bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای نخستین‌بار در پارس جنوبی؛
مجتمع عظیم پتروشیمی بوشهر در سه زمین با مجموع مساحت ۷۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس و در سه فاز طراحی شده است، واحد نخست این پتروشیمی شامل واحد‌های شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، متانول و سرویس‌های جانبی است.

مجتمع عظیم پتروشیمی بوشهر در سه زمین با مجموع مساحت ۷۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس و در سه فاز طراحی شده است، واحد نخست این پتروشیمی شامل واحد‌های شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، متانول و سرویس‌های جانبی است. فاز نخست پتروشیمی بوشهر هم‌زمان با موثر شدن فاینانس در سال ۹۴ به‌طور جدی آغاز و با وجود تحریم‌های بین‌المللی در مدت پنج سال اجرا شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد. استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید، دارا بودن زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست، انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تامین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است و به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، سه هزار تن پنتان پلاس (C ۵+)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد و یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن متانول است که در مجموع یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو برای ساخت این بخش‌ها هزینه شده است.

خوراک پتروشیمی بوشهر به میزان روزانه 6/9 میلیون مترمکعب گاز ترش از پالایشگاه چهارم؛ فاز‌های ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی تامین می‌شود. این گاز، گاز ترشی است که به سیستم استحصال وارد و به محصولات پایین‌دستی تبدیل می‌شود.

یکی از اقدامات مهم در این شرکت پتروشیمی فرآیند شیرین‌سازی گاز ترش، ترکیبات گوگردی سمی و مضر از گاز ترش است؛ این ترکیبات مضر گوگردی در صورتی که به نحوی مطلوب از گاز‌های غیرقابل استفاده که در مشعل پالایشگاه سوزانده می‌شوند جدا نشود، باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

همه گاز‌های اسیدی حاوی ترکیبات گوگردی که در طی فرآیند شیرین‌سازی گاز ترش در واحد‌های عملیاتی پالایشگاه تولید می‌شوند، به واحد SRU ارسال می‌شوند سپس در این واحد با استفاده از محلول آمین گاز‌های اسیدی ابتدا غنی شده و سپس در راکتور‌های حاوی کاتالیست مخصوص تبدیل به گوگرد مذاب می‌شوند و به این ترتیب از کل ترکیبات گوگردی موجود در خوراک ورودی به واحد SRU حدود ۹۶ درصد تبدیل به محصول گوگرد می‌شود.

به منظور افزایش میزان بازیافت گوگرد، گاز‌های خروجی از واحدSRUبه واحدTGTUارسال می‌شود که وظیفه این واحد جداسازی حداکثری ترکیبات گوگردی باقیمانده در گاز‌های خروجی از واحدSRUاست و ترکیبات گوگردی موجود در گاز‌های ورودی به واحدTGTUبا عبور از راکتور با کاتالیست ویژه تبدیل به گاز اسیدی شده و سپس به‌منظور جداسازی ترکیبات گوگردی آن به خوراک ورودی واحدSRUاضافه می‌شوند و طی این فرایند حدود چهار درصد گوگرد باقیمانده، در واحدTGTUجدا می‌شود. با استفاده از این واحد، سه مرحله تصفیه روی گاز خروجی پالایشگاه انجام می‌شود که از انتشار مواد زائد و مضر به هوا و آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه بابیان اینکه خروجی واحد بازیافت گوگرد سایت ۳ پتروشیمی بوشهر با راه‌اندازی واحد TGTU در محدوده استاندارد سازمان محیط زیست قرار گرفته است، گفت: سایت ۳ پتروشیمی بوشهر به‌منظور شیرین‌سازی گاز مصرفی سایت ۱ و ۲ این پتروشیمی احداث شده است. این سایت دارای واحد بازیافت گوگرد است که خروجی آلاینده‌های جوی در زباله‌سوز آن به‌دلیل کاهش غلظت H ۲ S و بازدهی پایین فرآیند تبدیل H ۲ S به گوگرد، بالاتر از حد استاندارد بود.

مصطفی موذنی اعلام کرد که در پی اقدام‌های صورت‌گرفته و رویکرد پتروشیمی بوشهر برای اصلاح سیستم بازیافت گوگرد در فروردین‌ماه امسال، این شرکت اقدام به راه‌اندازی واحد TGTU کرده که با پایش‌های صورت‌گرفته ازطرف اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در محل مورد نظر، خروجی این واحد آلاینده هوای محیطی و منبع انتشار دی‌اکسید گوگرد و مونوکسیدکربن، در محدوده استاندارد سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

شایان ذکر است که با توجه به کاهش چشمگیر خروجی آلاینده‌ها، دستیابی شرکت پتروشیمی بوشهر به استاندارد در خروجی واحد بازیافت گوگرد برای نخستین‌بار در پارس جنوبی محقق شده است که موفقیتی بزرگ در حوزه کاهش آلودگی‌ها از این نوع منابع است و امید است الگویی برای سایر واحد‌های مشابه در پالایشگاه‌های گازی که واجد واحد TGTU هستند، شود.

پتروشیمی بوشهر، تنها پتروشیمی کشور است که از گاز ترش برای تولید محصولات استفاده می‌کند. این موضوع که یک مجتمع، گاز فرآوری‌نشده را دریافت کند و با دارا بودن زنجیره کاملی از تولید، محصول نهایی تولید کند، نقطه عطفی از قابلیت‌های صنعت پتروشیمی است.

پتروشیمی بوشهر همچنین ظرفیت جداسازی ١٥٠ هزار تن گوگرد، بازیابی ٢٩٥ میلیون فوت‌مکعب در روز اتان و شیرین‌سازی ٣٢٤ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز را دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: