bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
در اقدامی بی‌سابقه در کشور و استان؛
اما روز گذشته شنیدیم که برخی بی‌مسوولیتی‌ها باعث شده تا برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی گرفته شود و همین مورد نگرانی‌ مردم و حتی برخی از کارکنان این شرکت را در پی داشته است.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: استان ما در یکی دو سال گذشته بدترین دوره کم‌آبی را تجربه‌ کرد، دوره‌ای که حتی معمرین هم کمتر به‌ یاد دارند و بسیاری از مردم را به زحمت انداخت. متاسفانه در همین دوره که باید یک مدیریت فعال، پویا و قدرتمند که به مسائل و مشکلات موجود آشنا باشد تا بتواند گره از مشکلات موجود باز کند، نبود آن سختی‌ها را دوچندان کرد.
بامداد جنوب در تابستان گذشته در چند نوبت به کم‌آبی در استان اشاره کرد و در یکی از این گزارش‌ها هم به مشکلات مدیریتی در حوزه آب پرداخت. ما بررسی جزئی‌تر این مشکلات را به‌وقت دیگری واگذار خواهیم کرد و در این مورد بیشتر خواهیم نوشت اما آنچه بیش و پیش از همه زجرآور و تحمل‌ناپذیر شده، نوع نگاه و رفتار حاکم بر شرکت آب و فاضلاب استان است که وظیفه اصلی مدیریت و تامین آب شرب و مصرفی مردم را بر عهده دارد.

شرکت آب و فاضلاب استان در روزهای بی‌آبی حاشیه‌های بسیاری داشت که این حاشیه‌ها اکنون در دفتر روزنامه موجود است و در وقت مقتضی گزارش تهیه شده را منتشر خواهیم کرد اما روز گذشته شنیدیم که برخی بی‌مسوولیتی‌ها باعث شده تا برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی گرفته شود و همین مورد نگرانی‌ مردم و حتی برخی از کارکنان این شرکت را در پی داشته است.
هر چند شاهد رفتن مدیران ناآشنا و غیرتخصصی از برخی ادارات و سازمان‌ها به سازمان‌های تخصصی و گرفتن پست تخصصی از آنها بودیم اما این‌که بخواهند یک فرد غیرمتخصص را که در این حوزه تحصیلات آکادمیک نداشته و با آن آشنا نیست، به‌کار بگیرند، در صورت صحت، فاجعه روی خواهد داد که باید هر چه سریع‌تر با آن مقابله شود. 

با توجه به این‌که انگیزه‌های کاری در استان ما گرفته شده و بیشتر روابط در عملکردها حاکم است تا ضوابط و این را می‌َشود از همان جابه‌جایی مدیران و همچنین ورود یک مدیر در آستانه بازنشستگی به استان فهمید، صدور حکم یک حسابدار و مالی‌چی برای کار حرفه‌ای و تخصصی در حوزه آب و فاضلاب نوعی سکه زدن در این زمینه است که کمتر کسی جرات و جسارت انجام آن را دارد. 
در استان بوشهر سه شهر دارای فاضلاب هستند که بندر بوشهر یکی از این شهرها است اما فاضلاب بندر بوشهر نسبت به شهرهای گناوه و دیلم عظیم‌تر و بحرانی‌تر است. اکنون حدود پنج ‌ماه است که این بخش در بندر بوشهر مدیر ندارد و به‌وسیله یک سرپرست اداره می‌شود و شرایط خاصی بر این بخش حاکم شده است. 

حال خبر‌ها حاکی از آن است که یک فرد غیربومی که ساکن شهر ایلام است، قرار شده مدیریت امور آب و فاضلاب شهرستان بوشهر را که علاوه بر شهر بوشهر، شهرهای چغادک و عالیشهر هم جزء آن هستند، برعهد گیرد. خبری که باعث تعجب خیلی از مسوولان این بخش شده است.
یکی از افراد آگاه که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با بامدادجنوب ضمن تائید این خبر گفت: مدیریت این شبکه بزرگ و حساس که با بحران هم روبه‌رو است، باید در اختیار شخصی فنی و متخصص باشد ولی اگر فردی با رشته حسابداری مدیرت چنین بخشی را بر عهده بگیرد، معلوم نیست که چه مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی در ادامه این گفت‌وگو افزود: البته علاوه بر ناآشنا بودن این شخص با این بخش حساس، غیر‌بومی بودن او نیز بر مشکلات می‌افزاید. با توجه به جیره‌بندی آب در شهر بوشهر لازم است که فردی بومی و متخصص که با مشکلات این بخش به خوبی آشنا است، مدیریت را بر عهده گیرد. 
این فرد مطلع در ادامه با بیان این‌که با توجه به وضع فعلی و آوردن یک مدیر غیر بومی و غیر متخصص مشکلات روز به روز افزایش می‌یابد، افزود: هم‌اکنون حدود پنج نفر متخصص و قوی‌تر از شخص مورد نظر در استان وجود دارند که کاملا با وضع به‌وجود آمده آگاه هستند و می‌توانند با مدیریت این بخش حداقل، مشکلات را کاهش دهند. البته در اداره آب و فاضلاب شهرستان بوشهر هم حداقل 10 نفر هستند که می‌توانند این بخش را مدیریت و اداره کنند. وی در ادامه تاکید کرد که لازم به ذکر است که معاونان سازمان هم با آمدن این شخص به‌عنوان مدیر بخش آب و فاضلاب مخالف هستند.

مسوولان اگر می‌خواهند مدیر غیر‌بومی بیاورند، حداقل فردی برای این بخش انتخاب کنند که در این کار متخصص و آگاه باشد و اگر صرفا هدفشان سپردن مدیریت چنین بخشی به یک غیربومی غیرمتخصص است، در خود شهر بوشهر تعداد زیادی از این افراد وجود دارند که می‌توانند از میان همین افراد، مدیری را انتخاب کنند و بخش آب و فاضلاب شهر را به سمت نابودی هدایت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: