bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
مرد پرتغالی در مسیر ایران؛
در شرایطی که هنوز این خبر به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشده، اما رسانه‌های جهان نسبت به بازگشت احتمالی کارلوس کی‌روش واکنش نشان داده‌اند. در ایران نیز رسانه‌ها، کی‌روش را سرمربی جدید تیم ملی کشورمان می‌دانند ولی مساله اصلی این است که آیا این بازگشت به سود فوتبال ایران است یا خیر؟!.

علی پورتنگستانی: در شرایطی که هنوز این خبر به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشده، اما رسانه‌های جهان نسبت به بازگشت احتمالی کارلوس کی‌روش واکنش نشان داده‌اند. در ایران نیز رسانه‌ها، کی‌روش را سرمربی جدید تیم ملی کشورمان می‌دانند ولی مساله اصلی این است که آیا این بازگشت به سود فوتبال ایران است یا خیر؟!.

كارلوس كی‌روش که یکی از باسابقه‌ترین مربیان روی نیمکت ایران با حضوری هشت‌ساله و تجربه صعود به دو جهانی محسوب می‌شود، در آستانه بازگشت دوباره به فوتبال ایران قرار دارد.

در حالی اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در اقدامی هماهنگ حاضر نشدند کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره جزئیات جلسه اضطراری در فدراسیون فوتبال را بدهند، اما به‌نظر می‌رسد کار استخدام كارلوس كی‌روش، سرمربی پرتغالی برای جانشینی دراگان اسکوچیچ تمام شده باشد. اسکوچیچ که جانشین مارک ویلموتس سرمربی ناموفق بلژیکی شده و در دوره حضورش در تیم ملی ایران روند موفقی را تا صعود به جام‌جهانی قطر طی کرده بود با وجود برنامه‌های قبلی و توافق برای حضور در جام‌جهانی جای خود را به كارلوس كی‌روش خواهد داد. مربی پرتغالی که مهدی تاج حضورش روی نیمکت ایران را به‌عنوان یکی از وعده‌های خود ذکر کرده و در روزهای گذشته با وی به توافق رسیده است.

ظاهرا در جلسه روز گذشته هیات‌رئیسه توافق کامل انجام شده و اختیار به تاج داده شده تا او برای مذاکره با کی‌روش کارهای نهایی را انجام دهد و این مربی برای سومین حضور متوالی با تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی به تهران سفر کند و تیم را برای انجام دو مسابقه دوستانه برابر اروگوئه و سنگال به اتریش ببرد. اما اجازه بدهید سه چالش‌ مهم کارلوس درصورت بازگشت به لیگ ایران را با هم مرور کنیم.

مساله کمبود زمان

کارلوس کی‌روش طی دوران حضورش در ایران همیشه روی برگزاری مسابقات متعدد دوستانه به‌خصوص در آستانه تورنمنت‌های بزرگ تاکید زیادی داشت. اگرچه بعضا منتقدان در مورد سطح کیفی رقبای تدارکاتی تیم ملی حرف‌هایی برای گفتن داشتند، اما به‌هر حال شمار این بازی‌ها بسیار زیاد بود. تیم ملی قبل از جام‌جهانی برزیل، ۹ بازی تدارکاتی (شامل چهار بازی انتخابی جام ملت‌های آسیا) برگزار کرد و پیش از جام‌جهانی روسیه نیز با انجام ۱۰ بازی دوستانه رکورد برگزاری دیدار تدارکاتی پیش از ادوار مختلف جام‌جهانی را شکست. حالا در چنین شرایطی کی‌روش اگر همین امروز هم به ایران بیاید، نهایتا ۷۰ روز زمان و ۲ بازی دوستانه خواهیم داشت؛ آنچه دیوار حاشا را برای مرد پرتغالی بلند می‌کند و او درصورت کسب نکردن نتایج لازم می‌تواند بهانه کمبود زمان و تدارکات ناکافی را بگیرد. کاش به او بگویند که اگر قرار است بیاید، همین حالا تمام این شرایط را باید درنظر بگیرد.

مساله شجاع خلیل‌زاده

طبیعتا حضور مدافعان مطمئن و هماهنگ در قلب خط دفاعی برای هر تیمی یک ضرورت بزرگ است. کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران با چهار دفاع و در نتیجه ۲ مدافع میانی بازی می‌کرد این سیستم در دوران دراگان اسکوچیچ نیز ادامه پیدا کرده است. نفر مشترک هر ۲ مربی محمدحسین کنعانی‌زادگان است که اصلا برای نخستین‌بار خود کی‌روش او را به تیم ملی دعوت کرد، اما در مورد نفر دیگر اختلاف شدیدی بین ۲ مربی وجود دارد. اسکو سبک بازی شجاع خلیل‌زاده را می‌پسندد؛ بازیکنی که در دوران کی‌روش احتمالا به‌دلیل یکی از مصاحبه‌هایش در لیست سیاه قرار گرفته بود و هرگز دعوت نمی‌شد. پس از اینکه دراگان، شجاع را دعوت کرد و حتی چند دقیقه هم بازوبند کاپیتانی تیم ملی به او رسید، این بازیکن با خیال راحت چند مصاحبه تند و مفصل دیگر علیه کی‌روش انجام داد. حالا اگر کارلوس برگردد، سر یک دوراهی بزرگ قرار خواهد گرفت؛ اینکه قید همه این داستان‌ها را بزند و از شجاع که در این مدت هماهنگی خوبی با کنعانی پیدا کرده در خط دفاعی استفاده کند یا او را خط بزند و دنبال یک مدافع جدید برود. این یک ریسک بسیار بزرگ در آستانه جام‌جهانی است، اما با شناختی هم که از روحیه کی‌روش داریم، او چندان اهل بخشش و فراموش کردن گذشته نیست.

مساله سردار آزمون

در نهایت می‌رسیم به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی دراگان اسکوچیچ در تیم ملی؛ ستاره‌ای که در واقع قطب مخالف کی‌روش را رهبری می‌کند. صد البته سردار در دوران حضور مربی پرتغالی هم مورد توجه او بود؛ تا جایی که بعد از ارائه نمایش‌های ضعیف در جام‌جهانی وقتی تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت و از تیم ملی خداحافظی کرد، کی‌روش برخلاف رسم معمولش او را کنار نگذاشت و به تیم ملی برگرداند. در این مدت اما سردار به‌شدت از اسکوچیچ حمایت کرده و بنا به تعبیر خودش برکناری او را «نامردی» دانسته است. در نتیجه اگر قرار باشد کی‌روش برگردد، او هم به بخشی از این جفاکاری تبدیل خواهد شد. اینکه درصورت حضور احتمالی کارلوس واکنش او به بزرگ‌ترین متحد اسکوچیچ چه خواهد بود یا اینکه اصلا رابطه سردار با کارلوس دوباره جوش می‌خورد یا نه، یک چالش بزرگ برای مرد پرتغالی خواهد بود.

ماهیانه ۵۰هزار یورو تا جام‌جهانی

بر اساس خبرهای رسیده قرارداد کی‌روش و تیم ملی فوتبال به‌صورت ماهانه و تا پایان جام‌جهانی است. با توجه به توافق تاج و سرمربی پرتغالی، کی‌روش فعلا با یک قرارداد چهارماهه و پایان بازی‌های تیم ملی در قطر روی نیمکت ایران می‌نشیند.

گفته می‌شود کی‌روش بر اساس این قرارداد، ماهانه ۵۰ هزار یورو دریافت خواهد کرد. پس از بازگشت تیم ملی از جام‌جهانی، درباره ادامه همکاری کی‌روش و تیم ملی فوتبال تصمیم‌گیری خواهد شد و با بررسی عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی و نظرات طرفین، تصمیم به تمدید یا قطع همکاری گرفته خواهد شد. در صورت توافق کی‌روش و فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی، سرمربی پرتغالی در جام ملت های ۲۰۲۳ نیز تیم ملی را هدایت خواهد کرد.

اردوی جدید تیم ملی فوتبال در حالی قرار است از ۲۰ شهریور با حضور بازیکنان داخلی در تهران آغاز شود که فدراسیون فوتبال در حال فراهم کردن مقدمات حضور این مربی در تهران است. از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که کی‌روش تا آخر هفته به تهران می‌آید تا علاوه بر برگزاری مراسم معارفه، کارش را در تیم ملی فوتبال به‌صورت رسمی آغاز کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: