bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
کمیته علمی بررسی کنترل بیماری آنفولانزا تشکیل جلسه داد:
داود علیزاده: با آمدن پاییز و زمستان، بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شایع‌تر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد امسال این بیماری‌ها بسیار افزایش‌یافته است. مشاهدات میدانی در سطح مراکز درمانی و مطب‌های 24 ساعته نشان می‌دهد که اکثر بیماران با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه می‌کنند.

داود علیزاده

با آمدن پاییز و زمستان، بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شایع‌تر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد امسال این بیماری‌ها بسیار افزایش‌یافته است. مشاهدات میدانی در سطح مراکز درمانی و مطب‌های 24 ساعته نشان می‌دهد که اکثر بیماران با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه می‌کنند.

این روزها و شب‌ها در اکثر اورژانس‌های بیمارستان‌ها صحنه‌های مشابهی به چشم می‌خورد. افرادی با علائم مشابه نشان می‌دهند که از یک بیماری پاییز و زمستان رنج می‌برند؛ اما با یک تفاوت نسبت به سال‌های گذشته و آن شروع زودهنگام سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی است.

کارشناسان بیماری‌های عفونی پیش‌بینی کرده‌اند که در پاییز و زمستان امسال شاهد شیوع آنفلوانزا خواهیم بود و دلیل آن نیز کنار گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی همه‌گیری کرونا است؛ زیرا در دو سال اخیر از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، شاهد افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس بوده‌ایم و این امر منجر به کاهش بار سایر بیماری‌های ویروسی و عفونی‌شده است.

بر اساس آنچه در دو سال گذشته دیده‌ایم، وضعیت شیوع آنفولانزا نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده است. در همین حال، به دنبال کاهش همه‌گیری کووید-19، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده و تا حدودی عادی شده است.

رئیس بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در جمع خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته اپیدمی آنفولانزا از ابتدای آبان ماه رخ می‌داد اما امسال با اپیدمی آنفلوانزا در سال جاری مواجه بودیم.

پیام طبرسی افزود: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند سریع‌تر بهبود می‌یابند اما زمانی که علائم بیماری با تنگی نفس و سرفه طولانی می‌شود باید به پزشک مراجعه کنند تا با کمک داروهای ضدویروسی بهبود پیدا کنند.

در همین زمینه در استان بوشهر نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از برگزاری کمیته علمی جهت آمادگی بیمارستان‌های استان بوشهر برای کنترل بیماری آنفولانزا خبر داد.

دکتر احمد یزدان پناه در نشست کمیته علمی بررسی کنترل بیماری آنفولانزا گفت: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای مقابله با آنفولانزا آمادگی کامل را دارند. با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید آمادگی برای مقابله با شیوع بیماری‌های واگیردار به‌ویژه کرونا و آنفولانزا وجود داشته باشد.

وی درباره احتمال هم‌زمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان، گفت: وقتی سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کاهش می‌یابد، قطعاً سایر بیماری‌های تنفسی شایع و به‌خصوص آنفولانزای فصلی که هرساله در زمستان با آن مواجه بودیم، افزایش می‌یابد.

دکتر یزدان پناه با تاکید بر آمادگی کامل بیمارستان‌های استان بوشهر برای مقابله یا بیماری آنفولانزا افزود: با توجه به فصل پاییز و احتمال ابتلای افراد به بیماری آنفولانزا بالاست که این امر در گروه‌های سنی اطفال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر است بنابراین نیاز به رعایت اصول بهداشتی و مراقبت فردی بیشتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر همچون آنفولانزا، رعایت اصول بهداشت دست، استفاده از ماسک به‌ویژه در فضای بسته و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی است.

دکتر یزدان پناه گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت تاکنون پایان بیماری کرونا در جهان و کشور اعلام‌نشده است بنابراین همچنان بر رعایت اصول بهداشتی تأکید می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های استان بوشهر آمادگی لازم جهت پوشش بیماران احتمالی مبتلا به آنفولانزا را دارند و در همین راستا پیش‌بینی لازم برای مقابله با این بیماری صورت گرفته است.

کمیته علمی بررسی بیماری آنفولانزا و آمادگی بیمارستان‌های استان بوشهر برای کنترل این بیماری با حضور دکتر احمد یزدان پناه معاون درمان، دکتر قاسم برجویی‌فرد معاون بهداشت، دکتر زهرا السادات جلالیان رئیس بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر، دکتر کتایون وحدت رئیس مرکز تحقیقات طب عفونی و گرمسیری خلیج‌فارس بوشهر و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر فاطمه بهرامیان مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر عاطفه اسفندیاری مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی و خدمات بالینی و زهرا حیدری سروستانی رئیس اداره تعالی بیمارستانی در دفتر معاونت درمان برگزار شد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر آخرین وضعیت شیوع و ابتلای ویروس کرونا در استان را تشریح کرد.

دکتر حسن ملکی‌زاده بابیان اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲۵ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شده‌اند، گفت: مجموع بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه سه نفر است که از این تعداد یک نفر در وضعیت حاد بیماری کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره نتایج موارد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر نیز گفت: خوشبختانه یک روز دیگر نیز بدون فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در استان بوشهر از آغاز شیوع کرونا تاکنون، متأسفانه ۲۲۳۰ هم استانی جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا ازدست‌داده‌اند.

دکتر ملکی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۸ بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تغییر نکردن وضعیت رنگ‌بندی کرونا در استان نسبت به هفته گذشته خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰۸ هزار و ۶۲۲ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

پیش‌ازاین نیز مسوولان علوم پزشکی بوشهر از توزیع واکسن‌های پیشگیری از آنفولانزا در استان بوشهر خبر داده بودند. معمولاً بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا شروع فصل سرماست، از آنجایی‌که فصل سرما در کشورمان کمی دیرتر هوا شروع می‌شود به همین دلیل شیوع گسترده این ویروس از ماه‌های آبان، آذر آغاز خواهد شد.

توزیع واکسن آنفلوانزا از مهرماه در کشورمان آغازشده و در اواخر مهرماه تقریبا به اتمام می‌رسد به همین علت به افرادی که تمایل به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند توصیه می‌کنند هر چه سریع‌تر نسبت به تهیه آن اقدام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: