bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
توان خرید لوازم‌التحریر ایرانی هم نداریم؛
گلاره جلالی: شهریورماه برای پدر و مادرها با فرزندان تفاوت‌های بسیار دارد. کودکان و نوجوانان در اشتیاق رسیدن فصل مدرسه و فارغ از دنیای بزرگ‌سالی هستند، اما والدین در زیر هزینه تامین لوازم مدرسه و مایحتاج آنان کمرشان خمیده شده است.

گلاره جلالی

شهریورماه برای پدر و مادرها با فرزندان تفاوت‌های بسیار دارد. کودکان و نوجوانان در اشتیاق رسیدن فصل مدرسه و فارغ از دنیای بزرگ‌سالی هستند، اما والدین در زیر هزینه تامین لوازم مدرسه و مایحتاج آنان کمرشان خمیده شده است. مشکل آنان فقط گرانی در یک حوزه نیست، دغدغه آن‌ها شامل گرانی لباس فرم، کیف و کفش، لوازم‌التحریر و حتی سرویس مدرسه است.

در همین زمینه مدیر یک مدرسه به بامداد جنوب گفت: حدود پنج سال است که مدیر مدرسه دولتی هستم، ما برای ثبت‌نام از دانش آموزان مبلغ خاصی درخواست نمی‌کنیم و فقط هزینه کتاب‌های درسی و بیمه دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

محمودی با اشاره به سبک زندگی خانواده‌ها افزود: سختی مدارس دولتی بیشتر برای خانواده‌های کم‌توان است، مادران و پدرانی که کودکان پرتوقع دارند یا نگاه‌ آنان به تجملات همکلاسی‌هایشان است. ما نمی‌توانیم به خانواده‌ها بگوییم چه مارکی لوازم‌التحریر و وسایل برای فرزندانشان خریداری کنند و داستان از اینجا شروع می‌شود که دانش‌آموزانی که والدین کم درآمدی دارند از خانواده‌ها درخواست کالاهایی دارند که همکلاسی‌هایشان خریداری کرده‌اند. این در حالی است که درآمد پدرها یا مادرانی که سرپرست خانوار هستند کفاف نمی‌دهد.

این مدیر مدرسه در ادامه با تاکید به نقش خانواده‌ها توضیح داد: در حال حاضر با شرایطی مالی اکثریت بهتر است خانواده‌های پر‌درآمد برای مدرسه فرزندانشان لوازمی هم‌رده دیگر دانش‌آموزان خریداری و خرید لوازم مارک و گران‌قیمت را در حوزه‌های دیگر برای فرزندان خود جبران کنند.

در همین زمینه به سراغ برخی فروشندگان لوازم‌التحریر در بوشهر رفتیم تا وضعیت فروش و بازارشان را جویا شویم. یکی از فروشندگان در خصوص فروشش در این ایام به خبرنگار بامداد جنوب گفت: الان حدود سه سال است که قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا رفته به‌عنوان مثال یک بسته مداد که 10 هزار تومان بود، الان 70 هزار تومان شده است. عمدتا خانواده‌ها دیگر به شکل دانه‌ای خرید می‌کنند، اما قبلا با تعداد بیشتری مثلا برای یک سال خرید می‌کردند.

این فروشنده لوازم‌التحریر در پاسخ به این سوال که اغلب جنس‌های ایرانی است یا خارجی و خانواده‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند کدام یک را بخرند؟ گفت: جنس ایرانی نسبت به دو سه سال قبل در بازار زیاد شده است درحالی‌که قبلا خیلی کمتر بود و بیشتر لوازم‌التحریرها از چین می‌آمد. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد مشتری‌های ما ترجیح می‌دهند جنس ایرانی بگیرند و نزدیک به ۷۰ درصد افراد هم ترجیح می‌دهند جنس خارجی خریداری کنند.

وی درباره شرایط اغلب مشتریان برای خرید لوازم‌التحریر توضیح می‌دهد: بستگی دارد که والدین خرید کنند یا دانش‌آموز هم همراهشان باشد. اگر والدین باشند که ارزان‌ و معمولی را می‌خرند اما دانش آموزان بیشتر دنبال جنس‌های فانتزی هستند و اگر دفتر یا مدادی ظاهر زیبایی نداشته باشد دنبالش نمی‌آیند.

وی ادامه می‌دهد: البته برخی مدارس به والدین لیست خرید لوازم‌التحریر داده‌اند و نسبت به آن لیست از ما خرید می‌کنند. به‌طور مثال در آن لیست نوشته‌شده چهار دفتر مشق یا دو دفتر نقاشی. بعضی مواقع هم خریدها زیاد هم دلبخواه نیست و والدین نسبت به نیاز خرید می‌کنند.

بااین‌حال فروشنده دیگری که در منطقه بهمنی فعالیت می‌کند نظر متفاوتی دارد: این روزها والدین دانش آموزان بیشتر جنس ارزان میخرند و از جنسهای گران قیمت، فانتزی و لوکس استقبالی نمیشود. ضمن اینکه ما نسبت به دو سال پیش افزایش قیمت چهار تا پنج برابری داشتیم.

مادری که در حال خرید لوازم‌التحریر بود در همین مورد به خبرنگار بامداد جنوب گفت: امسال همه‌چیز آن‌قدر گران شده که از خیلی از نیازهای ضروری خانه زده‌ام تا بتوانم برای فرزندانم خرید کنم. پسرم کمی قانع هست و برایش مدل و طراحی وسایل مدرسه فرقی نمی‌کند و همیشه ساده‌ترین‌ها را انتخاب می‌کند.

وی با بیان اینکه، دخترم می‌خواهد طرح و مدل وسایلش مانند دوستانش باشد، در حدی که ارزان‌ترین دفترش را 30 هزار تومان خریدم دیگر خودتان سایر وسایل فانتزی‌اش را حساب کنید، افزود: از اینها گذشته قیمت کیف و کفش معمولی هم آن‌قدر بالا رفته که اگر مجبور نبودم نمی‌خریدم. برای لباس‌هایشان هم دردسری دیگر داشتم فقط 200 هزار تومان پارچه مانتویی خریدم که مناسب‌ترین خیاطی با هزینه سیصد و پنجاه‌هزار تومان برایش دوخت. به‌راحتی می‌توانم بگویم بیش از دو میلیون تومان در این چند روز برای مدرسه فرزندانم هزینه کرده‌ام که برای ما هزینه‌ای کمرشکن است و این تازه اول راه است.

یکی از دغدغه‌های والدین در آغاز سال تحصیلی تهیه لباس فرم مدارس است. در همین زمینه مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در باره لباس فرم دانش آموزان گفت: دانش آموزان پایه‌های اول، هفتم و دهم در سال تحصیلی جدید به دلیل تغییر پایه تحصیلی ملزم به تهیه فرم جدید هستند.

علی موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار بامداد جنوب در خصوص دیگر مقاطع تحصیلی تصریح کرد: با هدف کاهش فشار اقتصادی به خانواده ها دانش آموزان سایر پایه‌های تحصیلی ملزم به تهیه لباس جدید برای فرزندان خود نیستند و می توانند از فرم سال گذشته خود نیز استفاده کنند.

همچنین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از توزیع مستقیم لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی در کشور خبر داده است.

به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حامد علامتی در نشست خبری که با موضوع توزیع نوشت‌افزار ایرانی-گفت: هم‌وطنان می‌توانند از هرکجای کشور، ثبت سفارش انجام دهند. تا ۲۵ شهریور مهلت برای ثبت‌نام تعیین‌شده است و حوزه بازرگانی کانون این سفارشات را تا اول مهرماه به دست مخاطبان می‌رساند.

علامتی با اشاره به جزئیات اجرای طرح ملی عرضه مستقیم نوشت‌افزار ایرانی گفت: امکان ثبت سفارش محصولات نوشت‌افزار ایرانی در سایت دیجی کانون از طریق نشانی digikanoon.ir فراهم‌شده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم محصولاتی که بعد از ۲۵ ام ثبت می‌شود را تا نیمه مهر به دستشان برسانیم. ۳۰ قلم کالا در سه بسته آماده‌شده که دو بسته مربوط به ابتدایی و یک بسته مربوط به دوره متوسطه است و تا ۵۰۰ هزار بسته آماده تحویل‌داریم.

علامتی در خصوص قیمت‌های مشخص‌شده برای بسته‌ها گفت: به دنبال سود نیستیم. ما واسطی برای رساندن محصول به دست مصرف‌کننده هستیم و نگاه فرهنگی داریم.

وی با اشاره به پویش دیگری با عنوان «همه حاضر» با کمک چند نهاد از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و... به راه افتاده است گفت: تقریبا یک‌میلیون بسته نوشت‌افزار ایرانی برای دانش آموزان کم برخوردار در سراسر کشور ارسال می‌شود و تا قبل از شروع سال تحصیلی به دست دانش آموزان نیازمند خواهد رسید.

از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نیز از برگزاری پویش «مشق مهربانی» با شعار مهر _پایان _ندارد از اول تا پایان شهریورماه در استان بوشهر خبر داد.

دکتر حسین اسدی راد با دعوت از خیران برای شرکت در این امر خداپسندانه گفت: در آستانه بازگشایی مدارس مشارکت‌های مردمی خرد و کلان برای تأمین مایحتاج تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی اعم از نوشت‌افزار، البسه، کیف و کفش از طریق این پویش جمع‌آوری می‌شود.

به گفته وی پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ به‌منظور بهره‌مندی از مشارکت آحاد مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی پویش «مشق مهربانی» با شعار مهر _پایان _ندارد از اول تا پایان شهریور می‌شود.

در پایان یادآور می‌شود که خیلی از خانواده‌ها مخصوصا روستایی‌ها در مخارج تحصیل فرزندانشان مانده‌اند، خانواده‌هایی آبرومندی که عضو هیچ ارگانی نیستند و دست نیاز هم به‌سوی کسی بلند نمی‌کنند. بهتر است نگاهی هم به آن‌ها داشته و کمک‌هایمان را از آن‌ها دریغ نکنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: