bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
صادق راستگو:در ادامه سیاست پاکسازی کشورهای حوزه صحرای بزرگ افریقا از نظامیان استعماری و اشغالگر اروپایی، دولت مالی آخرین ضربه را هم بر پیکر حضور چندساله و بسیار مخرب نظامیان فرانسوی در خاک خود زد،

آخرین ضربه مالی به حضور استعماری فرانسه

صادق راستگو

در ادامه سیاست پاکسازی کشورهای حوزه صحرای بزرگ افریقا از نظامیان استعماری و اشغالگر اروپایی، دولت مالی آخرین ضربه را هم بر پیکر حضور چندساله و بسیار مخرب نظامیان فرانسوی در خاک خود زد، اقدامی که به شدت صدای سران پاریس را درآورده و آن‌ها در این مورد اعتراضات شدیدی هم به طرف روس کردند چرا که به صورت مشخص دست سران کرملین در این ماجرا را بسیار پررنگ می‌بینند، موضوعی که توسط روس‌ها به شدت تکذیب شد!

سخنگوی دولت مالی اعلام کرد که کشورش معاهده همکاری دفاعی با فرانسه را به دلیل نقض‌های مستمر حاکمیت این کشور توسط پاریس و تعلل فرانسه در بررسی معاهده دفاعی متقابل با باماکو، فسخ کرده است. بر اساس این گزارش، دولت مالی معاهدات نظامی خود با فرانسه را به خاطر تجاوزهای متعدد به حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های فرانسوی و به دلیل ادامه بدتر شدن روابط بین دو کشور لغو کرد.

در بیانیه‌ دولت مالی آمده که باماکو با تأسف وخامت قابل توجه همکاری‌های نظامی با فرانسه در دوره گذشته را دنبال کرده است کما این که طرف فرانسوی در ۳ و ۷ ژوئن ۲۰۲۱ در یک اقدام یکجانبه تصمیم به تعلیق عملیات مشترک با ارتش مالی و پایان دادن به عملیات برخان، بدون مشورت با دولت این کشور گرفت.

این بیانیه تأکید دارد که هواپیماهای نظامی فرانسه به رغم اعلام ایجاد منطقه پرواز ممنوع موقت، بارها حریم هوایی این کشور را نقض کردند و دولت مالی، با توجه به این رویدادها، تصمیم به فسخ معاهده همکاری دفاعی امضا شده با فرانسه گرفته است. دولت مالی همچنین توافقنامه مربوط به عملیات برخان را که در ۱ و ۸ مارس ۲۰۱۳ امضا شده بود، و پروتکل الحاقی امضا شده در ۶ و ۱۰ مارس ۲۰۲۰ را فسخ کرد.

در همین رابطه، گفته می‌شود که ارتش مالی به جای ارتش فرانسه که متهم به همکاری با گروه‌های تروریستی فعال در صحرای آفریقا برای ضربه زدن به برخی کشورها و ایجاد ناامنی جهت استقرار بیشتر نظامیان اروپایی و حتی امریکایی‌ است، به سراغ روس‌ها رفته و قراردادی را با شرکت واگنر امضا کرده است. قراردادی که بر اساس آن بیش از یک هزار نفر از اعضای این شرکت روسی در مالی مستقر و با ارتش این کشور همکاری خواهند کرد.

گفته می‌شود از زمانی که دولت مالی عذر نظامیان فرانسوی را در خاک خود خواسته، تروریست‌ها هیچ عملیات موفقی (اصلا گزارشی از هیچ عملیاتی مخابره نشده است) را در خاک این کشور انجام نداده‌اند. دولت فرانسه که به شدت از این اقدام دولت مالی عصبانی بوده و روس‌ها را پشت این ماجرا می‌دید در آخرین گفت‌وگوی ماکرون با پوتین از وی خواست تا نسبت به استقرار شرکت واگنر در مالی خودداری کند!!

با این حال، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک شبکه ایتالیایی در پاسخ به حضور نیروهای واگنر در مالی تاکید کرد که پوتین به ماکرون گفته که این یک شرکت خصوصی امنیتی روسیه است که مستقل بوده و خود با دولت باماکو قرارداد همکاری امضا کرده و مسکو هیچ نقشی در این زمینه نداشته است. این مساله یعنی آنکه پیگیری‌های فرانسه برای بازگرداندن دوباره ارتش این کشور به مالی با شکست کامل مواجه شده است.

تنها یک روز پس از این اظهارات سرگئی لاوروف، دولت مالی معاهده دفاعی با فرانسه را لغو کرد، معاهده‌ای که به پاریس اجازه حضور گسترده نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در خاک مالی را می‌داد، کشوری که با هفت کشور افریقایی از جمله الجزایر مرز مشترک دارد و فرانسوی‌ها بسیار مشتاق بودند تا از طریق استقرار در شمال مالی پایگاه‌های آموزشی احداث شده در جنوب الجزایر را رصد کنند، امتیازی که حالا از ارتش فرانسه گرفته شده و بسیار مقامات پاریس را آشفته کرده است.

این نکته را باید اضافه کرد که اخراج نظامیان فرانسوی از مالی به عنوان نقطه ثقل استقرار آن‌ها در افریقا، مقدمه اخراج آن‌ها از سایر کشورهای این غرب افریقا خواهد بود. این کشورها به صورت قطع به یقین دریافته‌اند که اصلی‌ترین عامل فعالیت گروهک‌های تروریستی، اطلاعات بسیار دقیق آن‌ها از کم و کیف پایگاه‌ها و مقرهای ارتش و پلیس این کشورها است که فقط از یک راه منتقل می‌شد. تجربه مالی در صورت موفقیت، به زودی در سایر کشورها نیز اجرا خواهد شد و نیروهای جدید جایگزین نظامیان استعماری فرانسوی می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: