bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۲۱ دی ۱۴۰۱
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان بوشهر در نشست مدیران اقتصادی استان خبر داد:
الهام بهروزی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در نشست مدیران اقتصادی استان با اهالی رسانه با تشریح اعتبارات و پرتره‌ای ز بخش گردشگری استان، از ثبت جهانی عبابافی منطقه دشتی خبر داد.
الهام بهروزی

حوزه گردشگری یکی از بخش‌هایی است که نقش موثری را در پویایی اقتصاد و توسعه پایدار مناطق مختلف کشور ایفا می‌کند. از همین روی است که استان بوشهر با توجه به پتانسیل بالایی که در خود جای داده، نگاه ویژه‌ای به این بخش دارد و در این راستا، پیش از اینکه جام جهانی فوتبال در قطر برگزار شود، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با تشکیل کارگروه اقتصادی درصدد برآمد تا طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در حوزه گردشگری استان در تعامل و همکاری با کشور قطر تعریف و اجرایی کند. در این زمینه، برخی ساختارها ایجاد و طرح‌های فراوانی هم با مشارکت‌ دستگاه‌های مرتبط با گردشگری و اقتصاد استان تعریف شد اما به‌دلیل محدودیت‌هایی که قطر ایجاد کرد؛ متاسفانه استان بوشهر به استثنای بخش صادرات و صنایع دستی، در بخش گردشگری توفیقی نیافت و همه طرح‌های گردشگرمحور این کارگروه الکن و صامت ماند.


بدیهی است این اتفاق موجب شد که این فرصت برای رونق گردشگری استان بوشهر از بین برود و همچنین زمینه بروز انتقادهایی از عملکرد کارگروه اقتصادی استان را فراهم کرد؛ چراکه بخش گردشگری یکی از امیدهای استان برای رسیدن به توسعه آن هم توسعه پایدار در این بازه زمانی بود؛ ولی عوامل مختلفی دست به دست هم داد که در این زمینه باز هم به یک ایستایی موقت برسیم ولی روز گذشته خبرهایی خوبی برای رونق و پویایی این بخش از سوی مسوولان ارشد و متولی گردشگری استان مطرح شد که در صورت تحقق، نوید روزهای روشنی را برای بخش گردشگری استان می‌دهد؛ البته به شرطی که طرح‌های ناتمام و کلانی که پیش از این در بخش گردشگری استان تعریف و مراحل ابتدایی ساخت آن‌ها اجرا شده ولی در ادامه راه مانده‌اند، از سر گرفته شوند.


در این باره، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در نشست خود با اهالی رسانه استان که روز گذشته در سالن کوثر استانداری بوشهر برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب مبنی بر اینکه چرا پروژه‌های مهم در حوزه گردشگری با اینکه شروع پرصدایی دارند اما در میانه ساخت متوقف می‌‌شوند، گفت: این پروژه‌ها همه به دوره قبل مربوط می‌شود ولی با وجود این، ما اهتمام ویژه‌ای برای اتمام این پروژه‌ها که نقش موثری را در توسعه پایدار استان ایفا می‌کنند، خواهیم داشت و به شما این قول را می‌دهم که پروژه‌هایی که در دوره ما مصوب و مجوز ساخت آن‌ها صادر می‌شود، ناتمام باقی نمانند.

قول می‌دهم هیچ پروژه گردشگری در این دوره ناتمام نماند

علی باستین در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته به‌منظور بهبود گردشگری استان اشاره و تصریح کرد: ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که یکی از آن‌ها، راه‌اندازی لاین اختصاصی پرواز با برند استان است که در این راستا با شرکت‌های معتبر هواپیمایی مثل ماهان و پارس‌ایر مذاکراتی داشته‌ایم و همچنین با شرکت فلای دبی مذاکراتی را برای راه‌اندازی دوباره پروازهای بوشهر به دبی و به‌عکس صورت داده‌ایم که امیدوارم با تحقق این مهم، کیفیت و کمیت تردد هوایی مسافران و هم‌استانی‌ها بهبود پیدا کند.



وی همچنین در پاسخ به نقد برخی از خبرنگاران دال بر اینکه استان بوشهر از فرصت جام جهانی نتوانست برای رونق گردشگری استان استفاده کند، توضیح داد: این نقد بجایی است؛ اما ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و زیرساخت‌هایی هم به این منظور در استان ایجاد شد، مثل پایانه مسافربری دریایی بوشهر که با اعتباری بالغ بر 190 میلیارد تومان احداث شد؛ ولی با توجه به ظرفیت محدودی که بنادر قطر در پذیرش کشتی‌های گردشگری کروز داشتند، در پی بیانیه‌ای که قطر 20 روز قبل از آغاز جام جهانی صادر کرد، برنامه‌های ما با محدودیت‌هایی مواجه شد و از اهداف و برنامه‌هایی که در این زمینه داشتیم، بازماندیم.

باستین در پایان بر لزوم استفاده از نخبگان حوزه گردشگری در تصمیم‌گیری‌های این حوزه در استان تاکید کرد و در خصوص برنامه‌ریزی استان برای نوروز 1402 گفت: ریاست گروه تسهیل سفرهای نوروزی بر عهده معاونت عمرانی استانداری است؛ ولی با این حال، ما در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری حمایت‌های ویژه‌ای را از فعالان گردشگری استان در زمینه تسهیلات و اخذ مجوزهای لازم در بخش گردشگری خواهیم داشت.

گلایه مدیرکل میراث فرهنگی استان از شهردار گناوه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب در خصوص سرنوشت پروژه‌های کلان و ناتمام گردشگری استان گفت: یکی از این پروژه‌ها، هتلی است که در اتوبان امام علی (ع) در بوشهر واقع شده است. این هتل پنج‌ستاره که در سال‌های گذشته در دولت قبل مجوز آن از سوی اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان بوشهر صادر شده، به‌دلیل اینکه اکنون ساخت این هتل متوقف شده، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به اتفاق نظر استاندار محترم خواهان این است که وضعیت آن تعیین تکلیف شود. بنابراین سرمایه‌گذار که بخش خصوصی است یا باید کار را ادامه بدهد یا زمین را به دولت برگرداند.


اسماعیل سجادی‌منش همچنین به دهکده گردشگری امید که دیگر میراث پرهزینه و بی‌سرانجام دولت قبل برای حوزه گردشگری استان است، اشاره و تصریح کرد: این دهکده که از سوی حوزه عمرانی استانداری به‌تازگی به شهرداری بوشهر واگذار شده، قرار است که به کمپینگ دائمی مسافران نوروزی در شهر بوشهر تبدیل شود.


وی سپس به اعتبار بخش گردشگری استان در سال 1400 اشاره کرد و افزود: در سال گذشته کل اعتباری که برای بخش گردشگری از محل تبصره 18 اختصاص یافت، 19 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که از این رقم، 195 میلیارد تومان آن مصوب شد و 153 میلیارد تومان هم به پروژه‌ها و طرح‌های فعال گردشگری تزریق شد. در سال 1401 هم تا این لحظه 583 میلیارد تومان از محل تبصره 18 به بخش گردشگری اختصاص یافته که به‌زودی با مصوب شدن 517 میلیاردتومان دیگر، این رقم به هزار و 100 میلیارد تومان ارتقا خواهد یافت.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه مشارکت بخش خصوصی را در حوزه گردشگری و مرمت بناهای تاریخی در یکی دو سال اخیر، رضایت‌بخش دانست و گفت: تا پایان سال بنای تاریخی «گلشن» و مجموعه بزرگ «عمارت ملک» که به همت بخش خصوصی و با حمایت دولت و تخصیص اعتبار از محل تبصره 16 بازسازی و مرمت آن‌ها در حال انجام است، تا پایان امسال با کاربری بوتیک هتل به بهره‌برداری خواهند رسید. البته عمارت ملک در زمینه وجود خانواده‌های جنگ‌زده همچنان با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم با همکاری استانداری و شورای تامین استان این مشکل هم حل شود تا در بازه زمانی تعیین‌شده فعالیت خود را آغاز کند.


وی در ادامه به برخی از مانع‌‌تراشی‌ها در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شمال استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه بندرگناوه بیشترین حجم ورودی مسافر را به استان دارد، بنابراین ضروری است که زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری در این بندر توسعه پیدا کند که در این زمینه بخش خصوصی خواهان احداث یک مجتمع بزرگ گردشگری، تفریحی و اقامتی در این بندر در ملک شخصی خود با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد و 600 میلیون تومان شده که با ایجاد این مجمتع، دو هزار فرصت شغلی در این بندر ایجاد می‌شود اما متاسفانه این پروژه بزرگ با وجود تاکید استاندار محترم، با کارشکنی شهرداری بندر گناوه مواجه شده و ما نسبت به این رفتار گلایه داریم و انتظار داریم که شهردار این شهر با پروژه‌های توسعه‌محور و کلان در حوزه گردشگری این منطقه نگاه مسوولانه‌تری داشته باشد.


به گفته سجادی‌منش، در شهرستان دیلم هم عید امسال با حضور آقای باستین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بازدیدی که از این شهرستان داشتیم، قرار بود که 10 هزار هکتار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در این بندر اختصاص بیابد که متاسفانه این طرح همچنان در مجرای قانونی برای تغییر کاربری زمین باقی مانده است که به محض تعیین کاربری ما این قول را می‌دهیم که طرح گردشگری که برای منطقه تهیه شده با سرمایه‌گذاری بخش خصوص که خود از اهالی این بندر است، استارت زده خواهد شد.


سجادی‌منش با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری طرح‌های متنوعی مصوب شده که الان در حال اجرا هستند، یادآور شد: یکی از این طرح‌ها افتتاح اولین شرکت هواپیمای تفریحی در استان با مشارکت بخش خصوصی در دهه فجر است که با افتتاح این شرکت، بوشهر پنجمین استانی خواهد بود که دارای هواپیمای تفریحی می‌شود. در حال حاضر دو فروند هواپیمای تفریحی خریداری شده که به‌زودی در بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در بخش دیگر توضیحات خود به اتفاق مهمی که به‌تازگی در حوزه صنایع دستی استان بوشهر افتاده، اشاره و تصریح کرد: در سال جاری هزار اثر بومی در حوزه صنایع دستی برای ثبت جهانی نامزد شد که بوشهر هم در این زمینه ورود کرد و پس از داوری‌های انجام شده، نخست 100 انتخاب شد، در مراحل بعدی به‌ترتیب، 10 اثر، سپس 4 اثر و در نهایت دو اثر از ایران انتخاب و برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شد که یکی از این دو اثر، عبابافی منطقه دشتی بود که توانست امتیاز لازم را برای ثبت جهانی کسب کند و این برای اولین بار است که یک صنایع دستی بومی استان به ثبت جهانی می‌رسد. در این راستا، هفتم اسفندماه سال جاری نمایندگان یونسکو برای ارزیابی‌های نهایی وارد استان بوشهر می‌شوند.


سجادی‌منش همچنین به از سرگیری کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: در زمینه رونق اشتغال، برپایی دوره‌های حضوری و مجازی پس از سه سال آغاز شده است. به ازای هر نفر یک میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان هنرجویان استان بوشهر تخصیص یافته و تلاش می‌شود تا هنرجویان در تامین مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش نیز حمایت شوند. سال‌ها بود که مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کمبود اعتبارات روبه‌رو بوده و خوشبختانه با تامین اعتبار انجام شده تا کنون ۱۵۰ نفر به شکل رایگان زیر نظر مربیان ماهر این اداره‌کل آموزش دیده‌اند.


به گفته وی، در این زمینه تاکنون پنج دوره آموزشی حضوری برگزار شده و مجوز برگزاری ۱۱ دوره مجازی تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز اخذ شده که دو دوره آن برپا شده است. این دوره‌های آموزشی رایگان با محوریت ۱۱ رشته بومی استان بوشهر و در هر شهرستان متناسب با ظرفیت موجود و تقاضای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: