bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۰۴ تير ۱۴۰۱
استاندار بوشهر در نشست با اهالی فرهنگ و هنر استان:
الهام بهروزی: استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در عرصه فرهنگ و هنر است. بدیهی است هنرمندان بوشهری با وجود همه کاستی‌ها و کمبودهایی که در این عرصه با آن مواجه هستند

الهام بهروزی

استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در عرصه فرهنگ و هنر است. بدیهی است هنرمندان بوشهری با وجود همه کاستی‌ها و کمبودهایی که در این عرصه با آن مواجه هستند اما با اتکا به اندیشه، دانش، تجربه و داشته‌ها و میراث فرهنگی خود آثار نفیس و ارزشمندی را می‌آفرینند که در نوع خود کم‌نظیر هستند و این سختکوشی آن‌ها موجب غنای فرهنگ این خطه تاریخی شده است.

این‌جا اما باید اعتراف کرد که این قشر به حد کافی نجابت به خرج داده‌اند و به هر طریقی بوده تلاش کرده‌اند تا به سهم خود به ارتقای فرهنگ و هنر این استان کمک کنند ولی دیگر وقت این رسیده است که مسوولان اجرایی و فرهنگی پای کار بیایند و با تجهیز و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و امکانات، مسیر را برای اجرایی شدن ایده‌های نو هنرمندان و رشد فرهنگ و هنر به‌ویژه هنرهای بومی استان فراهم کنند. در این رابطه، روز گذشته (شنبه، 4 تیرماه) استاندار بوشهر در نشستی با هنرمندان، نویسندگان، شاعران و پژوهشگران بوشهری مسائل و مشکلات آن‌ها را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه شنید.

در این نشست برخی از هنرمندان و ادیبان بوشهری شامل مهدی خرمایی‌پور، احمد مظفری، حماسه حق‌پرست، مرتضی قائدپوری، محمد لطفی، شاه‌حسینی، جواد متین، زینب یوسفی، پیران کبگانیان، زارع و... به نمایندگی از جامعه فرهنگ و هنر مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی و هنری استان را مطرح کردند.

عمده این مسائل پیرامون نبود انجمن عکاسی در استان، همراهی نکردن مسوولان و شهرداری‌های برخی از شهرهای استان با کانون و گروه‌های تعزیه، نبود مکان برای راه‌اندازی هنرستان موسیقی پسرانه در بوشهر، برگزار نشدن جشنواره‌های تخصصی در استان به‌دلیل کمبود بودجه، همکاری نکردن صنایع بزرگ نفت و گازی مستقر در استان با هنرمندان و موسسات بومی استان و سرازیر شدن بودجه فرهنگی این صنایع به جیب هنرمندان و موسسات غیربومی به‌ویژه تهرانی، حذف جشنواره‌های پایلوت از برنامه‌های فرهنگی استان، بی‌توجهی مسوولان فرهنگی به مطالبات و خواسته‌های هنرمندان، لزوم راه‌اندازی شهرک سینمایی در بوشهر، لزوم راه‌اندازی تورهای گردشگری مذهبی در استان، حمایت از کاتبان خوشنویس هم‌استانی، انتقاد از تزریق نیروهای غیرمتخصص به دستگاه‌های فرهنگی، انتقاد از حذف هنرمندان باتجربه و فعال از بدنه فرهنگ استان، تشکیل شورای تامین هنر استان، استفاده از ظرفیت فکری، پژوهشی و هنری در تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های فرهنگی و... چرخید و از استاندار خواسته شد که همه این مسائل مورد مداقه قرار بگیرد و در نهایت این نشست‌ها مستمر برگزار شود به شرط اینکه خروجی داشته باشد تا هنرمندان بپذیرند که به‌راستی مسوولان ارشد استان دغدغه جامعه فرهنگ و هنر را دارند.

استاندار بوشهر پس از شنیدن مطالبات و گلایه ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید مطهری و دیگر شهدای 7 تیر گفت: شهدا برای ما الگوی راستینی در پیشبرد اهداف انقلاب هستند. نشست امروز یکی از شفاف‌ترین و صادقانه‌ترین نشست‌هایی بوده است که در این مدت آن را درک کردم. بی‌شک منشا این شفافیت و صداقت هنر است که وجود و ضمیر شما هنرمندان را صاف و بی‌غل و غش کرده است.

احمد محمدی‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر استان بوشهر نسبت به 20 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، افزود: البته منکر این نیستم زیرساخت‌های فرهنگی هنری ما امروز نیاز به به‌روزرسانی دارند ولی قطعا ما هم به سهم خود تلاش می‌کنیم که در رفع دو مشکل بزرگ جامعه فرهنگ و هنر استان قدم برداریم که در مرتفع‌کردن دیگر مشکلات کوچک‌تر این جامعه نقش موثری را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوزه اشتغال، مسکن، تسهیلات بانکی و بیمه از جمله مشکلاتی است که هنرمندان نیز مانند سایر قشرها با آن دست به گریبان هستند، تصریح کرد: همچنین وضعیت هنر و سرنوشت آثار هنری خلق‌شده دیگر دغدغه‌ای است که هنرمندان با آن مواجه هستند که امیدوارم این مسائل در کارگروه هنر استان که به همت حوزه هنری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده، مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهایی برای رفع آن‌ها تدبیر شود.

محمدی‌زاده با تاکید بر اینکه قطعا با بودجه‌ای که در اختیار داریم، قادر نیستیم همه مشکلات فرهنگ و هنر استان را برطرف کنیم اما تلاش می‌کنیم مهم‌ترین آن‌ها را برطرف کنیم، افزود: طبیعتا این استان با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مستعدی که در خود جای داده، نیاز به راه‌اندازی هنرستان موسیقی، برگزاری جشنواره و حمایت پارس جنوبی از هنر و هنرمندان بومی و... دارد. همچنین حوزه گردشگری استان نیاز به ساماندهی دارد تا گردشگری که وارد استان می‌شود بتواند از ظرفیت‌های گردشگری استان به نحو مطلوبی برخوردار شود.

استاندار بوشهر همچنین راه‌اندازی شهرک سینمایی در استان بوشهر را مطالبه بحقی دانست و بیان کرد: ما باید تجربه‌های موفق استان‌های دیگر را سرلوحه کار خود قرار بدهیم؛ چون این تجریبات راه میانبری هستند که ما را سریع‌تر به مقصد می‌رسانند.

محمدی‌زاده در ادامه از راه‌اندازی دو مجتمع فرهنگی هنری در استان خبر داد و گفت: یکی از این مجتمع‌ها در دشتستان افتتاح خواهد شد. بی‌شک با بهره‌برداری از آن بخشی مشکلات هنرمندان در این شهرستان مرتفع می‌شود.

استاندار بوشهر در پایان یادآور شد: مشکل ما ایده نیست؛ بلکه اجرای ایده‌هاست. بنابراین باید راهی برای اجرایی کردن ایده‌ها بیابیم که سعی می‌کنیم در کارگروهی که مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری و مسوولان فرهنگی استان حضور دارند، مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست مورد بررسی قرار بگیرند و سازوکار مشخصی برای حل آن‌ها تعریف شود.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر نیز در بخش بعدی این نشست گفت: پس از نشست استاندار با هنرمندان هم‌استانی در هفته هنر انقلاب، به توصیه وی کارگروهی تشکیل شد که وظیفه‌اش گردآوری مسائل و مشکلات هنرمندان بود. این کارگروه تشکیل شد و مشکلات این جامعه در قالب یک بسته پیشنهادی به استاندار ارائه شد. قطعا این بسته برای معیشت و فضای فرهنگی استان راهگشا خواهد بود.

امید پارسایی‌فر با بیان اینکه معیشت مردم دغدغه دولت رئیسی است که استاندار بوشهر هم در این راستا در استان به‌صورت مصرانه پیگیر است، افزود: اما برای هنرمندان استان این سوال وجود دارد که مسائل معیشتی مرتفع شد، وضعیت روحی روانی جامعه چه می‌شود؟! بی‌شک در این زمینه هنر و هنرمندان می‌توانند خیلی موثر باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد هنر استان به حرکت درآید، افزود: در این زمینه ابتدا باید تعاونی هنرمندان تشکیل شود تا با اختصاص وام‌های کم‌بهره، بستر مناسب را برای پویایی کسب و کار هنرمندان فراهم آوریم. همچنین بخشی از بسته‌های بانکی که در استان وجود دارد باید به هنر اختصاص بیابد. افزون بر این بایستی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود حمایت لازم را فعالیت‌های فرهنگی هنری استان داشته باشد.

پارسایی‌فر در ادامه بر بازسازی، تجهیز و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فرهنگی استان تاکید و تصریح کرد: سقف سینما بهمن به‌عنوان تنها سینمای فعال استان وضعیت اسفناک و خطرناکی دارد که نیاز به تجهیز دارد.

به گفته وی، ما باید وظیفه تولید یک اثر سینمایی یا ارکستر سمفونیک را در استان عهده‌دار شویم؛ آیا وقت آن نرسیده که اثر موسقایی در نمایش حماسه رئیسعلی دلواری تولید کنیم یا فیلم شهید نادر مهدوی را به سرانجام برسانیم.

رئیس حوزه هنری در پایان یادآور شد که بودجه فرهنگی هنری استان باید از رقم 100 یا 150 میلیون فراتر برود تا بتوانیم در استان زمینه رشد و توسعه ‌هنر انقلابی را فراهم کنیم. بی‌شک هنرمندان امروز سربازان مستعد و باخردی در جهبه قدرت نرم برای استان خواهند بود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم بوشهر هم در بخش دیگر این نشست گفت: استاندار بوشهر با تشکیل این نشست نشان دادند که دغدغه فرهنگ و هنر استان را دارند. بی‌شک هنرمندان سرمایه‌های ارزشمندی هستند که نقش شگرفی را در ارتقای فرهنگ این زادبوم ایفا می‌کنند.

محمدحسین زندویان با اشاره به اینکه هنرمندان در این سال‌ها بار فرهنگی جامعه را به دوش کشیده‌اند، افزود: آمارها بیانگر نقش هنرمندان در توسعه فرهنگی هستند که خوشبختانه به همت هنرمندان هم‌استانی ما امروز شاهد فعالیت 101 آموزشگاه در استان هستیم که شامل 62 آموزشگاه هنرهای تجسمی، 23 آموزشگاه موسیقی، 12 آموزشگاه نمایش و سه آموزشگاه خوشنویسی می‌شوند و به شکل علمی و آکادمیک به آموزش هنر مشغول هستند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکلی که در حوزه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم استهلاک تجهیزات هنری است، تصریح کرد: در حال حاضر 34 پلاتو در استان وجود دارد که همه آن‌ها نیاز به نگهداری دارند. بسیاری از این تجهیزات در اثر استفاده زیاد مستهلک شده‌اند که نیاز به به‌روزرسانی دارند.

زندویان به تولید 65 اثر نمایشی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: بی‌شک تولید این تعداد نمایش در دوران کرونا نشان از پویایی هنر استان دارد که نزدیک به 18 هزار مخاطب به تماشای آن نشستند. در سه ماهه اول امسال نیز 27 اثر تولید شده که بیش از 9 هزار تماشاگر به دیدن این آثار نشستند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم بوشهر با تاکید بر اینکه استان بوشهر در زمینه برخورداری از پلاتو رتبه نخست را دارد، یادآور شد: ولی بیشتر این پلاتوها نیاز به به‌روزرسانی و تکمیل و تعمیر تجهیزات دارند.

زندویان در پایان از ساماندهی کانون تعزیه استان و تبدیل آن به خانه تعزیه خبر داد و گفت: هنر استان به نگاه و حمایت ویژه استاندار دارد و بی‌شک خروجی این نشست به رشد و تعالی هنر این منطقه کمک شایانی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: