bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیداد گرانی در نبود مدیریت و حذف ارز ترجیحی؛
این روزها کافی است سری به بازار بزنید تا متوجه چند برابر شدن قیمت‌ها شوید، درست است که باید جلوی قاچاق مواد غذایی و دارویی از کشور گرفته شود؛ اما با چند برابر شدن هزینه‌ها، عملا خوردن نان خالی هم سخت شده است، بیمار شدن پیشکش!!

این روزها کافی است سری به بازار بزنید تا متوجه چند برابر شدن قیمت‌ها شوید، درست است که باید جلوی قاچاق مواد غذایی و دارویی از کشور گرفته شود؛ اما با چند برابر شدن هزینه‌ها، عملا خوردن نان خالی هم سخت شده است، بیمار شدن پیشکش!!

بامداد جنوب: قرار بود دولت سیزدهم همه‌چیز را به روال عادی خود بازگرداند، جلوی دزدی و ویرانی را بگیرد، خرابی‌ها را آباد کند، مانع از افزایش چند برابر قیمت ارز و سقوط ریال شود، سفره مردم را بزرگ‌تر کرده و با برداشتن تحریم‌ها و روی کارآوردن یک دولت انقلابی همه‌چیز را به‌درستی مدیریت کند؛ اما از قرار معلوم این روزها چنین اتفاقی روی نداده است.

این روزها کافی است سری به بازار بزنید تا متوجه چند برابر شدن قیمت‌ها شوید، درست است که باید جلوی قاچاق مواد غذایی و دارویی از کشور گرفته شود؛ اما با چند برابر شدن هزینه‌ها، عملا خوردن نان خالی هم سخت شده است، بیمار شدن پیشکش!! یک دکتر رفتن چند صدهزار تومان هزینه بر می‌دارد و تهیه چند قلم داروی ساده، درصد بزرگی از هزینه یک کارگر را به‌خود تخصیص داده و بیمه‌ها هم هیچ پوششی جز گرفتن پول زور از مردم ندارند.

یکی دو روز پیش بود که به ناگهان قیمت ماکارونی و سایر مواد غذایی مانند نان افزایش چند برابری داشت و با آزاد شدن قیمت آرد در کشور، باید شاهد بالا رفتن سایر محصولات گندم بود. کما اینکه در شهر بوشهر کسی خبری هم از روغن ندارد و خلاصه شرایط قمر در عقرب است. این مساله نمی‌تواند از چشم مسوولان دولتی به دور مانده باشد و نه می‌تواند مسوولان رصد و ارزیابی کشور را هم غافلگیر کرده باشد، هر چه هست شرایط به ما می‌گوید که اوضاع بسیار وخیم است و اگر کسی فکری نکند، از این هم بدتر خواهد شد.

در این میان یک نماینده مجلس بر این باور است که مجلس دولت را مکلف کرد که اگر قصد حذف ارز ترجیحی را دارد باید برنامه حمایتی دیگری را برای ممانعت از افزایش قیمت‌ها جایگزین کند و اکنون دولت باید جلوی افزایش نامتعارف قیمت‌ها بایستد.

محمد علی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش قیمت نان و ماکارانی اعلام کرد: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این مجوز را به دولت داد تا یا سیاست تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهد یا آن را حذف کند با این شرط که قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال ۱۴۰۰ تغییری نداشته باشد. اکنون نیز مجلس بر این موضع تاکید دارد که قیمت نان به هیچ وجه نباید افزایش یابد.

به گفته وی، از آرد یارانه‌ای در بخش‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود؛ اما با تصمیم دولت دیگر به این حوزه یارانه تعلق نمی‌گیرد. افزایش قیمتی که در حوزه ماکارانی و سایر نان‌های صنعتی رخ داده به همین دلیل است. در خصوص کالاهای اساسی هیچ گونه افزایش قیمت قابل قبول نیست. برخی از کالاها که از این یارانه برخوردار بودند و جزء کالاهای اساسی نیز نیستند با افزایش قیمت روبه‌رو شده که ما از دولت انتظار مدیریت آن را داریم.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: نباید فشار مضاعفی بر زندگی مردم تحمیل شود. علاوه بر نانوایی‌ها از آرد در شیرینی‌پزی‌ها و صنایعی نظیر تولید ماکارانی استفاده می‌شود. اکنون دولت فقط برای نان یارانه پرداخت می‌کند. هدف دولت رساندن یارانه به اقشار ضعیف است؛ اما این ضروری است که نباید با افزایش قیمت‌ها فشار دیگری بر مردم تحمیل شود. انتظار می‌رود دولت در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد. بنای مجلس حمایت از مردم است. مجلس از اول تاکید کرد که اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی را برای برخی از کالاها حذف کند باید برنامه حمایتی جایگزینی داشته باشد تا فشاری به مردم وارد نشود. دولت باید جلوی این افزایش قیمت نامتعارف بایستد.

با این حال باید دید دولت تا چه اندازه قدرت اثرگذاری بر شرایط موجود را دارد، دولتی که بیشتر وزرایش با حوزه کاری خود بیگانه بوده و افرادی را به‌کار گماشته‌اند که هیچ از اقتصاد و معیشت مردم سر در نمی‌آورند. وزیری که می‌گوید با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد باید با پس گردنی او را با همین یک میلیون تومان از وزارتخانه بیرون انداخت تا برای خودش شغلی دست و پا کند...


نام:
ایمیل:
* نظر: