bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۱
آغاز به کار ستاد برزگداشت شهید میربهزاد شهریاری در استان بوشهر؛
الهام بهروزی: حادثه تلخ بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران، یکی از حوادث تلخ و خونینی بود که در هفتم تیرماه 1360 اتفاق افتاد و در آن هفتاد و پنج نفر از اعضای این حزب به شهادت رسیدند.


الهام بهروزی

حادثه تلخ بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران، یکی از حوادث تلخ و خونینی بود که در هفتم تیرماه 1360 اتفاق افتاد و در آن هفتاد و پنج نفر از اعضای این حزب به شهادت رسیدند. این انفجار در ساعت ۲۰:۳۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات حزب واقع در سرچشمه تهران در جلسه‌ای که برای بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزار می‌شد، رخ داد و منجر به کشته شدن اعضای حزب جمهوری اسلامی شد که در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت عضویت داشتند، در این حادثه سید محمد حسینی بهشتی رئیس دیوانعالی کشور و دبیر کل حزب به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

این حادثه در تقویم کشور، از خود ردی از خون به‌جای گذاشت تا یادآوری شود که برای بالندگی نهال انقلاب اسلامی خون‌های زیادی ریخته شده است. بنابراین امروز ضرورت دارد تا به هر شکل و طریقی یاد و نقش این شهدا زنده بماند تا نسل امروز هرگز تحت تاثیر تبلیغات سوء و موج‌های منفی بیگانگان از خاک وطن و خون شهدا غافل نشوند و با علم به تاریخ پرفراز و نشیبی که کشورمان پشت سر گذاشته، به حفظ ارزش‌ها و سرزمین خود اهتمام بورزند.

شهید میر بهزاد شهریاری یکی از شهدای حادثه هفتم تیرماه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از توابع بوشهر بود که در پنجم فروردین 1333 در روستای بحیری شهرستان دشتی استان بوشهر چشم به جهان گشود.

سید میربهزاد در خانواده روحانی رشد یافت و از همان دوران کودکی صلابت رفتار و ادب اسلامی بود و دارای کلامی رسا و از خودنمایی و تظاهر به دور بود. پدرش «شفیق» شهریاری ادیب و شاعر شهیر دشتی بود که به‌عنوان معلم از سال 1300 تا 1323 در دبیرستان سعادت آموزگاری کرد. وی علمدار مبارزه با قانون منع حجاب رضاخان شد و این امر سبب مهاجرت آنها از شهر به زادگاهش شد.

شهریاری در شش سالگی قرآن را نزد پدر آموخت شخصیتی که تاثیر بسزایی در بارور شدن شخصیت دینی و فرهنگی شهید داشت و به دلیل اینکه تبعیت از روحانیت از خصوصیات اخلاقیش بود. در زادگاهش به تحقیق علم و مسائل دینی و شرعی روی آورد و در کار کشاورزی در کنار پدر مشغول شد. شهید شهریاری علاوه بر ادامه تحصیل در رشته ادبی در دبیرستان از کسب فیض در حوزه علمیه و محضر روحانیون عزیز غافل نبود و از همین دوران بود که مبارزات آشکار و مخفی خویش را بر علیه رژیم پهلوی آغاز کرد.

در سال آخر دبیرستان در رشته ادبی شاگرد اول شد و سال ۱۳۵۱ در کنکور سراسری با انتخاب رشته الهیات و معارف اسلامی شرکت کرد که موفق به حضور در دانشگاه فردوسی مشهد با همان رشته مورد علاقه‌اش شد.

او در طول نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به استخدام آموزش و پرورش درآمد و فعالیت‌های خود را در دبیرستان بر عیله خطوط ضد اسلامی و انحرافی آغاز کرد و از رشد و پیشرفت گروهک‌های متمایل به شرق و غرب در آن منطقه جلوگیری کرد و با قاطعیت آنان را بیش از پیش برای مردم آشکار ساخت.

با پیروزی انقلاب مسوول کمیته انقلاب دشتی شد تا اینکه در سال 59 در حالی‌ که داشت 25 سالگی خود را می‌گذراند، به اصرار اطرافیان نامزد نمایندگی دوره اول مجلس شورای اسلامی می‌شود و به مجلس اول راه پیدا می‌کند. با مطرح شدن موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی با تائید و اصرار روحانیون و مردم منطقه نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شد و در سال 1359 زمانی که فقط ۲۶ سال داشت وارد سنگر مقدس مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتی، تنگستان، دیر و کنگان شد که علما و روحانیون شاخص منطقه وسادات به ویژه «ابطحی، حجتی، رکنی، محمودی، عاشوری و محمدی» از وی حمایت کردند.

در مراسم افتتاح نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سوم خرداد 1359 به عنوان منشی هیأت رئیسه سنی انتخاب شد. پس از راهیابی به مجلس اول، همه همت خود را برای خدمت به مردم منطقه محروم رودباران و استان بوشهر كه در رژیم طاغوت مورد بی مهری قرار گرفته بودند، مصروف داشت و با ارسال گزارش‌های متعدد و پیگیری‌های مجدانه، خواستار تحقق مطالبات مشروع موكلان حوزه انتخابیه خود شد.

شهید شهریاری دارای خصائص عالی اسلامی همچون تواضع، زهد و تقوا بود و به خاندان ولایت و امامت عشق می‌ورزید و از ابتدای جوانی از فرائض دینی غافل نبود و برای فرائض شرعی و دینی اهمیت زیادی قائل بود و حتی به کوچک‌ترین آنها عمل می‌کرد.

او سرانجام در هفتم تیر سال 1360 شهید «میر بهزاد شهریاری» در حالی که قاری جلسه حزب جمهوری اسلامی بود به همراه شهید بهشتی و 70 تن از یاران انقلاب در جنایت بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران به‌دست گروهک‌های مجاهدین خلق شهد شیرین شهادت را نوشید. بدیهی است در سال جاری به‌منظور پاسداشت یاد و نام این شهید والامقام، آیینی با عنوان بزرگداشت «شهید شاخص بسیج حقوقدانان کشور» در سطح کشور برگزار می‌شود که روز گذشته ستاد برگزاری این رویداد نخستین نشست خود را با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر برگزار کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این نشست گفت: تجلیل و تعلیم آموزه‌های شهدا در سطح ملی و فراتر از آن در عرصه بین‌المللی به رفع تهاجم بصیرتی کمک می‌کند و راه و رسم زندگی را به نسل امروز می‌آموزد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در ادامه با بیان اینکه در رویدادهایی که به هدف بزرگداشت شهدا برگزار می‌شود باید بر دو بعد تجلیل و تعلیم مواظبت شود تا علاوه بر شناساندن و معرفی آنها، جامعه از این رهگذر درس‌هایی را بیاموزد تا در مدیریت زندگی خود به کار بندد، افزود: امروز جهان استکبار به‌دنبال فراموش شدن شهدا و راه، مدرسه و اثرگذاری آنها در جامعه است در این راستا تلاش می‌کند تا دیگر شیوه‌های زندگی جایگزین آن شود.

به گفته وی، از این رو است که رهبر معظم انقلاب ارزشمندی برگزاری همایش‌هایی برای معرفی شهدا را کمت از شهادت نمی‌داند و نقش ایشان و امام خمینی‌(ره) در جلوگیری از مخدوش شدن چهره شهید آیت‌الله بهشتی پس از شهادت بسیار مهم است.

صفایی بوشهر با تاکید بر اینکه شهید کتابی بسیار پر محتوا، پویا و شیوا است که آیینه تمام‌نمای یک زندگی موفق، با سرانجامی آسمانی و کمال را به جامعه نشان می‌دهد، تصریح کرد: استان بوشهر در تاریخ خود شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و نظام کرده که برای کشور عزت آفریده‌اند؛ اما به دلایلی نام‌ها و راه‌های بزرگ آنها به فراموشی سپرده شده و از سال‌های دور اقدام کافی برای معرفی آنها انجام نشده است.

به گفته امام جمعه بوشهر، علامه بلادی یکی از بزرگان استان بوشهر است که در تاریخ روحانیت شیعه در حوزه نظام فکری همانند ندارد و در حوزه مبادلات فکری ضد استعماری، مبارزه با صهیونیسم و شناخت و مبارزه با سیاست تهاجم فرهنگی انگلیسی پیشرو بوده است اما اقدام لازم برای شناساندن و معرفی این علامه انجام نشده است و برگزاری جشنواره علامه بلادی از محدود فعالیت‌هایی که در این مسیر موثر است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در پایان یادآور شد: شهادت شهید میر بهزاد شهریاری و دیگر شهدای جنایت هفتم تیر سندی برای کشف جنایت‌های آمریکا است و کشوری که بیشترین تجاوز را به حریم حقوقی کشورها داشته است دیگران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور هم در این نشست گفت: ستاد بزرگداشت شهید میربهزاد شهریاری به‌عنوان شهید شاخص جامعه بسیج حقوقدانان کشور از امروز آغاز به کار کرد که در سطح کشور فعالیت می‌کند و در راستای آن کمیته‌های تخصصی نیز راه‌اندازی می‌شود.

سهراب انبارکی با بیان اینکه به‌دنبال برگزاری بررسی کمیسیون‌های متعدد، امسال شهید میربهزاد شهریاری با ویژگی‌های بارز حقوقی و شخصیتی به‌عنوان شهید شاخص قشر بسیج حقوقدانان برگزیده شد و تلاش می‌شود با تشکیل کمیته‌ها و خلق آثار متنوع نسبت به معرفی شایسته او به نسل امروز اقدام شود، افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای بر خلق آثار ارزشمند در معرفی شهدا دارند و در شرایطی که نسل جوان در یک جنگ نرم فرهنگی مورد تهاجم گسترده‌ای است، شناخت سبک و شاخصه‌های زندگی و فعالیت شهدا می‌تواند نقش موثری برای مقابله با این تهاجم داشته باشد. ۵۶۲ شهید حقوقدان در کشور وجود دارد که سال گذشته ۳۲ یادواره شهدای بسیج حقوقدانان در سراسر کشور برگزار شد.

وی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر برگزاری اجلاسیه بزرگداشت و معرفی شهدا، خاطرنشان کرد: برگزاری هشت اجلاسیه در مورد شهدای حقوقدان از سال گذشته آغاز شده که چهار اجلاسیه برگزار شده و چهار مورد در آستانه برگزاری است که از این میان می‌توان به اجلاسیه شهدای حقوقدان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور با بیان اینکه این کنگره‌ها در نهایت منتج به یک رویداد فرهنگی بزرگ می‌شود؛ تصریح کرد: ترویج فرهنگ مجاهدت، ایثار و شهادت در میان کارشناسان حقوقی اداره‌ها، قضات و وکلا، استادان حقوق در دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته و دیگر اعضای جبهه حقوقدانان انقلابی از راهبردهای سازمان بسیج حقوقدانان است تا این روحیه در دستگاه قضایی و تقنینی شکل گیرد و نقش ایفا کند.

امام جمعه شهر خورموج نیز در این نشست با ارائه نشستی گفت: موزه دائمی شهدا در روستای بحیری دشتی ایجاد شود؛ زیرا این روستا خواستگاه و محل دفن شهدای شاخص استان بوشهر مانند شهید توسلی و شهید مهدوی است و این اقدام می‌تواند در معرفی هر چه بیشتر این قهرمانان ملی اثرگذار باشد.

علی زاهددوست با اشاره به اینکه باید این ویژگی‌های شهدا به شایستگی به نسل امروز و فردای جامعه معرفی و منتقل شود چرا که بسیار محروم خواهیم بود اگر دانش‌آموزان و نسل جوان اطلاعی از نام و یاد این شهیدان شاخص استان بوشهر نداشته باشند، شهرستان دشتی ۱۳۴ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و نقش این شهرستان در دفاع از انقلاب و دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: