bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه:
الهام بهروزی: محمد شکیبی‌نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، بندر تجاری نگین را تنها فرصت استان در زمینه سرمایه‌گذاری معرفی کرد.
الهام بهروزی


استان بوشهر با داشتن بیش از 960 کیلومتر مرز با خلیج فارس، نقش ویژه‌ای را در تبادلات و داد و ستدهای تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای جهان ایفا می‎کند. این استان به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه صادرات با کشور قطر مراودات ویژه‌ای را در پیش گرفته است که بیشتر این مراودات از طریق بندر دیر، بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران صورت می‌گیرد.


در این میان، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به‌عنوان متولی تجارت و دریانوردی استان برای رونق امور بندری و دریایی، در سال‌های آتی با اجرای پروژه‌های کلان و بزرگ سعی کرده که ضمن توسعه اقتصادی استان با محوریت دریا، کیفیت معیشت مردم ساحل‌نشین این خطه را بهبود ببخشد. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که این اداره‌کل در حال حاضر در دست ساخت دارد، بندر تجاری نگین است که با تکمیل آن پیش‌بینی می‌شود با ساز وکارهایی که برای آن تعریف شده، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متعددی برای فعالیت در این بندر تجاری تمایل زیادی از خود نشان بدهند.


در مجموع اداره‌کل بنادر و دریانوردی وظایف بسیار مهمی برعهده دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: اداره امور بندری و امور دریایی بازرگانی، ایجاد و تکمیل و توسعه ساختمان‌ها و تاسیسات و تعمیرگاه‌های بندری و دریایی بازرگانی و وسایل و تجهیزات مربوطه و بهره‌برداری از آنها، تهیه و تنظیم و اجرای مقررات بندری و دریایی و دریانوردی بازرگانی طبق قوانین مربوطه، اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل و نقل کالا در محوطه بنادر و انبارداری در بنادر کشور، اداره شبکه‌های مخابراتی در دریا و خشکی برای تماس با کشتی‌ها و بنادر، اداره و برقرار کردن علائم و وسایل روشنایی دریایی برای تامین ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها و شناورها، اجرای قانون دریایی ایران و انجام وظایف مقرر در قانون راجع به اجازه تاسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر قوانین مربوط و...


در این راستا، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر روز گذشته در نشست با اهالی رسانه، عملکرد 10 ماهه 1401 این اداره‌کل را در حوزه مسوولیت‌هایی که دارد، تشریح کرد. محمد شکیبی‌نسب در بخش نخست توضیحات خود، با اشاره به اینکه استان بوشهر بیشترین مرز را با خلیج فارس دارد، گفت: طبق آخرین مطالعاتی که انجام شده است، با احتساب تورفتگی‌های خورها، طول سواحل استان بوشهر ۹۶۷ کیلومتر است که ۱۱ بندر تجاری در این محدوده در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت دارند.

 

وی سپس آماری را از میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان ارائه کرد و افزود: در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، ۴۲ میلیون تن کالا در بنادر استان تخلیه و بارگیری شده است که با رشد 17 درصدی در 10 ماه سال جاری، ۴۹ میلیون تن کالا در 11 بندر فعال استان تخیله و بارگیری شده است.


مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری استان در مدت مذکور گفت: واردات کالا نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش یافته است اما در زمینه واردات کالای کانتینری شاهد افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. همچنین در ۱۰ ماهه امسال ۲۰۸ هزار مسافر از طریق بنادر استان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، سه درصد افزایش داشته‌ایم.


شکیبی‌نسب در ادامه با اشاره اینکه استان بوشهر به دلیل داشتن بیشترین مرز با خلیج فارس، متاسفانه در گستره آبی آن سالانه شاهد سوانح زیادی هستیم، افزود: در 10 ماه سال جاری، ۷۷ مورد سانحه دریایی داشتیم که در اثر آن‌ها، 257 نفر در وضعیت اضطرار قرار گرفتند که از این شمار، 255 نفر نجات یافتند و متاسفانه دو نفر هم جان خود را از دست دادند. خوشبختانه در سال جاری در زمینه سوانح دریایی رشدی نداشته‌ایم و بیشتر این سوانح در استان مربوط به شناورهای سنتی می‌شود.


به گفته وی، استان بوشهر در حال حاضر هشت ایستگاه مخابراتی، شش پایگاه جست‌وجو و نجات دریایی (در بنادر بوشهر، عسلویه، دیر، عامری، خارگ و دیلم) و شش شناور جست‌وجو و نجات دریایی دارد که در پی این هستیم یک شناور دیگر به این ناوگان اضافه کنیم. شناورها برای مطلع شدن از وضعیت ترافیک دریایی می‌توانند با شماره 1550 تماس برقرار کنند.


مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بوشهر در زمینه اجرای پروژه‌های بندری و دریایی از میان 15 بندر تجاری کشور، رتبه سوم را دارد، گفت: ۸۴ ردیف پروژه در استان تعریف شده است که پنج هزار میلیارد ریال پروژه تعریف شده است. در این راستا، در دهه فجر کلنگ‌زنی طرح توسعه بنادر گناوه را خواهیم داشت که این پروژه با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد ریال با حضور رئیس‌جمهور در استان آغاز می‌شود.


شکیبی‌نسب با اشاره به تأسیسات زیربنایی در جزیره نگین خاطرنشان کرد: این تاسیسات با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است که ۹۵ درصد پیشرفت دارد و به‌زودی افتتاح خواهد شد. بی‌شک بندر نگین تنها فرصت استان برای سرمایه‌گذاری است که ما با اجاره طولانی مدت‌زمین به سرمایه‌گذاران در این محدوده می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه دریایی استان باشیم. با افزایش عمق ورودی این بندر، تلاش می‌کنیم که فضا برای پهلوگیری شناورهای ۵۰ هزار تنی فراهم شود. در حال حاضر عمق ورودی بوشهر 11 متر است که مناسب پهلوگیری شناورهای 30 هزاز تنی است.


وی با تاکید براینکه اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، یک سازمان درآمد- هزینه است، گفت: یعنی ما همه هزینه‌های خود را از طریق درآمدهایی که کسب می‌کنیم، تامین می‌کنیم ولی بنادر استان ما متاسفانه ضررده هستند و بدون اینکه درآمدزایی برای ما داشته باشند، با نگاه خوبی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور به توسعه اقتصاد دریامحور و بهبود زندگی ساحل‌نشینان دارد، بسیاری از طرح‌های توسعه‌طلبانه با هزینه سازمان بدون چشم‌داشتی در این بنادر کم‌درآمد اجرایی می‌شوند.


مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه جام جهانی را فرصت مغتنمی برای تخصیص و حذب اعتبار برای ساخت و تکمیل طرح‌های متعددی در حوزه تجارت و گردشگری دریایی استان برشمرد و گفت: طرح ساماندهی پایانه مسافری بندر بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال و ایجاد چهار پست اسکله در بندر دیر از جمله این طرح‌ها بودند؛ چون بندر دیر در نزدیکی بندر الرویس قطر قرار دارد، تلاش کردیم زمینه تقویت صادرات در این مسیر فراهم شود. برنامه‌ریزی‌های زیادی برای رونق مناسبات تجاری و گردشگری استان با کشور قطر داشتیم اما به دلیل ظرفیت محدود بنادر قطر متاسفانه بیشتر برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه گردشگری محقق نشدند.


وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به توسعه بنادر استان اشاره کرد و افزود: در این راستا، ساخت و تکمیل موج‌شکن بندر کنگان با اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، اسکله شمع و عرشه به طول ۱۱۰ متر با اعتبار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در بندر بوالخیر و اسکله شمع و عرضه در بندر محمد عامری با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در دستور کار ما قرار گرفته است. طرح مطالعاتی توسعه بندرریگ هم به پایان رسیده که در نیمه اول سال آینده به مرحله اجرا خواهد رسید. طرح مطالعاتی بندر دیلم هم در دست انجام است.


مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد طول سواحل استان گفت: بر اساس مطالعات IZCM طول سواحل استان بوشهر با در نظر گرفتن محیط خورها و تورفتگی‌ها و به میزان ۹۶۷ متر تعیین شده است.


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه بامداد جنوب در خصوص اسکله گردشگری شهر بوشهر توضیح داد: ایجاد این اسکله برعهده شهرداری است اما ما هم در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی که داریم در زمینه پهلوگیری قایق‌های مسافربری همکاری خواهیم کرد. البته ما اسکله شناورهای گردشگری را در گناوه و دیلم احداث کردیم و در کنگان هم به‌زودی این اسکله را خواهیم ساخت.


شکیبی‌نسب همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار دال بر سرنوشت عمارت حاج رئیس که در تملک اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان است، گفت: در سال 99 با ورود اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در زمینه جذب سرمایه‌گذاری برای مرمت و بازسازی این عمارت که از بناهای شاخص تاریخی استان است، ما همکاری کردیم و در مزایده‌ای این عمارت به بخش خصوصی برای مرمت سپرده شد که با عقب‌نشینی سرمایه‌گذار از ادامه کار، مرمت این بنا شروع نشده، پایان گرفت که البته خود اداره‌کل بنادر و دریانوردی به‌صورت فصلی هزینه‌ای را برای بازسازی این بنا می‌گذارد ولی چون بنا بزرگ است و بسیار باارزش، باید مرمت آن اصولی صورت بگیرد. بنابراین ما با روی باز از سرمایه‌گذارانی که تمایل به بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند دارند، استقبال خواهیم کرد.


وی سپس به وضعیت مبهم اعطای سوخت یارانه‎ای به شناورها اشاره و تصریح کرد: متولی این کار وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودند که وزیر نفت مجوز این کار را هم داد اما چون همزمان با جام جهانی مسافری میان ایران  و قطر رد و بدل نشد، این طرح عملیاتی نشد. ما در این طرح فقط وظیفه ثبت مبدا و مقصد را در سامانه داشتیم.


شکیبی‌نسب در بخش پایانی توضیحات خود به کالاهای رسوبی در کمرگات استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر استان بوشهر کمترین حجم کالای رسوبی را در کشور دارد. برای اینکه کالاها در انبارها نماند و متروکه نشوند، با توجه به نوع و ماهیت کالا، به محضی که کالا وارد انبار شد، ما به صاحبان کالا اعلام می‌کنیم که طبق زمان مشخص شده موظفید کالاهای خود را ترخیص کنید. مدت زمان ترخیص مواد غذایی یک ماه است و کالاهای دیگر هم دو تا سه ماه است.


نام:
ایمیل:
* نظر: