bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
بوشهری‌ها در جست‌وجوی دلار؛
البته این افزایش نرخ دلار، می‌تواند به عوامل زیادی وابسته باشد. عواملی نظیر زمزمه‌های ارز تک‌نرخی، افزایش سفرهای زیارتی در آستانه اربعین، کم‌کاری برخی از مسوولان در توزیع مناسب دلار، سیاست‌های غلط در فرایند تهیه ویزای عراق و... .
بامدادجنوب- جواد شکریان: بازار دلار این روزها بیش از پیش داغ شده و مردم برای خرید آن در مقابل صرافی‌ها صف می‌کشند. بی‌برنامگی برخی مسوولان و نهادها باعث شده تا روز به روز بر قیمت این ارز در بازار ایران افزوده شود و همین می‌شود که ریال در مقابل دلار رنگ‌باخته‌تر می‌شود. بوشهر هم از این قاعده مستثنی نبوده و قیمت دلار در آن، با توجه به کاهش عرضه، مرز سه هزار و 600 تومان را در صرافی‌ها و مرز 4000 دلار را در بازار سیاه شکست.

البته این افزایش نرخ دلار، می‌تواند به عوامل زیادی وابسته باشد. عواملی نظیر زمزمه‌های ارز تک‌نرخی، افزایش سفرهای زیارتی در آستانه اربعین، کم‌کاری برخی از مسوولان در توزیع مناسب دلار، سیاست‌های غلط در فرایند تهیه ویزای عراق و... .
افزایش نرخ دلار، طلا را هم گران می‌کند
بانک مرکزی از اوایل سال جاری، بحث دلار تک‌نرخی را مطرح کرد و امید داشت تا هر چه به پایان سال 94 نزدیک می‌شویم، فاصله نرخ دلار دولتی و دلار در بازار آزاد کم و کمتر شود اما این معادله آنقدرها هم که بانک مرکزی فکر می‌کرد، ساده نبود. به‌همین دلیل هرچه دلار دولتی گران‌تر می‌شد، قیمت این ارز در بازار آزاد نیز روند صعودی خود را حفظ می‌کرد و حتی گاهی به‌صورت تصاعدی بالا می‌رفت.

در همین حال که بازار ارز پس از چند سال سیاه، دوباره برای یکی دو سال رنگ آرامش به خود گرفته بود، این سیاست بانک مرکزی و البته بی‌برنامگی برای ایام محرم و سفر، قیمت دلار را با نوسان زیادی همراه کرد تا بار دیگر دست دلالان برای ایجاد بازار سیاه باز شود.
در این زمینه، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت‌وگو با ایسنا، علت اصلی افزایش نرخ دلار را سفرهای زیارتی مردم به عتبات عالیات در آستانه اربعین حسینی عنوان کرد. 
محمد کشتی‌آرای با بیان این‌که به‌طور معمول در اوایل هفته با توجه به دو روز تعطیلی، تقاضا برای خرید دلار افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین دلیلی که باعث افزایش قیمت دلار در روز جاری شده است، بحث مسافرت‌ها و تعطیلاتی است که تا حدود 20 روز آینده شاهد خواهیم بود. بر این اساس، با توجه به فرارسیدن تعطیلات اربعین و 28 صفر، میزان مسافرت‌ها افزایش می‌یابد و طبیعی است که این موضوع منجر به افزایش تقاضا برای خرید دلار شود.
وی با بیان این‌که در هفته گذشته بحث کاهش نرخ سود بانکی منجر به نوساناتی در بازار شد، گفت: این موضوع در حال حاضر ظاهرا منتفی است و تاثیراتی در افزایش قیمت ارز ندارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر، افزایش قیمت ارز را در حالی دانست که بازار‌های جهانی تعطیل بوده و نوسانی در قیمت طلا در بازارهای جهانی نداشتیم.

کشتی‌آرای در عین حال با بیان این‌که قیمت طلا تحت تاثیر قیمت ارز است، خاطرنشان کرد: طبیعی است که با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت طلا هم در بازار داخلی افزایش یابد و باید منتظر افزایش قیمت طلا در بازار داخلی بود.
بانک مرکزی یا سازمان حج و زیارت؛ مقصر کیست؟
این روزها بوشهری‌ها، همزمان با مردم در جای‌جای ایران، با توجه به ارادتی که به ائمه اطهار در عتبات عالیات دارند، برای این‌که بتوانند همنوا با حضرت زینب عزاداری خود را در در روز اربعین، در جوار بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) انجام دهند، چمدان‌های خود را بسته‌اند تا راهی سفری معنوی شوند. 
اما بوشهری‌ها در کنار دلهره‌هایی که از ناامنی عراق در دل دارند، این روزها نگرانی دیگری هم برایشان به‌وجود آمده است: «دلار در بازار گیر نمی‌آید».
این‌که در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، چرا دلار در بازار گیر نمی‌آید و مردم برای تهیه آن با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، مساله‌ای است که باید بابت آن یقه بانک مرکزی را چسبید اما در اینجا سوال دیگری که مطرح می‌شود، این است که چرا باید مردم را به زحمت انداخت و آنها را برای گرفتن ویزا موظف به تعویض تومان با دلار کرد؟
بر اساس قانون موجود، ایرانی‌ها برای دریافت ویزای تک‌نفره عراق، 40 دلار و برای دریافت ویزای گروهی باید به ازای هر نفر 30 دلار به سفارت عراق بپردازند که این روزها تهیه آن به معضلی برای مردم تبدیل شده است.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا سازمان حج و زیارت نمی‌توانست طی مذاکره با طرف عراقی، ویزاها را با پول ایران به مردم تحویل دهند و پس از آن همه پول‌ها را از سفارت عراق تحویل گرفته و با دلار تعویض کنند؟
آنچه مسلم است این است که هم‌اکنون مردم در خارج از پایتخت، برای تهیه دلار جهت تهیه ویزا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند که هیچ‌کس پاسخگوی آنها نیست. دلار بازار سیاه نیز جان تازه‌ای گرفته تا دلالان از اعتقادات مردم سوءاستفاده کنند و دلار گران‌تر به‌دست مردم برسانند.
از طرف دیگر بانک مرکزی صرافی‌های دیگر استان‌ها را به حال خود رها کرده و آنها برای تحویل به‌موقع دلار به مردم با مشکل مواجه شده‌اند. بانک مرکزی می‌توانست در این زمینه وارد عمل شده و در آستانه همچین رویداد مهمی برای مسلمانان، عرضه دلار در استان‌های غیر از تهران را نیز مدیریت می‌کرد تا این‌گونه مشکلات برای صرافان و مردم به‌وجود نیاید.
کمبود دلار، زائران بوشهری‌ها را نگران کرد
به‌دنبال تماس یک زائر دیری با بامداد جنوب، در خصوص کمبود دلار در بازار و گران شدن این ارز، خبرنگار روزنامه به بررسی وضعیت بازار ارز در استان پرداخت.
رئیس یک کاروان زیارتی در دیر از صادر نشدن ویزاها در آستانه پایان مهلت تحویل ویزا خبر داد و گفت: مدتی است که برای دریافت ویزا به‌صورت گروهی درخواست داده‌ایم اما تاکنون ویزا را تحویل ما نداده‌اند. این در حالی است که برای خرید دلار مجبور شدیم به ازای هر دلار، چهار هزار تومان بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به نایاب شدن دلار در بازار استان، خاطرنشان کرد: مردم مجبورند برای تهیه دلار هر قیمتی که دلال‌ها می‌خواهند بپردازند و همین می‌شود که دلار از مرز چهار هزار تومان هم عبور می‌کند.
یک صراف برازجانی هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب از نبود دلار در بازار بوشهر خبر داد و گفت: روز شنبه با افزایش درخواست‌ها مواجه شدیم که با توجه به کمبود دلار در بازار، مجبور شدیم برای تهیه این ارز به شیراز برویم.
وی که هنگام تماس با بامداد جنوب، هنوز در شیراز به‌سر می‌برد، با اشاره به کمبود این ارز در بازارهای شیراز تصریح کرد: از صبح تا عصر روز شنبه در صرافی‌های شیراز به‌دنبال ارز بودیم. به‌علت تقاضای زیاد، نرخ دلار در شیراز هم مرز سه هزار و 600 تومان را رد کرده بود و هر دلار معادل سه هزار و 620 تومان به‌فروش می‌رسید.

وی نرخ دلار در بازار سیاه شیراز را چهار هزار تومان عنوان کرد و افزود: در بین حدود 15 صرافی شیراز تنها دو صرافی موجودی دلار داشتند که در مقابل آنها صف‌های چند صد نفره کشیده شده بود. در ابتدای صبح دلار با نرخ سه هزار و 590 تومان به فروش می‌رسید که در ظهر به سه هزار و 620 تومان رسید. البته با تمام شدن دلار صرافی‌ها، فعالیت بازار سیاهی شروع شد و مردم دلار خود را از دلال‌ها خریداری می‌کردند.
البته این صراف برازجانی، نرخ فروش دلارهای خود را در برازجان، سه هزار و 650 تومان اعلام و خاطرنشان کرد: نرخ دلار به‌صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هیچ نظارتی بر قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد. ما دلارهای درخواستی خود را از تهران سفارش می‌دهیم که با وسایل نقلیه عمومی به‌دست ما می‌رسد. البته برای زمانی که تقاضا بسیار بالا می‌رود، نمی‌توانیم ریسک کنیم و به‌همین دلیل شخصا به شیراز می‌رویم و از آنجا دلار خود را دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون که من برای خرید دلار به شیراز آمده‌ام، بسیاری از مردم به ما تقاضا داده‌اند. الان حدود 15 هزار دلار ارز از شیراز خریداری کرده‌ایم که به‌علت تقاضای بالا، امروز تمام می‌شود و باید برای روزهای آتی در صورت تقاضای مازاد چاره‌ای بیندیشیم.
به گفته وی، هیچ نهادی مسوولیت نظارت بر توزیع و قیمت‌گذاری دلار در استان‌ها را بر عهده نمی‌گیرد و ممکن است در ایامی مانند اربعین که تقاضا برای دریافت دلار بالا می‌رود، این‌گونه اتفاق‌ها رخ دهد.
یک زائر بوشهری نیز در این زمینه به بامداد جنوب گفت: من و چند تن از دوستانم قصد داشتیم برای زیارت به کربلا برویم اما برای تهیه دلار به مشکل برخورده‌ایم. دلار در بازار بسیار کم شده و در صورت پیدا شدن، باید با نرخ‌های بیش از قیمت صرافی تهیه کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: