bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با روزنامه ایران با اشاره به جریان سازی اخیر مخالفان دولت، گفته است: می خواهند این سازمان را سیاسی کنند.
روزنامه ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تجمع اعتراض آمیز جمعی از کارکنان این سازمان آورده است :روز دوشنبه جمعی از کارکنان محیط زیست در اعتراض به وضعیت حقوقی خود در پارک پردیسان تجمع کردند؛ تجمعی که وقتی به برخی از روزنامه ها، خبرگزاریها و صداو سیما رسید کاملاً رنگ و بوی سیاسی گرفت.

در ادامه گفت و گوی روزنامه ایران با رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است :خانم ابتکار فکر می کنید چرا یک تجمع صنفی در برخی از رسانه ها رنگ و بوی سیاسی می گیرد و حتی برخی از نمایندگان از تذکر به رئیس جمهوری سخن به میان می آورند؟
برای خود من هم سؤال است که چطور واحد مرکزی خبر خیلی زود می رسد. چرا یک تجمع صنفی تیتر اول بخش های مختلف رسانه ملی شده و مکرر پخش می شود. بالاخره ما یک سری کمبودها و کاستی هایی داریم. کسی منکر آن نیست و قاطبه کارمندان ومدیران ما با ایثارگری و از خودگذشتگی دارند کار می کنند. اما تعداد کمی هم هستند که بارها هم حرف شان را زده اند. الان چندمین نوبت است که با اغراض سیاسی یک جناح خاص با رسانه هایی که دارند از جمله روزنامه ها و خبرگزاری های خاص از شرایط محیط زیست کاملاً بهره برداری سیاسی می کنند و سعی در القای ناکارآمدی و ناتوانی دارند. درحالی که این مسأله دقیقاً سیاسی کردن فضای سازمانی است که به خاطر کم کاری ها و بی توجهی های گذشته فشار زیادی روی آن است.
آنها مدعی هستند که شما کار سیاسی می کنید؟
اتفاقاً این ها دارند فضا را سیاسی می کنند تا به جای اینکه نیروها به سمت کار بیشتر و کارشناسی بیشتر بروند و انگیزه بیشتری پیدا کنند، خسته شوند. می خواهند نیروها و مدیران سازمان را ناامید کنند. توجه آنها را از کار و حیطه اصلی مسئولیت آنها که همان کار کارشناسی است دور کنند. ما مثل هر دستگاهی مشکلات معیشتی داریم. وضعیت ما هم رضایت بخش نیست.
در گفت و گو هایی که از کارکنان در رسانه های مختلف چاپ شده، کارمندان معترض شما بیش از هرچیزی روی پرداخت نشدن 35 درصد فوق العاده اعتراض دارند، چرا فوق العاده پرداخت نشده!
35 درصد یا پاداش و اضافه کار مسائلی هستند که قوانین و مقررات خاص خودشان را دارند. ما خیلی دلمان می خواهد بهترین حقوق ها را به کارکنان بدهیم. اما محدودیت هایی هم داریم. مثلاً ما حتماً در قالب قطعنامه ای که به امضای مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی می رسد باید این پرداخت را انجام بدهیم یا حتی ضوابط اجرایی بودجه حتماً باید اجازه بدهد. مقررات کشور حتماً باید اجازه بدهد. بعد هم سقف اعتبارات سازمان باید اجازه بدهد. ما اتفاقاً جزو دستگاه هایی هستیم که از محل صرفه جویی های بسیار جدی که کردیم از جمله کاهش میزان مصرف برق - که تقریباً به یک چهارم قبل رسید - در شرایطی که خیلی از دستگاه ها اضافه کار کارکنانشان را نتوانستند بدهند یا مثلاً حداقل رفاهی ها را نتوانستند بدهند توانستیم با وجود همه مشکلات و با وجود اینکه سازمان محیط زیست همچنان دارد بدهی دولت قبلی را پرداخت می کند، بخشی از مطالبات کارکنان را پرداخت کنیم.

سازمان محیط زیست هم بدهکار است؟
بله. سازمان حفاظت محیط زیست در دوره دولت دهم در دادگاه محکوم شده و دادگاه امروز آن بدهی ها را از حساب سازمان برمی دارد.
میزان این بدهی چقدر است؟
متفاوت است. من می توانم بگویم در برخی از ماه ها با حکم قضایی تا 200 میلیون تومان از اعتبارات جاری سازمان را که تازه هشتش گروی نُه اش است، برداشته اند. گفتیم این برداشت ها چیست؟ گفتند بدهی دولت قبل است که ندادند، حالا با حکم قضایی آمده اند و گرفته اند. با وجود این همچنان می گویند مشکلات دوره قبل را نگویید. ما تاوان دوران قبل را می دهیم، چرا نباید از دوران قبل بگوییم. بعد هم ما مجبور بودیم که تعمیرات اساسی در ساختمان انجام بدهیم. دور تا دور سقف و پشت بام سازمان باید حفاظ قرار می گرفت که مانع نشت آب شود. هزینه های وحشتناکی برای تعمیرات خرج کردیم. موزه تنوع زیستی سازمان را با فرغون زغال گرم نگه می داشتند که در زمستان یخ نزند، چون تمام تأسیسات گرمایش آن از کار افتاده بود.

الان که با فرغون زغال گرم نمی شود؟
نه نه (خنده). با بدبختی درستش کردیم. از این دست مسائل فراوان بوده است. ما وقتی سازمان را تحویل گرفتیم، از ابتدایی ترین مسائل مشکل داشتیم تا بدهی های دولت قبل... تا پرونده های سنگین حقوقی 8 محیطبان. چقدر خانواده ها به ما لطف داشتند. چقدر رهبر معظم انقلاب کمک کردند تا ما این 8 مورد را رسانده ایم به یک مورد و آن هم در شرف حل شدن است.
یکی از کارکنان معترض در گفت و گو با فارس گفته بود، سازمان می گوید که پول ندارد اما تمام درها را الکترونیکی کرده است؟
در های الکترونیکی از قبل بود. لابد اشتباه من بود که یک ساختمان با امکانات کامل برای محیط زیست درست کردم. اما قضیه گیت ها جزو کارهایی بود که همان روزهای اول انجام شد. چون به ما گفته بودند که یک سری افراد خاص و نورچشمی های دولت قبل می آیند و می روند. کسی هم کنترل نمی کند. همه دستگاه های دولتی گیت دارند و ورود و خروج را کنترل می کنند. بله سازمان ول بود. برخی از آدم ها به جای آدم های دیگر کارت می زدند و می رفتند. کار خیلی درستی کردیم. یعنی الان مشخص است که کی می آیند و کی می روند. من عضو هیأت علمی دانشگاه هستم. در دانشگاه هم حضور و غیاب می کنند.

35 درصد چه می شود؟
درباره 35 درصد فوق العاده کارمندان، در دولت قبل با کارکنان بازی شده بود. من آمدم و از کار آنها معذرت خواهی کردم. احکام را گرفتم. احکام حقوق نخبگی را هم گرفتیم. در بحث مشاغل خاص هم وارد شدیم اما بالاخره الان وضعیت بودجه خیلی از سازمان ها مطلوب نیست. الان خیلی از کارمندان دستگاه های مختلف حقوقشان را دیر می گیرند. برخی از بازنشسته ها هنوز حقوق نگرفته اند. این مطالبات، حق کارمند است اما اکثر کارکنان از این روش ها برای طرح مطالبات استفاده نمی کنند. این برنامه صددرصد سیاسی است. کاملاً از طیف نمایندگانی که امروز واکنش نشان دادند، مشخص است. کاملاً محرز است که کارکنان را تحریک کردند. خبرنگار واحد مرکزی حریم سازمان حفاظت محیط زیست را می شکند و بی توجه به اعتراض نگهبان از وسط پارک و درختچه ها بدو بدو خودش را می رساند و فیلم می گیرد.
 آیا نباید این حریم رعایت شود؟ آن هم صدا و سیما که یک نگاه سانسورمدارانه به اخبارمحیط زیست بویژه اخبار مرتبط با من دارد وخیلی تمایل ندارد اخبار محیط زیست را پوشش بدهد. من با رئیس جمهوری فنلاند یک ساعت مذاکره داشتم اما کوچکترین اشاره ای به آن نشد. درحالی که من نماینده یک کشور بودم و تلویزیون حق ندارد با یک مسأله ملی به این شیوه برخورد کند.
روزنامه وطن امروز در گزارش خود تردد خودروهای متعلق به سفارتخانه های مختلف را نشانه عملکرد سیاسی شما دانسته است!

الان جمهوری اسلامی بعد از یک دوره انزوا دارد با دنیا کار می کند. حقوق معوقه خود را مطالبه می کند. ما خدا را شکر می کنیم که تفاهمنامه های بسیار زیادی با سازمان های بین المللی انعقاد کردیم. کشورهای مختلف دنیا در نمایشگاه محیط زیست ما در اسفندماه سال جاری حضور خواهند داشت. سرمایه گذاران زیادی تمایل به حضور در این نمایشگاه دارند. برای نخستین بار در طول تاریخ ما با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در سازمان محیط زیست درباره هامون بحث و گفت و گو کردیم. ارتباطات خوبی با کشور ژاپن، کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه داریم. با وزیر آب عراق، وزیر محیط زیست ارمنستان و... نشست های خوبی داشته ایم. ما در این دوره سعی می کنیم از حقوق بین المللی ایران در عرصه محیط زیست دفاع کنیم. حقوق عقب مانده و از دست رفته را احیا کنیم.

خبرگزاری فارس و چند رسانه دیگر از استخدام غیرقانونی 240 نیرو در سازمان محیط زیست خبر داده اند!
این خبر کذب محض است. ما وضعیت 430 نفر از محیط بانان را در سراسر کشور از قراردادی به پیمانی تبدیل کردیم. شرایط 90 نفر از پرسنل کل کشور را از پیمانی به رسمی تغییر دادیم. شناسه قرارداد انجام کار معین برای 50 نفر در سازمان مرکزی و 4 استان گرفته شد که این افراد شامل نیروهای با سابقه کار شرکتی در سازمان و تعدادی نیروی جدید بوده است. آزمون جذب 30 نیروی ایثارگر پیمانی برای استان اردبیل را برگزار می کند. آزمون تبدیل و جذب 270 نیروی ایثارگر برای استان ها هم در دست اقدام است و هنوز جذب صورت نگرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: