که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی (عسلویه) واقع شده است. از سوی دیگر، طراحی مجتمع به‌گونه‌ای انجام شده است تا از حداکثر انرژی تولیدی در راکتور‌های سنتز و همچنین انرژی بازیافتی در واحد ریفرمینگ برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده شود و از این طریق در حدود ۲۰۵ تن بخار در ساعت با فشار ۴۰ بار تولید و به فروش رسد.

قرارداد انجام مهندسی پایه، تفصیلی، خرید تجهیزات با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های Lurgi آلمان و پیدک ایران منعقد شد و کلیه فعالیت‌های مربوط به اجرای عملیات ساختمان و نصب توسط پیمانکاران ایرانی انجام شد. بر اساس قرارداد با شرکت‌های لورگی و پیدک، فاز اول از سال ۱۳۸۰ آغاز و با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال ۱۳۸۵ پایان یافت. با خاتمه یافتن عملیات اجرایی فاز دوم در سال ۱۳۸۸، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

فرآیند ریفرمینگ گاز طبیعی با بخار، مهمترین و اقتصادی‌‏ترین روش برای تولید هیدروژن و گاز سنتز است. گاز سنتز ماده اولیه در تولید بسیاری از مواد پایه صنعت پتروشیمی، از قبیل متانول است. مدلسازی راکتور تولید گاز سنتز به‌عنوان قلب یک واحد عملیاتی در صنعت پتروشیمی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی زاگرس، تعمیرات اضطراری راکتور با توجه به شرایط عملیاتی واحد دوم در اسفندماه ۱۴۰۰، به‌دلیل سوراخ شدن تعداد زیادی از لوله‌های آن که منجر به کاهش تولید به کمتر از سه هزار و 500 تن در روز شده بود؛ آغاز شد.

به‌دلیل مدفون بودن لوله‌های راکتور در بستر کاتالیستی و همچنین فعال‌بودن کاتالیست داخل راکتور، تحت هیچ شرایطی امکان ورود به راکتور‌ها و بازدید و بازرسی دوره‌ای از آن‌ها در زمان بهره‌برداری وجود ندارد و تنها راه انجام آن با تخلیه کامل کاتالیست‌های راکتور و لزوم توقف ۲۵ روزه تولید و بارگذاری کاتالیست جدید با قیمت حدود چهار‌ونیم میلیون یورو است که این موضوع به‌دلیل هزینه‌ بالای آن در تعمیرات اساسی زمستان صورت نپذیرفت.

همچنین بر اساس تجارب و شرایط این راکتور و به منظور اطمینان از تداوم تولید، ساخت یک راکتور در سال ۱۳۹۷ آغاز شده که پس از رفع برخی موانع مرتبط با تحریم‌های ظالمانه، مبدل جدید دریافت خواهد شد. واحد اول مجتمع پس از تعمیرات اساسی زمستان ۱۴۰۰، هم‌اکنون با ظرفیت ۱۰۱ درصد در مدار تولید قرار دارد و انتظار می‌رود این رویه پس از تعمیر اضطراری واحد دوم نیز به‌وجود آید و جبران کمبود تولید در برهه‌ زمانی تعمیرات اضطراری صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که شرکت پتروشیمی زاگرس با مبلغ فروش 7/2371 میلیارد تومان در اسفندماه ۱۴۰۰ افزایش فروش ۱۹۷ درصدی نسبت به بهمن‌ماه داشت و بالاترین مبلغ فروش ماهانه را رقم زد. مجموع درآمد ۱۲ماهه این شرکت در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که با افزایش ۳۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ روبه‌رو شده است.

همچنین پتروشیمی زاگرس موفق شد رکورد بارگیری متانول را در تمامی ادوار گذشته بشکند و با ثبت رکورد بارگیری ۴۱۵ هزار تن متانول در ماه مارس (اسفند-فروردین)، این آمار متفاوت را ثبت کند. درآمد بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومانی حاصل‌شده این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد بیشتر از دوره پیشین در سال ۱۳۹۹ است.

پتروشیمی زاگرس در حوزه صنعت متانول فعالیت می‌کند و طبق اساس‌نامه، موضوع فعالیت شرکت عبارت است از احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذیربط آن‌ها و ... است.

طبق آمار موجود منتشرشده از سوی موسسه MMSA، درسال ٢٠٢٠، ظرفیت اسمی تولید متانول جهان بالغ بر 99/150 میلیون تن بوده است. تولید و مصرف جهانی متانول بالغ بر 82/107میلیون تن و تجارت جهانی آن حدود 98/27 میلیون تن است ظرفیت تولید متانول ایران١٢ میلیون تن است که 9/7 درصد کل ظرفیت اسمی و ١١درصد تولید و 8/42 درصد تجارت متانول جهان را پوشش می‌دهد. شرکت پتروشیمی زاگرس توانایی تولید قریب به 5/27 درصد متانول ایران و 8/11 درصد تجارت جهانی متانول را دارا است و در بین شرکت‌های فعال در این صنعت درکشور در رده اول قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: