bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۶ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کریم جعفری: این روزها سطح اختلافات سیاسی در سطح جهان به شکل غیرقابل باوری افزایش پیدا کرده است. جهان به سمت بلوک‌بندی‌های جدید با تکیه بر مناسبات، خواسته‌ها و مسائل پیش‌ روی کشورها در حال حرکت است. هر کشوری تلاش دارد تا محاسبه کند

کریم جعفری

این روزها سطح اختلافات سیاسی در سطح جهان به شکل غیرقابل باوری افزایش پیدا کرده است. جهان به سمت بلوک‌بندی‌های جدید با تکیه بر مناسبات، خواسته‌ها و مسائل پیش‌ روی کشورها در حال حرکت است. هر کشوری تلاش دارد تا محاسبه کند که چه‌چیزی به‌نفعش است و چه‌چیزی به ضررش، تقریبا حتی کشورهای افریقایی نیز که در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان جایگاه ندارند امروز در حال حساب و کتاب هستند، اما موضوع جالب آن است که کشورهای اروپایی هیچ حساب و کتابی ندارند و هر چه که امریکا گفت، چشم‌بسته و بدون هیچ مشکلی می‌پذیرند. این روابط میان رژیم صهیونیستی و روسیه نیز در حال قالب‌گیری در یک سطح جدید از تعاملات است. در حالی که در طول سال‌های گذشته بسیاری در همین کشور ما اینگونه تحلیل می‌کردند که روسیه و رژیم صهیونیستی شرکای راهبردی هستند که کسی نمی‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند، اما امروز شاهد آن هستیم که میان مسکو و تل‌آویو اختلافات چنان شدید شده که صهیونیست‌ها در فکر سازماندهی جدید سیاست خارجی خود در قبال کرملین هستند. این یعنی آنکه ما با بحران‌های جدیدی میان این رژیم و روسیه دست به گریبان هستیم. در حقیقت، آنچه که باعث شده بود تا روس‌ها در طول دو دهه گذشته به رژیم صهیونیستی اعتماد کرده، این رژیم را تحویل گرفته و روابط خود را با سران آن حتی شخصی کنند به‌دلیل وجود یک نیاز در مسکو و سوءاستفاده صهیونیست‌ها از این نیاز بود. اما حالا این نیاز وجود ندارد و به‌نظر هم می‌رسد که روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سران رژیم اسرائیل در این دو دهه کلا آن‌ها را سر کار گذاشته‌اند. در حقیقت، روس‌ها می‌خواستند روابطی بلافصل با امریکا داشته باشند و با واشنگتن مذاکرات راهبردی سطح بالا برگزار کنند، چون امریکایی‌ها تن به این خواسته نمی‌دادند (چون فکر می‌کردند نظام تک‌قطبی است و روس‌ها باید حرف آن‌ها را گوش کنند) صهیونیست‌ها مدام بهره‌برداری کرده و می‌گفتند ما امریکا را راضی می‌کنیم، وعده‌ای که هیچ‌وقت محقق نشد. حالا پس از دو دهه و با شروع جنگ اوکراین، روس‌ها از این مساله احساس بی‌نیازی مطلق می‌کنند؛ چراکه گلوله میان مسکو و واشنگتن میانجی‌گری می‌کند. این امر در کنار همراهی تمام و کمال صهیونیست‌ها با امریکا در همه موضوعات جنگ اوکراین و بی‌توجهی آن‌ها به خواسته‌های روس‌ها در سوریه (که هنوز هم به خاری در گلو می‌ماند) بالاخره حلقه زنجیر در ظاهر قدرتمند و در واقع سست ارتباطی میان دو طرف را گسست و امروز شاهد بروز سطح جدیدی از تعاملات میان صهیونیست‌ها و روس‌ها هستیم، سطحی که در تل‌آویو با تعجب به آن نگاه می‌کنند؛ چراکه همیشه فکر می‌کنند در مسکو جای پایشان چنان محکم است که هیچ یک از سران کرملین جرات برداشتن گامی اشتباهی را نخواهد داشت.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از افزایش تحرکات ضداسرائیلی کرملین خبر می‌دهند. روزنامه جروزالم پست در مطلبی با اشاره به تداوم اقدامات ضداسرائیلی روسیه نوشته که مقامات این کشور در نامه‌هایی خطاب به موسسه‌های اسرائیلییهودی فعال در خاک روسیه از آن‌ها خواسته‌اند تا در مورد فعالیت‌های خود توضیح دهند.

به نوشته این روزنامه، آنچه در این نامه‌ها آمده، درست مانند اقدامات روس‌ها پیش از تعطیل کردن آژانس یهود در خاک روسیه بوده است. این نامه‌ها که از وزارت دادگستری روسیه ارسال شده، باعث ترس و وحشت صهیونیست‌ها شده است. در تل‌آویو بسیاری بر این باور هستند که این اقدامات کرملین، در راستای تقویت پیوندها با تهران است.

با این حال برخی دیگر بر این باور هستند که این اقدامات در واقع پاسخی به حضور و فعالیت گسترده دستگاه‌های نظامی، امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی در حمایت بی‌چون و چرا از کی‌یف و رئیس‌جمهور یهودی آن است که شهروند «اسرائیل» نیز به‌شمار می‌رود. با توجه به حضور صدها هزار روس‌تبار در فلسطین اشغالی، باید دید اثرات این اقدام‌ها و رفتارهای سران روسیه چه نتایجی در پی خواهد داشت.

این در حالی است که به‌دنبال ارائه دادخواست انحلال «آژانس یهود» توسط وزارت دادگستری روسیه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت موقت رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این رژیم دستور داد که یک «بسته اقدامات» علیه مسکو تهیه کند تا در صورت بسته شدن دفتر آژانس یهود در مسکو علیه روسیه اتخاذ شود. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که لاپید این دستور را در جریان نشست به سه تن از کارمندان وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی داده است.

در همین حال، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت که زئیو الکین، وزیر مسکن دولت رژیم صهیونیستی در نشست یکشنبه لاپید و اعضای کابینه درباره موضوع آژانس یهود پیشنهاد داد که درصورت بستن دفتر این آژانس در مسکو، صهیونیست‌ها به مرکز فرهنگی روسیه در تل‌آویو آسیب وارد کرده و اقداماتی را علیه آن اتخاذ کنند.

این روزنامه به نقل از مقامات حاضر در این نشست نوشت: در این جلسه صحبت از اقدامات متقابلی بود که اسرائیل می‌تواند در صورت اجرای تهدید روسیه مبنی بر بستن دفاتر آژانس مهاجرت یهودیان (سخنوت) اتخاذ کند، آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و زئیو الکین، وزیر ساخت‌وساز و مسکن اسرائیل موضع سختی اتخاذ کردند و الکین پیشنهاد آسیب رساندن به مرکز فرهنگی روسیه در خیابان «جیولا» در تل‌آویو را داد.

یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از یک مقام صهیونیست دیگر نوشت که«اگر موضوع بستن دفتر آژانس یهود اجرایی شود، باید در این صورت سفیر اسرائیل در مسکو را فراخواند، ما درگیر یک نبرد هستیم. بستن آژانس تحت پوشش قانونی، یک موضوع سیاسی است و ما در قبال آن سکوت نخواهیم کرد».

هر چند روس‌ها می‌گویند که این آژانس در طول سال‌های گذشته نه فقط یهودیان روسیه، بلکه بسیاری از دانشمندان و مغزهای متفکر و به زبان ساده‌تر، گروه‌های نخبه روس را نیز با پیشنهادات مالی هنگفت و چشم‌گیر به سرزمین‌های اشغالی برده و به این ترتیب روسیه را دچار نوعی «فقر هوشی» کرده‌اند. با این حال برخی دیگر بر این باور هستند که آژانس یهود، پوششی برای جاسوسی از روس‌ها بوده و این مساله مقامات کرملین را به‌شدت آشفته کرده است!.


نام:
ایمیل:
* نظر: