bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی مدیریت شهری بی‌توجه به زیست‌بوم تقلیدی می‌شود
داود علیزاده:یکی از مسائلی که در هفته اخیر در برازجان مشاهده‌شده است و باعث واکنش برخی منتقدان شده است، رنگ‌آمیزی تنه درختان در این شهر است. رنگ‌آمیزی که بر روی تنه درختان کنوکارپوس و با رنگ صنعتی ساختمانی انجام‌شده است و آن ‌هم در این ایام گرم سال که برازجان روزها را با دمای بالای 40 درجه تجربه می‌کند. امری که به گفته کارشناسان انجام آن در فصول گرم و در شهرهای گرمسیری بی‌سابقه است.

داود علیزاده

در سال‌های اخیر برخی مدیران شهری استان بوشهر با سفری به شهرهای کلان تصمیم می‌گیرند تا مبلمان شهری را به تقلید از مشاهدات خود تغییر دهند. البته نفس تبعیت از اقدامات عمرانی و زیباسازی شهری امری پسندیده است؛ اما نکته مهم این است که در این امر چقدر به زیست‌بوم و جغرافیا نیز توجه می‌شود و تا چه اندازه معماری بومی و سنتی به کناره رانده می‌شود.

یکی از مسائلی که در هفته اخیر در برازجان مشاهده‌شده است و باعث واکنش برخی منتقدان شده است، رنگ‌آمیزی تنه درختان در این شهر است. رنگ‌آمیزی که بر روی تنه درختان کنوکارپوس و با رنگ صنعتی ساختمانی انجام‌شده است و آن ‌هم در این ایام گرم سال که برازجان روزها را با دمای بالای 40 درجه تجربه می‌کند. امری که به گفته کارشناسان انجام آن در فصول گرم و در شهرهای گرمسیری بی‌سابقه است.

شهردار برازجان این اقدام را الگوبرداری از شهرهای بزرگ در زیباسازی دانست و بر ادامه آن و اقدامات مشابه تاکید کرد.

مرتضی قدوسی در نشست دوشنبه‌شب با اصحاب رسانه در خصوص رنگ‌آمیزی تنه درختان گفت: رنگ‌آمیزی (محافظ) تنه درختان یکی از اقدامات اخیر ما در بحث زیباسازی شهر بوده و در دو هفته آینده نیز طی تعامل با زیباسازی شهرداری تهران و اصفهان شاهد اقدامات بزرگی در شهر خواهیم بود.

ازآنجاکه جغرافیای اصفهان و تهران شباهتی به برازجان ندارد، بامداد جنوب در این زمینه با یک کارشناس گفت‌وگویی داشته است.

زهرا دهقان در خصوص رنگ‌آمیزی تنه درختان گفت: رنگ‌آمیزی تنه درختان کار جدیدی نیست و سال‌هاست انجام می‌شود. یکی از دلایل اصلی سفید کردن تنه درختان؛ حفاظت از آن‌ها است. ممکن است گاهی مشاهده کرده باشید که یک تکه از پوسته درخت، به‌صورت آویزان قرار گرفته است. در اصطلاح باغبانی، آن را «سوختگی آفتاب زمستان» یا «آسیب جنوب غربی» می‌نامند.

به گفته آسیب جنوب غربی یک مشکل آب و هوایی است که در آن نور خورشید بسیار شدید است و درجه حرارت از روز تا شب به‌شدت در حال نوسان است. به همین علت، باغداران تنه درختان را برای محافظت از نور خورشید سفیدرنگ می‌کنند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید برای رنگ‌آمیزی درختان اقدام کرد، گفت: پس از هرس کردن درختان در پاییز و زمستان می‌توان تنه درخت را رنگ کرد؛ مثلا از آذرماه تا اواخر بهمن‌ماه زمان مناسبی برای این کار است.

به گفته وی در فصل سرما آوندهای درختان از آبرسانی و تغذیه شاخ و برگ‌های درختان از جریان متوقف می‌شوند و به‌اصطلاح به خواب زمستانی می‌روند؛ بنابراین درختان در مقابل انقباض و انبساط‌های دمایی هوا بین روز و شب و همچنین از دفع برخی حشرات و قارچ‌ها بی‌دفاع می‌مانند. رنگ کردن تنه درخت به مقاوم کردن درخت در برابر ورود بیماری‌ها و آفات می‌انجامد.

این کارشناس تاکید کرد: این کار را باید تا قبل از فعال شدن دوره رشد گیاه به انجام دهید و البته برای درختان بالای دو سال توصیه می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که اگر قسمتی از تنه درخت آفت، آفتاب‌سوختگی، آفت حشرات، بیماری و قارچ ... دارد با برش و یا کاردک ضدعفونی شده آن قسمت را پاک‌کنید و با سمومی مثل بردو آغشته کنید و بعد برای رنگ‌آمیزی اقدام کنید.

وی در خصوص نوع رنگ مورداستفاده نیز توضیح داد: رنگ زدن تنه درخت با ترکیب بردوفیکس و رنگ مخصوص تنه انجام می‌شود. نباید از رنگ‌روغن استفاده بشود زیرا باعث بسته شدن روزنه‌های درخت (جلوگیری از تنفس) می‌شود. باید از رنگی استفاده کنید که مطمئن باشید حاوی مواد مضر برای درخت شما نیست. ضمن اینکه باید رنگ سفید را انتخاب کنید که نور را منعکس می‌کند. رنگ‌های تیره اشعه نور خورشید را جذب می‌کنند و ممکن است منجر به سوختگی بیشتر درخت شوند.

از دیگر اقدامات شهرداری برازجان درزمینه فضای سبز که خبرساز شده بود، جایگزینی درختان کنوکارپوس است.

شهردار برازجان به بخش‌نامه‌ای در خصوص آسیب‌های درخت کنوکارپوس و حذف این‌گونه گیاهی در برازجان اشاره کرد و گفت: در این خصوص با انجمن‌های محیط زیستی فعال در شهر جلسه هم‌اندیشی برگزار کردیم تا گونه گیاهی بهتر مقاوم با توجه به آب‌وهوای شهر به ما معرفی کنند.

به گفته قدوسی متاسفانه به دلیل عدم همکاری آن‌ها، چهارگونه گیاهی مناسب شامل انجیر، توت، جمبو و لوز توسط کارشناسان شهرداری شناسایی شد که به‌زودی در مناطق شهر جایگزین درخت کنوکارپوس خواهد شد.

سقوط بیلبوردهای شهدا پس از تندباد اخیر نیز از دیگر موضوعاتی بود که در فضای مجازی واکنش‌های گسترده‌ای به نحوه ساخت این سازه‌ها ایجاد کرد.

شهردار برازجان درخصوص مناقصه بیلبورد شهدا و حواشی ایجاد شده در این زمینه نیز توضیح داد: یکی از اهداف ما در اجرای این پروژه، ساماندهی و نمایان شدن شهر برازجان بود که 25 تابلو از شهدا با ذکر جملاتی متفاوت را از دالکی تا ورودی شهر نصب کردیم که در جذب مسافرین نوروزی تاثیر گذار بود.

قدوسی با اشاره به حاشیه‌سازی درخصوص دو تابلوی آسیب‌دیده شهدا در ورودی شهر برازجان تصریح کرد: دو مورد از تابلوهای ورودی شهر بر اثر طوفان در هفته‌های گذشته مورد آسیب قرار گرفته بود که طی بازدید مجدد شرکت سازنده و داشتن 10 سال ضمانت طی روزهای آتی ترمیم و مجدد نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ستاد استقبال از مسافران نوروزی، گفت: مسافران برای اسکان در شهر برازجان رضایت کامل داشتند و استاندار بوشهر و دیگر مدیران کل نیز طی بازدیدی رضایت خود را از اقدامات و خدمات شهری برازجان ابراز کردند.

قدوسی در خصوص هجمه‌ها و حاشیه‌سازی صورت گرفته در روزهای اخیر نیز واکنش نشان داد و افزود: ما به‌راحتی میدان را خالی نخواهیم کرد و از این هجمه‌های مغرضانه ترسی نداشته و با قدرت ادامه خواهیم داد.

رنگ‌آمیزی درختان برازجان به تقلید از اصفهانی‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر: