bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
قوانین من‌درآوردی مدیریت بانک در مورد پرداخت وام؛
حسین قاسمی: دو هفته پیش گزارشی در مورد شرایط اخذ وام از بانک ملی در این صفحه نوشتیم؛ هر چند طبق معمول انتظار نداشتیم که گوش شنوایی باشد و در سطح مدیران استانی کسی بخواهد گوش مدیرکل بانک ملی را پیچانده و به او یادآور شود

حسین قاسمی

دو هفته پیش گزارشی در مورد شرایط اخذ وام از بانک ملی در این صفحه نوشتیم؛ هر چند طبق معمول انتظار نداشتیم که گوش شنوایی باشد و در سطح مدیران استانی کسی بخواهد گوش مدیرکل بانک ملی را پیچانده و به او یادآور شود که پولی که در بانک است ارث پدری او نیست و سپرده خود مردم است که باید به آن‌ها وام داده شود تا مشکلات آن‌ها حل شود، اما ما به‌عنوان رسانه آنقدر می‌نویسیم تا بالاخره گوش شنوایی پیدا شود، یا مدیرکل بانک را عوض کرده و یک فرد با صلاحیت که درکش نسبت به شرایط اقتصادی کشور، مشکلات مردم و بحران‌های اجتماعی بالا باشد را جای او بگذارند یا اینکه به وی بفهمانند که نمی‌تواند از خودش قانون وضع کند.

در حالی‌که هیچ قانون ابلاغی از مدیریت بانک ملی کشور در مورد شرط سه ضامن که حقوق خود را از بانک ملی دریافت کند وجود ندارد، مدیریت بانک ملی بوشهر این قانون من‌درآوردی را از خودش وضع کرده تا خدمت‌رسانی به مردم سخت‌تر شده و آن‌ها هم از نظام بیزار شوند! مدیریت بانکی که حواشی بسیاری داشته، اما همچنان برای مردم تعیین‌تکلیف می‌کند، هنرش بیش از این نخواهد بود. البته روزنامه بامداد جنوب مسائل و موارد دیگری را در مورد مدیریت بانک ملی استان بوشهر می‌داند که در وقت مقتضی به آن اشاره خواهد کرد.

با این حال، متاسفانه شرایط من‌درآوری و قوانینی که از ذهن پر از اشکال مدیر بانک ملی استان بوشهر خارج شده و به همه شعبات استان هم ارسال شده، زندگی را بر مردم سخت کرده است. شهروندان بسیاری روزانه به شعب بانک ملی مراجعه کرده و خواستار دریافت وام هستند، اما وقتی با شرط سه ضامن کارمند که حقوق یکی از آن‌ها هم از بانک ملی پرداخت می‌شود، روبه‌رو می‌شوند چاره‌ای جز فحش و بد و بیراه به نظام و کشور و حکومت ندارند. آن‌ها که اطلاع ندارند چنین قوانین مسخره و مردم‌آزاری از ذهن مدیرکل بانک ملی استان بوشهر خارج شده و در هیچ جای کشور جاری و ساری نیست و ارتباطی هم با حکومت و دولت ندارد، اما فحشش را مقامات عالیه نظام می‌خورند.

دو هفته پیش در یکی از شعبات بانک ملی در شهر بوشهر یکی از شهروندان که پس از ماه‌ها سپرده‌گذاری دنبال دریافت 200 میلیون تومان وام بود، هنگامی که با قانون سه ضامن کارمند که یکی هم حقوق‌بگیر بانک ملی باشد روبه‌رو شده دعوایی بزرگ راه‌ انداخت که سروصدای آن تا خیابان هم آمد. این دعوا البته با حضور چند نفر از شعبه مرکزی به شکلی جمع شد، اما بدون شک بسیاری از مردم آبرودار هستند، کارمند بوده و شغل آبروداری دارند و نمی‌توانند به این شکل دعوا کنند، اما برخی از آن‌ها با مراجعه به رسانه‌ها از چنین مسائل و مواردی می‌نالند، اما گوش شنوایی وجود ندارد.

متاسفانه در حالی که بانک ملی استان بوشهر سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان از جیب مردم استان بر می‌دارد، در حوزه پرداخت تسهیلات به بخش تولید و اشتغال‌های کوچک بد عمل کرده و همه پول‌ها را به استان‌های دیگر می‌فرستد. اینکه این پول‌ها چگونه است به برخی‌ها می‌رسد، اما به عامه مردم نمی‌رسد خود یک سوال است و سوال دیگر آنکه چرا در استان و نهادهای نظارتی مانند استانداری کسی حاضر نیست به این کم‌کاری و بحران‌آفرینی رسیدگی کند؟.

آیا فقط مردم استان بوشهر مشکل دارند؟ آیا مردم استان بوشهر که مردمی آرام هستند و با صبوری مشکلات را پشت سر می‌گذارند باید اینگونه آزرده شوند؟ در سال‌های تحریم و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کرده و هر روز با یک بحران دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنیم، رفتارهای مدیرکل بانک ملی بوشهر در رنجاندن مردم و فراری دادن آن‌ها، آیا درست است؟ مگر دشمن‌تراشی و ناراضی کردن مردم از نظام، کار سختی است؟ چرا یک روز کسی فکر نمی‌کند که دشمن در داخل کشور است و دارد هر روز فاصله میان حکومت و مردم را بیشتر می‌کند؟ چرا کسی در استان و کشور نیست که بخواهد به این موضوع رسیدگی کند؟.

روزنامه بامداد جنوب بر حسب وظیفه ذاتی خود در این مورد باز هم خواهد نوشت و با مردم گفت‌وگو خواهد کرد. چند روز پیش یکی از شهروندان به روزنامه مراجعه کرد و در مورد مشکل خود گفت: «من میخواهم وام صد میلیونی برای اشتغال به‌کار بگیرم برادرم که ارتشی‌ست را به‌عنوان ضامن قبول نمی‌کنند. تازه گفته‌اند نیروهای انتظامی و ارتش و شهرداری به‌عنوان ضامن قبول نیست. آخر دیگر چه کسی هست؟ من ضامن معلم از کجا گیر بیاورم؟ بانک ملی اسم ملی را یدک میکشد ولی اینطوری که سخت گرفتند از بانک خصوصی هم بدتر است. خدایی انصاف نیست این همه به مردم سخت می‌گیرید والله فردی که میره کار خلاف میکنه خب همین سنگ‌اندازی‌ها و اذیت‌ها رو می‌بینه!».

در مورد مشکلاتی که پیش پای مردم گذاشته می‌شود، می‌توان مطالب و مسائل بسیاری را نوشت و این موضوع به درازا می‌کشد، اما اگر قرار است در این زمینه هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد کند و به هیچ جا هم پاسخگو نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. از استاندار بوشهر که در این مورد به‌نظر تلاش‌گر می‌رسد انتظار می‌رود که در این حوزه ورود کرده و از مدیرکل بانک توضیح بخواهد. اگر هم سردار محمدی‌زاده تقاضا کرد، ما حاضریم لیست تخلفات مدیرکل بانک را در اختیار وی قرار بدهیم شاید در مورد عوض کردن او و آوردن یک نیروی دلسوز، انقلابی، مردم‌دار و آشنا به مسائل روز که اقداماتش دشمن‌شاد کن نباشد، اقدامی عاجل کرد.

در پایان باید گفت که در این روزهای سخت، مردم نیاز به یاری‌گر دارند و کسی که باری از دوش آن‌ها بردارد نه کسی که این همه سنگ جلوی پای آن‌ها بیندازد.

نام:
ایمیل:
* نظر: