bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۴۰۱
محیط‌زیست استان بوشهر مستنداتی ارائه نکرد؛
بامداد جنوب: جزیره مرجانی خارگ که قطب صادرات نفت خام کشور به‌شمار می‌رود، زیستگاه بیش از ۱۱۰۰ آهوست که این روزها شرایط خوبی ندارند؛ آهو در واقع مهم‌ترین پستاندار وارداتی به جزیره‌ خارگ است که در طول سال‌ها در کنار صنایع و مردم این جزیره زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند.


جزیره مرجانی خارگ که قطب صادرات نفت خام کشور به‌شمار می‌رود، زیستگاه بیش از ۱۱۰۰ آهوست که این روزها شرایط خوبی ندارند؛ آهو در واقع مهمترین پستاندار وارداتی به جزیره‌ خارگ است که در طول سال‌ها در کنار صنایع و مردم این جزیره زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند.

هفته گذشته گزارشی با عنوان «آهو‌های خارگ زباله می‌خورند» از خبرگزاری ایسنا منتشر شد در این گزارش مکتوب که به همراه خود ویدئویی نیز داشت. یکی از فعالان محیط زیست خارگ اعلام می‌کند که در طول سال‌های گذشته شرکت نفت فلات قاره با تامین علوفه حامی این حیوان در جزیره بود، اما در طول ۲ سال گذشته با قطع حمایت خود وضعیت تغذیه‌ای آهو‌ها بحرانی شده است به‌طوری که این حیوان سایت پسماند را چراگاه تصور کرده و برای تغذیه به آنجا پناه می‌برد. این موضوع زنگ خطری جدی برای این گونه ارزشمند است».

در ادامه این گزارش مسوول حراست شرکت بازیافت خارگ می‌گوید: «شب‌ها وقتی در اتاقک خود نشسته‌ام، می‌بینم که آهو‌ها به سراغ زباله‌ها می‌آیند تا غذایی برای خوردن پیدا کنند».

او که از بومی‌های جزیره خارگ است، اعلام می‌کند: «زیستگاه آهو‌ها همان زیستگاه سابق است، اما انسان‌ها با دایر کردن شرکت‌ها وارد حریم آنها شده‌اند.‌ای کاش صنایع مستقر در جزیره خارگ که میلیارد‌ها تومان درآمد دارند حتی اضافه غذای کارکنان خود را برای این آهو‌ها می‌ریختند تا آن‌ها در زباله‌ها هر چیزی را نخورند».

در این گزارش محیط زیست اعلام می‌کند که خشکسالی‌های اخیر و کمبود مراتع تغدیه آهو‌های جزیره را با مشکل روبه‌رو کرده و چراگاه‌ها و علوفه‌هایی که تامین‌شده در کنار کمک مردم کفاف نیاز این حیوان را نمی‌دهد.

این مسوول محیط زیست در این گزارش ویدئویی می‌گوید که پتروشیمی خارک حامی لاک‌پشت‌ها و شرکت نفت فلات قاره حامی آهو‌های خارگ بوده است، اما حدود دو سال است که قرارداد آن‌ها با محیط زیست به پایان رسیده و این صنایع اقدامی برای تمدید انجام نداده‌اند.

محیط‌بان اجرایی جزیره خارگ اظهار می‌کند کهگرسنگی پای آهو‌ها را به سایت پسماند، ساحل و نقاط شهری کشانده و این یک تهدید جدی است.

در ادامه این گزارش، محیط زیست استان بوشهر در اقدامی عجیب علیه این گزارش که ویدئو آن نیز موجود است، تکذیبیه می‌زند و در این تکذیبه می‌آورد:

«۱-سایت تفکیک پسماند جزیره خارگ (این جزیره سایت دفن ندارد)، محدوده‌ای کامل محصور می‌باشد که امکان ورود آهوان به داخل آن وجود ندارد، ازاین‌رو ورود آهوان به‌صورت گسترده و تغذیه از زباله‌ها، آن‌چنان‌که از این گزارش برداشت می‌شود، کذب بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد.

۲-علوفه‌رسانی مرتب و برنامه‌ریزی‌شده به‌رغم مشکلات عدیده اعتباری، از سوی محیط زیست استان و محیط‌بانان حاضر در جزیره، در حال انجام است و به هیچ عنوان کمبود علوفه در منطقه به موضوعی بحرانی تبدیل نشده است.

۳- آماربرداری آهوان در هفته اخیر از افزایش میزان ۱۰ درصدی این گونه زیبا خبر می‌دهد که به ثبت رکورد بیش از ۱۱۰۰ راس آهو انجامیده، ضمن اینکه وضعیت سلامت آهوان به‌صورت مرتب از سوی دامپزشکان مجرب سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت کوچک‌ترین علائم بیماری یا هرگونه رفتار غیرعادی در واحد زیستی آنها، نسبت به مداخله مثبت اقدام می‌شود.

۴- ارائه راهکار غیرمنطقی و غیرعلمی در این گزارش همانند تخلیه دورریز غذای کارکنان شرکت‌های نفتی برای استفاده آهوان؛ نشان از گزارشی سطحی، غیر کارشناسی و تنها برای تشویش اذهان و به حاشیه بردن موفقیت‌های به‌دست آمده در مدیریت حیات‌وحش در جزیره خارگ دارد».

محیط زیست بوشهر همچنین در خبری دیگر به نقل از فرهاد قلی‌نژاد، رئیس محیط زیست استان بوشهر آورده است که: «در آخرین برنامه آماربرداری آهوان خارگ در هفته جاری (هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱) شاهد رشد ۱۰ درصدی آهوان خارگ در سال گذشته هستیم که نشان‌دهنده موفقیت طرح حفاظت آهوان در سال‌های اخیر و همکاری کلیه مسوولان و شرکت‌های نفتی مستقر در منطقه است».

حمایت تمام‌قد و همه‌جانبه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در کنار صحبت‌های محیط‌بان اجرایی جزیره خارگ به هیچ عنوان با هم همخوانی ندارد. آنچه بیش از این‌ها عجیب است، سکوت و بی‌تفاوتی شرکت نفت فلات قاره در این خصوص است.

شرکت نفت فلات قاره بدون هیچ اعلام حمایتی تنها به بازنشر تکذیبیه اکتفا کرده است.

به‌نظر بهتر می‌رسید که محیط زیست به‌جای تکذیبیه علیه خبرگزاری آن هم در شرایطی که ویدئو مستندات نیز منتشر شده است با ارائه مستنداتی، قرارداد حمایت شرکت نفت فلات قاره از آهو‌های خارگ را اعلام می‌کرد.

گزارش‌ها و تصاویر ارسالی به روزنامه بامداد جنوب نشان می‌دهد، که گزارش تغذیه آهو‌های خارگ از زباله کذب نیست و آهو‌ها شبانه به سایت پسماند این جزیره می‌روند و از زباله‌ها تغذیه می‌کنند.

یکی از شهروندان جزیره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: رشد جمعیتی آهو‌های جزیره خارگ را باید مرهون مردمی دانست که به‌واسطه علاقه‌شان به این حیوان و ارادتشان به امامزاده «میرمحمد حنفیه» در تغذیه آهو‌ها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند وگرنه حمایت صنایع از محیط‌زیست جزیره همواره مقطعی بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: