bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
گفت‌وگوی بامداد جنوب با مدیر روابط عمومی شرکت پالایش گاز فجر جم درباره کتاب:
الهام بهروزی: استان بوشهر با وجود اینکه عنوان پایتخت انرژی کشور را یدک می‌کشد؛ اما همچنان عنوان «محروم» بر آن خوش نشسته است؛ عنوانی که زیبنده این استان ثروتمند نیست، چراکه این منطقه در گستره خود منابع طیبعی وافر و صنایع بزرگ نفت و گازی را جای داده است که هر کدام از این منابع سهم بسزایی را در محرومیت‌زدایی از این منطقه می‌توانند ایفا کنند.

الهام بهروزی

استان بوشهر با وجود اینکه عنوان پایتخت انرژی کشور را یدک می‌کشد؛ اما همچنان عنوان «محروم» بر آن خوش نشسته است؛ عنوانی که زیبنده این استان ثروتمند نیست، چراکه این منطقه در گستره خود منابع طیبعی وافر و صنایع بزرگ نفت و گازی را جای داده است که هر کدام از این منابع سهم بسزایی را در محرومیت‌زدایی از این منطقه می‌توانند ایفا کنند. از همین روی است که همگان انتظار دارند صنایعی که در شهرهای عسلویه، جم، کنگان و دیر مستقر هستند، با استفاده از اختیارات خود در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی بایستی در زدودن چهره فقر و محرومیت از استان گام‌های جدی و موثری بردارند.

اگر از صنایع مستقر در عسلویه که بیشتر آن‌ها در آلودگی آب و هوا منطقه جنوب استان نقش زیادی دارند، عبور کنیم، به جم دیگر شهر صنعتی استان می‌رسیم که در خود شرکت پالایش گاز فجر جم را که به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز کشور شناخته می‌شود، جای داده است. در این پالایشگاه بیش از 2500 نیرو در بخش اداری و کارگری مشغول به فعالیت هستند که 75 درصد آن را نیروهای بومی تشکیل می‌دهد.

این پالایشگاه از بدو تاسیس تا کنون در کنار تصفیه، ذخیره و تولید گاز، در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی و پویاسازی جامعه محلی و پیرامونی خود نقش پررنگی را ایفا کرده است تا جایی در دو سال اخی، رقمی نزدیک به 500 میلیارد تومان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی که بیشتر مربوط به حوزه‌های بهداشت و درمان، محیط زیست و آموزش می‌شود، هزینه کرده است. نکته جالب اینکه در کنار این حوزه‌های مهم و حساس که در حقیقت نبض زندگی جامعه امروز را در اختیار گرفته است، از بحث کتاب و کتابخوانی و حمایت از نشریات مکتوب استان غفلت نورزیده است. این در حالی است که در دولت روحانی، بخشنامه‌ای از سوی وزیر نفت دال بر محدود شدن بودجه فرهنگی صنایع کوچک و بزرگ نفت و گازی صادر و اجرایی شد که این اتفاق موجب به محاق رفتن سایر فعالیت‌های فرهنگی نظیر فعالیت‌های کتابخوانی و نشست‌ها و برنامه‌های هنری شد.

البته در این میان، برخی از صنایع از جمله شرکت پالایش گاز فجر جم تلاش کرد تا از اعتباراتی که در ردیف مسوولیت‌های اجتماعی تعریف شده بود، بخشی را به حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب اختصاص بدهد. بی‌شک حضور و نمود کتاب در محیط‌های زمخت و طاقت‌فرسای صنعتی می‌تواند در لطافت محیط و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تنش‌های فکری بسیار کارامد ظاهر شود؛ چراکه عوامل بسیاری مثل دوری از خانواده و زادگاه، سختی کار و... در چنین محیط‌هایی دست به دست هم می‌دهد که روان کارکنان و کارگران را به چالش بکشد و فضا را برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مهیا سازد. در این میان، اعتیاد یکی از آسیب‌هایی است که همواره در محیط‌های صنعتی در مقایسه با دیگر محیط‌ها نمود پررنگ‌تری دارد. بی‌شک ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌تواند نقش شگرفی را در کاهش این آسیب در چنین محیطی بازی کند.

از دید کارشناسان حوزه کتاب، مهم‌ترین نقش کتاب و کتابخوانی، ارتقای سطح بینش، علم، آگاهی و بصیرت است؛ چراکه با کتاب می‌توان به بسیاری از نقطه‌های تاریک زندگی اجتماعی و علمی پی برد. از این‌رو، صنایع عظیم گازی و نفتی در منطقه جنوب استان برای حفظ سلامت جامعه اداری و کارگری خود می‌توانند با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام استواری را بردارند که خوشبختانه شرکت پالایش گاز فجر جم با نگاه جدی به کتاب در چند سال اخیر تلاش کرده تا فضای مناسبی را در فضای اداری خود برای مانوس کردن کارکنان با کتاب ایجاد کند.

در این باره مدیر روابط عمومی شرکت پالایش گاز فجر جم در حاشیه تور رسانه‌ای این شرکت که جمعه 28 مردادماه برگزار شد، به بامداد جنوب گفت: شرکت پالایش گاز فجر جم با توجه به نقش کلیدی کتاب در آگاهی‌بخشی و ارتقای سواد جامعه و همچنین تلطیف کردن فضای کاری و فکری، همواره درصدد این است که با اجرایی کردن طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه، فرهنگ کتابخوانی را میان کارکنان خود اشاعه دهد.

سیدمهدی احمدی در ادامه به برخی از طرح‌های اجرایی‌شده در حوزه کتابخوانی در مجموعه متبوع خود اشاره و تصریح کرد: در این سال‌ها طرح‌های متفاوتی را در حوزه کتاب طراحی و اجرایی کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به جانمایی استند کتاب در سالن‌ها و راهروهای شرکت پالایش گاز فجر جم اشاره کرد که کتاب‌های متفاوتی را با موضوعات مختلفی در استندها قرار می‌دهیم و هر ماه این کتاب‌ها به‌روز رسانی می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر دو کتابخانه در شرکت پالایش گاز فجر جم وجود دارد که یکی از آن‌ها کتابخانه عمومی است ولی هر دو کتابخانه به‌روز هستند و منابع معتبری را در حوزه‌های مختلفی در قفسه‌های خود جای داده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پالایش گاز فجر جم ادامه داد: حمایت این شرکت از تولید اثر و نویسندگان بومی در سال‌های اخیر، دیگر برنامه‌ای است که به‌منظور پویاسازی حوزه کتاب اجرایی شده. در این راستا، در سال جاری شرکت پالایش گاز فجر جم از تولید چهار اثر حمایت کرده که شامل کتب آیینی، ادبی و حماسی می‌شوند.

احمدی در ادامه به فعال‌سازی اپلیکشن‌ها و نرم‌افزارهای کتابخوانی در فضای مجازی برای کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم اشاره کرد و افزود: امسال به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه و تسهیل دسترسی کارکنان این شرکت، برای هر کدام از آن‌ها اشتراک یکساله نرم‌افزار «طاقچه» گرفته‌ایم که از طریق این برنامه، به‌راحتی به 2500 کتاب معتبر و به‌روز جهان و ایران دسترسی خواهند داشت. در کنار این، در بازه‌های زمانی مشخصی در طول سال، بن کتاب به کارکنان شرکت ارائه می‌شود، چون بر این باور هستیم که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اقدامات مفیدی است که به سرزندگی محیط کاری و شادابی و به‌روز شدن اطلاعات افراد منجر می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت پالایش گاز فجر جم همچنین برگزاری نمایشگاه‌های فصلی کتاب را دیگر مسیری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این محیط صنعتی دانست و گفت: در حال حاضر یک نمایشگاه کتاب با حضور ناشران معتبر کشوری در فرهنگسرای واقع در شهرک توحید جم با تخفیف ویژه برای کارکنان صنایع و مردم بومی در حال برگزاری است. در این نمایشگاه کتاب‌هایی در حوزه مختلف عرضه شده که پاسخگوی ذائقه تمام گروه‌های سنی است؛ از کودک گرفته تا بزرگسال.

احمدی در بخش دیگری از توضیحات خود تاکید کرد: با وجود اینکه در دولت گذشته، بودجه‌های فرهنگی صنایع محدود شد اما این شرکت تلاش کرد تا در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود در کنار رسیدگی به حوزه‌های بهداشت و درمان و آموزش، از مبحث کتاب دور نماند و تا جای ممکن تلاش کردیم که برنامه‌ها و فعالیت‌های کتابخوانی را در این منطقه برگزار و حمایت کنیم.

وی همچنین در پایان به حمایت شرکت پالایش گاز فجر جم از نشریات مکتوب محلی استان اشاره و تصریح کرد: هرچند طبق مصوبه وزارت نفت که در دولت قبل اجرایی شد، ما اجازه خرید اشتراک از نشریات را نداریم؛ اما امیدواریم که در دولت مردمی رئیسی کم کم دست ما برای خرید اشتراک از نشریات استانی باز شود و بدین شکل حمایت خود را از نشریات مکتوب استانی بیشتر کنیم. هرچند در حال حاضر هم درصدد هستیم که آگهی‌های شرکت را عادلانه میان روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های استانی تقسیم کنیم.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، شرکت پالایش گاز فجر جم در پایان به خبرنگاران حاضر در تور رسانه‌ای این شرکت که با همکاری استانداری بوشهر برگزار شد، بن خرید کتاب هدیه داد؛ هدیه‌ای که می‌توان به رسم خوشایندی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان جامعه خبرنگاری استان منجر شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: