bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
وزارت ارشاد پای مجوز خود برای برگزاری کنسرت در اهواز ایستاد؛
الهام بهروزی: کنسرت‌های یکی از برنامه‌های مفرح و شادی‌بخشی هستند که به‌شدت مورد استقبال عموم مردم به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار واقع می‌شوند.

الهام بهروزی

کنسرت‌های یکی از برنامه‌های مفرح و شادی‌بخشی هستند که به‌شدت مورد استقبال عموم مردم به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار واقع می‌شوند. طبیعتا کنسرت‌ها یا همان اجراهای صحنه‌ای موسیقی به دلیل ماهیت هیجان‌انگیز و شادی‌زایی که دارند همواره یکی از فعالیت‌های چالش‌برانگیز فرهنگی به‌شمار می‌روند و در برخی از دوره‌ها بنا بر نگاهی که از سوی دولتمردان به آن می‌شود با محدودیت‌ها و تهدیدهایی مواجه می‌شوند. این در حالی است که جامعه بحران‌زده امروز که از سویی با ویروس مرموز و کشنده‌ای چون کرونا و از سوی دیگر با تورم و گرانی‌های سرسام‌آور مواجه است، موسیقی به‌ویژه اجراهای صحنه‌ای می‌تواند حال خوبی به آن تزریق کند.

بنابراین در چنین شرایطی امید می‌رود که این گونه برنامه‌ها در اولویت مسوولان فرهنگی قرار بگیرد تا اندکی از خستگی‌های روانی جامعه کاسته شود. از همین رو، متولیان امر در ماه‌های اخیر تلاش کردند به‌منظور تزریق امید و نشاط به جامعه، مجوزهای متعددی برای اجرای کنسرت در سراسر کشور صادر شود و تقریبا همه کنسرت‌های مجوزدار در نقاط مختلف با کمترین حاشیه یا محدودیتی به روی صحنه رفتند و لحظات شادی را برای مردم رقم زدند.

همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه با اعمال سخت‌گیری‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز کنسرت در برخی از استان‌ها، تعدادی از گروه‌های موسیقی و خواننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به وضع موجود و برخورد سلیقه‌ای این مدیران واکنش نشان دادند و مدعی شدند که دیگر در زادگاه خود یا فلان شهر به‌دلیل سختگیری‌های موجود به روی صحنه نمی‌روند. بی‌شک بروز و ظهور چنین رفتارهایی موجب سرگردانی اهالی موسیقی و نارضایتی مخاطبان این هنر در اقصی نقاط کشور خواهد شد.

در این میان، لغو دو کنسرت مجوزدار در اهواز در دو سه روز اخیر موجب راه‌افتادن موجی در شبکه‌های اجتماعی علیه این تصمیم سلیقه‌ای شد. کنسرت سیروان خسروی یکی از این برنامه‌های لغو شده است. این در حالی است که کنسرت او مجوز برگزاری را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان داشت اما با مصوبه شورای تامین اهواز لغو شد. طبق این مجوز قرار بود کنسرت این خواننده پاپ سه روز پایانی تیرماه در سینما هلال برگزار شود که سه نوبت روز چهارشنبه ۲۹ تیر روی صحنه رفت اما شورای تامین به دلایلی مجوز دو روز دیگر را لغو کرد.

این کار موجب شد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اقدام عناصر خودسر در بر هم زدن آرامش مردم معترض شوند و سیروان خسروی هم اعتراض خود را با انتشار یک پست و انتقاد شدید از نادیده گرفتن قانون نشان داد. در این میان، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این مساله ورود کرد و گفت: در استان‌ها در حوزه موسیقی یا سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری، شورای تامین استان تصمیم می‌گیرد که در آن نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی عضو هستند و شورای تامین استان باید اعلام کند که آیا می‌تواند امنیت کنسرت یا نمایش را فراهم کند یا خیر. ممکن است شورای تامین استان اعلام کند نیروهایش به دلیل همزمانی رویدادها نمی‌تواند امنیت برگزاری کنسرت یا برنامه هنری را تامین کند و ما هم نمی‌توانیم زور و فشار بیاوریم این کنسرت برگزار شود.

محمود سالاری در ادامه با بیان اینکه شورای تامین یک دلیل قانونی و عقلانی مطرح می‌کند که همزمان نمی‌تواند امنیت دو منطقه (به‌عنوان مثال برگزاری دو برنامه) را تامین کند یا هر دلیل دیگری که شورای تامین مطرح کند، به هر حال در استان‌ها، نظر این شورای بر نظر ما ارجح است، افزود: ما در تهران مجوز عمومی یک اثر را صادر می‌کنیم، برای مثال اعلام می‌شود که برگزاری کنسرت خواننده‌ای یا انتشار اثر او در تمام کشور بلامانع است اما اینکه آن خواننده در چه استانی بتواند برنامه‌اش را اجرا کند باید از شورای تامین آن استان مجوز بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه گاهی اوقات بداخلاقی‌هایی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری کنسرت‌های موسیقی رخ می‌دهد، یادآور شد: بعضی از کنسرت‌های موسیقی ابتدا بدون دریافت مجوزهای لازم اقدام به تبلیغ می‌کنند و بعد شورای تامین را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهند که طبیعتا شورای فرهنگ عمومی یک استان ممکن است زیر بار این فشارها نرود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به حواشی لغو کنسرت‌های اخیر در اهواز گفت: در مساله لغو کنسرت‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها، صدور مجوز کنسرت مبتنی بر قانون و با در نظر گرفتن ملاحظات و موافقت کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط صورت می‌گیرد و ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها مجوز را پس از اخذ موافقت سایر دستگاه‌های مربوطه صادر می‌کنند.

به گفته سید محمد هاشمی، در برگزاری کنسرت‌ها رعایت کلیه شئونات اسلامی و قانونی از ملزومات صدور مجوز بوده و حتی ملاحظات محلی از جمله در نظر گرفتن مکان برگزاری کنسرت از نظر ترافیک و سایر مسائل مشابه که از سوی سایر دستگاه‌های مرتبط بررسی و قبل از صدور مجوز اعلام نظر می‌شود، در صدور مجوز لحاظ می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه قبل از صدور مجوز ملاحظات خود را مد نظر گرفته و سپس اعلام موافقت کنند.

وی در ادامه با اشاره به روند برگزاری کنسرت اخیر در شهر اهواز تاکید کرد: در مورد برگزاری کنسرت در شهر اهواز نیز روند مذکور قانونی طی شده و درصورت بروز مسائل جدید انتظار می‌رود کلیه دستگاه‌ها با هماهنگی، به‌صورت شفاف موضوع را با مردم درمیان بگذارند.

معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به ملاحظه شورای تامین استان مبنی بر تغییر محل برگزاری کنسرت، در صورت آمادگی و امکان برگزارکننده کنسرت در محل جدید و همچنین تغییر نظر و اعلام موافقت نهادهای ذی‌ربط، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آمادگی کامل را برای همکاری و مشارکت دارد.

هاشمی در پایان یادآور شد: همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم، رعایت شئونات اسلامی و قانونی خط قرمز تصمیم‌گیران در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بنابراین انتظار می‌رود زمانی که مجوزی مبتنی بر قانون صادر می‌شود، همه نهادها از آن حمایت کنند و به نشاط اجتماعی و تضییع نشدن حقوق عمومی توجه داشته باشند.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص تاکید کرد: اینکه عده‌ای بخواهند با قانون‌شکنی و با ادعای انقلابی‌گری در جامعه دوقطبی ایجاد کنند پذیرفتنی نبوده و باید با آنان برخورد شود.

جلال رشیدی‌کوچی با اشاره به ممانعت عده‌ای از برگزاری کنسرت در اهواز به ایسنا گفت: به‌طور کلی زمانی که متولی امر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز برگزاری کنسرت را صادر می‌کند؛ یعنی این مجوز همراه است با هماهنگی لازم با فرماندار استان و ائمه جمعه و اگر شرایط حساس باشد تائید شورای تامین استان نیز گرفته می‌شود؛ یعنی تمام این مراحل طی می‌شود و بعد مجوز برگزاری کنسرت داده می‌شود. پس زمانی که مجوز صادر شده یعنی تمام هماهنگی‌های لازم به‌عمل آمده است.

به گفته وی، اینکه بعد از صدور مجوز شاهد لغو کنسرت باشیم تبعات بدی به همراه دارد. اینکه عده معدودی بخواهند قانون‌شکنی کرده و با داد و فریاد و چماق کشیدن جلوی اجرای یک کنسرت را که فرایند قانونی آن طی شده است، بگیرند، در نظام جمهوری اسلامی معنایی ندارد. بدتر اینکه این افراد این رفتار را به اسم اسلام و دین و انقلاب انجام دهند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این رفتارها مطمئنا نتیجه عکس به‌دنبال دارد. این رفتارها از سوی هیچ گروهی پذیرفته شده نیست. اگر واقعا عده‌ای تحت عناوین مختلف سعی کرده باشند که در جامعه دوقطبی ایجاد کنند و با سرو صدا و چماق‌کشی قصد ممانعت از اجرای کنسرت را داشته‌اند، باید موضوع با جدیت بررسی شود. اگر مداحی پخش کرده باشند که عذر بدتر از گناه است؛ چراکه هر چیزی در نظام جمهوری اسلامی جایگاه خود را دارد.

رشیدی در پایان تاکید کرد: موسیقی جایگاه خود را دارد و مداحی و عزاداری برای اهل بیت نیز جایگاه خود را دارد و هیچ‌کدام نباید نافی یکدیگر باشد. این رفتارها نادرست است که باید قطعا با آن برخورد شود. باید در برابر این رفتارهای غیرقانونی ایستاد وگرنه این رفتارها در سطح جامعه افزایش پیدا می‌کند و فرایند قانونی برای اجرای هر برنامه‌ای تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به لغو کنسرت‌های اخیر در اهواز، ایستادگی وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی پای مجوز خود برای برگزاری کنسرت در اهواز را ستود و گفت: این اقدام ستودنی ا‌ست. برخورد سلیقه‌ای به‌ویژه در استان‌ها ناپسند است.

مجتبی توانگر در ادامه با بیان اینکه صدور مجوز برای رویدادهای فرهنگی هنری مثل کنسرت یا اکران فیلم از اختیارات قانونی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کلیه دستگاه‌ها به‌ویژه استان‌ها باید از آن تبعیت کنند.

در پایان یادآوری می‌شود، لغو کنسرت‌ها همواره در همه دولت‌ها واکنش‌برانگیز بوده و پای مسوولان را به موضوع باز کرده، امید می‌رود با ایجاد هم‌افزایی لازم میان دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی دیگر شاهد بروز چنین رفتارهایی از سوی شورای تامین استان‌ها نباشیم؛ چراکه اجرای کنسرت برای نشاط‌بخشی به جامعه امروز امری ضروری و لازم است.


نام:
ایمیل:
* نظر: