bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
تجاوز عربستان سعودی به یمن، وارد هشتمین ماه خود شده است، بدون اینکه هیچ امیدی برای حل و فصل بحران جاری در افق لمس شود.
بامدادجنوب: تجاوز عربستان سعودی به یمن، وارد هشتمین ماه خود شده است، بدون اینکه هیچ امیدی برای حل و فصل بحران جاری در افق لمس شود. جنگ همچنان طولانی است و درخواست‌های بین‌المللی برای برگزاری مذاکرات میان طرفین، به نظر انصارالله صرفا برای شانه خالی کردن از مسوولیت‌هاست که فراخوان اخیر سازمان ملل برای مذاکرات نیز در همین راستاست.

به نوشته روزنامه لبنانی، «الاخبار»، انصارالله به پیشرفت در روند سیاسی خوش‌بین نیست هرچند که همچنان تلاش دارد این روند متوقف نشود. یک هیئت از این جنبش و حزب کنگره مردمی یمن، هفته پیش به «مسقط»، پایتخت عمان سفر کرد اما هنوز دیدارها تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. به نظر می‌رسد «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مردی ضعیف است که نمی‌تواند تصمیم بگیرد. مهمتر از همه نیز این است که شهوت عربستان برای خونریزی هنوز تمام نشده است. در چنین شرایطی، هشدارهای زیادی برای انصارالله مبنی بر طولانی بودن جنگ وجود دارد اما این جنبش تاکید دارد که از امکانات و تجهیزات لازم برای این جنگ طولانی برخوردار است.

شکست عربستان حتمی است
نه قطعنامه شورای امنیت و نه مشروعیت بخشی به «عبدربه منصور هادی» نمی‌توانند عربستان را از جنگ با یمن برحذر دارد. یکی از رهبران انصارالله در این‌باره به «الاخبار» گفت: متجاوزان دو هدف دارند. نابودی نظامی و سیاسی انصارالله و از بین بردن هرگونه قدرت‌گیری یمنی‌ها که به استقلال آنها و خروجشان از قیمومیت عربستان منجر شود.
وی افزود: اما عربستان تاکنون به هیچ یک از اهداف اعلامی و غیر اعلامی‌اش نرسیده و جنگ همچنان در اول راهش مانده. اما همه چیز به نفع ارتش یمن و انصارالله است زیرا هرچه جنگ طولانی‌تر شود، عربستان بیشتر غرق می‌شود. آنچه که در مرزها در جریان است، بهترین دلیل برای اثبات همین مسئله است زیرا این یمنی‌ها هستند که کنترل جبهه‌های مرزی را برعهده دارند بخش‌های زیادی از جازان و عسیر را تحت سیطره خود درآورده‌اند.

چند گروه از جوانان یمنی با سلاح‌های ساده و معمولی مقابل نیروی موشکی، زمینی و هوایی بزرگی ایستاده‌اند و صدها نفر از متجاوزان را کشته و ده‌ها نفر از آنها را به اسارت گرفته‌اند. شمار زیادی تانک مدرن عربستان منهدم شده و چند پهپاد و جنگنده و ناوچه عربستانی‌ها هدف قرار گرفته‌اند. مبارز یمنی ناقض چیزی نیست اما شجاع و اصولگرا است و به وظیفه‌‌اش در قبال وطنش عمل می‌کند که در مقابل جنگجویی تنبل را می‌بیند همان‌گونه که «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان دو روز پیش آنها را این‌چنین توصیف کرد.

این رهبر انصارالله اظهار داشت: مشکل اصلی عربستان این است که ارتشی مانند یمن ندارد و به همین دلیل نیروی خارجی اجاره می‌کند. عربستان هر جایی را که اشغال می‌کند، ضمانتی برای حفظ آن ندارد. زمانی که نیروهای متخاصم و مزدور یک منطقه را اشغال می‌کنند نیاز دارند که امنیتش را حفظ کنند تا در آن باقی بمانند در غیر این صورت، ارتش و انصارالله باز می‌گردند. عربستان هنوز با ادبیات روز 26 مارس که جنگ را آغاز کرد، سخن می‌گوید اما به راستی سعودی‌ها چه کرده‌اند؟ آنها جنگجویان سودانی، مصری و اردنی وارد کردند و اکنون از نیروهای کلمبیایی سخن می‌گویند.
 
وی در ادامه با تمسخر ریاض گفت: کلمبیایی‌ها چه ارتباطی با امنیت ملی عربی که عربستان و سایر هم‌پیمانان عربش در تجاوز به یمن از آن سخن می‌‌گویند، دارند. این خبر واقعا مضحک است.
این رهبر انصارالله گفت: عملیات «صافر» در «مأرب» در سپتامبر گذشته، بسیاری از طرح‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را تغییر داد. با این وجود تهدید حمله به صنعاء همچنان جدی است. هدف عربستان دقیقا نابودی جنبش انصارالله است. به همین دلیل صنعاء و صعده هدف حملات عربستان هستند. به اعتقاد انصارالله، متجاوزان در حمله به مناطق صحرایی و دشت‌ها در جنوب یمن و «مأرب» که صحرایی است، به‌دلیل نیروی هوایی قوی و استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف دستاوردهایی داشته‌اند. ضمن اینکه اخباری در دست است که نشان می‌دهد، عربستان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و نمونه‌هایی نیز برای آزمایشگاه فرستاده شده که این مساله را ثابت می‌کند.

از هیچ جا عقب‌نشینی نمی‌کنیم
این رهبر انصارالله گفت: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبتنی بر عقب‌نشینی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شهرها است. ریاض و تیم یمنی آن نیز بر این مسئله اصرار می‌ورزند و پیش‌شرط آنها برای مذاکرات همین مساله است. اما این مساله قابل اجرا نیست. زیرا ما از هیچ مکانی عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما اکنون در صنعاء، تعز و صعده هستیم و تمام استان‌های شمالی یمن در واقع مکان ماست و مردم ما در آن زندگی می‌کنند. ما به کجا عقب‌نشینی کنیم؟

جامعه بین‌الملل منافق است
سه روز پیش ولد الشیخ، از بندهای هفتگانه‌ای که ضامن اجرای قطعنامه شورای امنیت است، شانه خالی کرد. این در حالی بود که به هیات یمنی در دیدارهای مسقط گفته بود که هیچ مخالفتی با این بندها ندارد و آنها را به طرف مقابل در ریاض ابلاغ خواهد کرد. این اقدام ولد الشیخ از نظر انصارالله ثابت می‌کند که سازمان ملل یک سازمان پاک نیست و میانجیگران آن برای میانجیگری میان طرفین منازعه مناسب و بی‌طرف نیستند.

این رهبر انصارالله در ادامه افزود: اعتراف فرستاده سازمان ملل به یمن به وجود گروه‌های تندرو در «عدن» برای انصارالله اهمیتی ندارد و سخن گفتن از افزودن بند «مبارزه با تروریسم» در یمن و قرار دادن آن به عنوان یک نقطه توافق میان دو طرف درگیری، مساله‌ای است که اکنون مطرح نیست. وهابیت در واقع همان داعش یا القاعده است و این مساله بر کسی پوشیده نیست که دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان، قطر و آمریکا بر روی همین سازمان‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اعضای این سازمان‌ها در واقع کارمند دستگاه‌های مذکور هستند. جامعه بین‌الملل در قبال مساله مبارزه با تروریسم نفاق دارد.
وی تصریح کرد: ولد الشیخ، اسم داعش و القاعده را در شورای امنیت نمی‌آورد و هیچ اشاره‌ای به نقش عربستان در جنگ کنونی یمن از نزدیک یا دور نمی‌کند، گویی که این جنگ تنها یک‌طرفه است. همین مساله به انصارالله نشان می‌دهد که هیچ راهکار قریب‌الوقوعی برای بحران یمن تدوین نمی‌شود.

یمن به سال‌های دهه 60 باز نمی‌گردد
درباره آینده حکومت در یمن، انصارالله تاکید دارد که مشارکت را رد نمی‌کند و هیچ طرفی را در فهرست سیاه قرار نمی‌دهد و آماده مشارکت با کلیه گروه‌های ملی است زیرا معتقد است که حتی نیروها و مزدوران یمنی حاضر در ریاض، آل سعود را راضی نمی‌کنند زیرا آنها به هر حال یمنی هستند. یک مشکل میان سعودی‌ها و یمنی‌ها وجود دارد و آن این است که عربستان به هیچ یمنی حتی اگر ذلیل و تسلیم باشد، اعتماد نمی‌کند و معتقد است که او تنها برای مدت محدودی تسلیم است و سرانجام سرکشی می‌کند.
یمن امروز دیگر یمن سال‌های دهه شصت نیست و هیچ گروه سیاسی به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند. گروه‌های سیاسی از جریان‌های مختلف حضور دارند و مشکلات مناطقی میان شمال و جنوب یمن در کنار مشکلات اقتصادی همچنان وجود دارند که نمی‌توان هیچ یک از آنها را نادیده گرفت.
وی افزود: مشکل ما در آینده تنها خسارات جنگی وارده از سوی عربستان نیست. اصل مشکل این است که تصمیمات سیاسی در یمن را یمنی‌ها نمی‌گیرند و همین مسئله به از بین رفتن درآمدهای کشور منجر می‌شود. تمامی پروژه‌های تامین مالی در یمن متوقف شده‌اند زیرا یمنی‌‌ها خود نمی‌توانند نفت و گاز استخراج کنند یا از شیلات بهره‌برداری کنند زیرا تمامی پروژه‌های و بررسی‌ختی نفتی و معدنی منوط به تصمیمات سعودی‌ها است. درست است که شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی در حوزه نفت یمن سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما به آنها اجازه داده نمی‌شود که از حدی مشخص بیشتر، نفت استخراج کنند. لذا به این ترتیب، تقریبا غیرممکن است که عربستان دست از سر سرمایه‌های ملی یمن بردارد مگر اینکه برای همیشه دستش قطع شود.

گزینه‌های انصارالله نقشه منطقه را تغییر می‌دهد
این رهبر انصارالله تاکید کرد که جنبش مذکور برای جنگ نظامی و سیاسی نفسی طولانی دارد و توانایی آن را دارد که برای چندین نسل، با عربستان در تمامی سطوح بجنگد و گزینه‌های راهبردی ما همچنان مطرح و موجود است که با فواصل زمانی طولانی یک یک آنها اجرا می‌شود. زمانی که جنگ و نبرد آغاز شده، هر اقدامی باید کاملا حساب شده صورت گیرد.
وی افزود: این تجاوز عربستان، در واقع آخرین میخ را به تابوت برخی‌ها زد و ما شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود. اختلاف کنونی بن نایف و بن سلمان نیز نتیجه شکست آنهاست. از همین نقطه مساله آغاز می‌شود. هرچند که این امر به معنای پیروزی نیست اما در نهایت امتیازهای زیادی را ما جمع می‌کنیم و برنده نهایی خواهیم شد. گزینه‌های راهبردی انصارالله می‌تواند نقشه منطقه را تغییر دهد. آیا نیروهای بین‌المللی از جمله آنها که با یکدیگر هم‌پیمان و دوستند، می‌توانند هزینه‌ این گزینه‌ها را بپردازند؟

نام:
ایمیل:
* نظر: