bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی:
داود علیزاده: رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با بامدادجنوب بر تعامل صنعت و سلامت تاکید کرد.

داود علیزاده: رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با بامدادجنوب بر تعامل صنعت و سلامت تاکید کرد.

دکتر عیسی صفوی با بیان اینکه از ورود صنعت به منطقه عسلویه بیش از ۲۰ سال می‌گذرد تصریح کرد: در این مدت بین صنعت و سلامت تعامل لازم صورت نگرفته است. این عدم تعامل با این تعریف آمده است که اعتماد متقابل حاصل نشده است. درجایی صنعت سلامت را متهم می‌کند که محدودیت به وجود آورده است و در جایی سلامت صنعت را متهم می‌کند که آسیب‌زده است.

به گفته وی صنعت به سهم خود تلاش کرده است که به‌سلامت آسیب نزند در این زمینه همواره کمک‌هایی به حوزه درمان کرده است؛ اما خواسته حوزه سلامت فراتر از کمک به درمان است. به‌واقع انتظار است که صنعت آسیب‌های اساسی به‌سلامت نرساند و نه اینکه بعد از آسیب به درمان پیامدها بپردازد. خود حوزه صنعت انتظار دارد که متولیان سلامت استان به کمک صنعت درآیند؛ بدین معنا که کمک کنند صنعت به‌سلامت و آسیب نزند. این نگاه صنعت نیت خیری است؛ زیرا خود صنعت باور دارد که صنعت به‌سلامت آسیب می‌زند و راهی نیست اما باید فرایندی باشد که میزان آسیب را به کمترین حد ممکن برساند.

رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر تغییر وضعیت موجود گفت: باید مکانیزمی باشد؛ که طرفین آسیب نبیند؛ آنچه مسلم است؛ این است که محور باید تعامل باشد و اعتمادسازی صورت گیرد. اگر تهدید صورت گیرد تعاملی صورت نمی‌گیرد. در دوره جدید مدیریت دانشگاه علوم پزشکی رویکرد نوین جهت تعامل با حوزه صنعت در منطقه عسلویه صورت گرفته است؛ بدین معنا که متولیان حوزه سلامت برآنند که حوزه صنعت را یاری نموده تا یک تصویر لطیف از صنعت و سلامت حاصل شود.

به گفته وی این تعامل باید دارای چهارچوبی باشد که منافع حوزه صنعت و سلامت را شامل شود. در این شکی نیست چرخ صنعت باید بچرخد زیرا اقتصاد کشور به این صنعت وابسته است و از طرفی سلامت هم نباید آسیب ببیند برای نفع دو طرف فرمولی وجود دارد.

رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه پرسنل حوزه صنعت از شهروندان منطقه عسلویه جدا نیستند تصریح کرد: اگر آسیبی به مردم برسد به پرسنل نفت هم می‌رسد در همین راستا در تعامل جدید به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که چرخ صنعت بچرخد و سلامت هم آسیب نبیند.

وی در خصوص اقدامات در دست اجرا در این زمینه گفت: پایش سالیانه شش هزار نفر از شهروندان شهرستان عسلویه در یک مرکز پایش؛ گام اولیه در این راستا خواهد بود. مطابق این دستور کار در یک دوره زمانی پنج‌ساله نزدیک به ۳۰ هزار نفر از شهروندان شهرستان عسلویه پایش خواهند شد.

دکتر صفوی در خصوص مزایای این طرح تصریح کرد: خروجی این پایش پنج‌ساله باعث می‌شود که میزان آسیب‌های وارده به شهروندان رشد رصد شده و اقدامات مداخله‌ای لازم صورت گیرد. در این مدت صنعت فعال به راه خود ادامه می‌دهد و از طرفی اقدامات پیشگیرانه از طرف صنعت صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: بدین معنا و شکل که بر اساس تحقیقات گذشته اثرات سوء صنعت مدیریت خواهد شد. خروجی‌های این همایش یک نقشه آسیب و تهدید سلامت را به ما نشان خواهد داد.

دکتر صفوی با رد افزایش بیماری‌های خاص در این منطقه گفت: خوشبختانه باید گفت بر اساس سامانه‌های موجود یعنی سامانه سیب دانشگاه و دیتا سنتر تامین اجتماعی شاهد افزایش بیماری‌های خاصی در منطقه نبوده‌ایم اما این بدین معنا نخواهد بود که در آینده هم نخواهیم بود.

رئیس امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه عسلویه بیش از آنکه به بیمارستان نیاز داشته باشد؛ به یک مرکز اولیه جهت پایش سلامت شهروندان نیاز دارد. خاطرنشان کرد: در صورتی که شاهد افزایش غیر متعارف بیماری‌ها در منطقه باشیم بدون شک درگام‌ بعد شاهد احداث بیمارستان مجهز خواهیم بود؛ هرچند مجوز بیمارستان هم دریافت شده است و جانمایی هم صورت گرفته است اما به واقع هزینه ایجاد بیمارستان می‌تواند گره‌گشای بسیاری از نیازمندی‌های شهروندان در سایر حوزه سلامت باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: